۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
پای کرونا روی گلوی اصناف کرمان؛ ترس کسبه از تعطیل شدن بازار
بازار گزارش می دهد؛

پای کرونا روی گلوی اصناف کرمان؛ ترس کسبه از تعطیل شدن بازار

کرمان- پای حرف کسبه کرمان که می نشینیم واقعیتهای تلخی از وضعیت اقتصادی این قشر می شنویم که این روزها بار دیگر موجب افزایش نگرانی بازاریها شده است.

بازار؛ گروه استان ها: خبر شیوع مجدد کرونا و آغاز موج پنجم این بیماری در جنوب شرق کشور این روزها بیشتر از اینکه مردم عادی را نگران کرده باشد موجی از دلهره در بازار کرمان به راه انداخته است.

متاسفانه شهرستان کرمان به همراه چهار شهرستان دیگر استان امروز در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و هر روز بر تعداد شهرهایی که از نارنجی به قرمز تبدیل می شود افزوده می شود.

هر چند نگرانی های بهداشتی و سلامت در جامعه وجود دارد اما زیر پوست شهر کرمان یک قشر با جمعیت قابل توجه بیش از دیگران نگران هستند، وقتی پای درد دل آنها می نشینیم نگرانی و دلهره را از چشمان شان می توان دید.

هر چند نگرانی های بهداشتی و سلامت در جامعه وجود دارد اما زیر پوست شهر کرمان یک قشر با جمعیت قابل توجه بیش از دیگران نگران هستند

ارسال پیامک هایی که روز یکشنبه به کسبه انجام شد عملا احتمالی تعطیل شدن کسبه را افزایش داد.

هر چند هنوز محدودیت های کرونایی به صورت دقیق ابلاغ نشده است اما عدم حمایت از آسیب دیدگان از کرونا برخی از کسبه را برای تامین نان شب هم محتاج دیگران کرده است و اکثرا زیر بار قرض رفته اند.

کسبه باید تاوان شیوع کرونا را بدهند
متاسفانه با وجود اعمال محدودیتهای چند باره و همکاری کسبه برای کاهش رفت و آمد مردم در بازار نه زیر ساخت مناسب برای تجارت الکترونیک در کرمان ایجاد شده است و نه مسئولان برای جلوگیری از موجهای جدید کرونا برنامه ریزی می کنند به همین دلیل هر از چند گاه یک بار کسبه بازار باید تاوان سنگین کرونا را بدهند.

در همین راستا پای حرف برخی از کسبه کرمان نشستیم، امیر کمالی یکی از آرایشگران کرمان است که به بازار می گوید: طی یک و نیم سال اخیر با بحران جدی مالی موجه شده ایم، در کنار تورم بی سابقه و افزایش قیمتها ما هیچ درآمدی نداشتیم اما کرایه مغازه افزایش یافت و قبض ها هم هر روز سنگین تر شد.

وی افزود: هیچ حمایتی از کسبه نشد صنف آرایشگر در صف اول تعطیلی ها قرار دارد و مردم هم به دلیل شیوع کرونا سعی می کنند به آرایشگاه ها مراجعه نکنند.

کسی سراغ بازاری های را نمی گیرد
وی ادامه داد: هیچ کس سراغی از ما نمی گیرد نه صنف و نه مسئولان استان فقط با یک پیامک می گویند تعطیل شده و کسی نمی پرسد خرج خانه و هزینه های سنگین را باید چگونه تامین کنیم.

این آرایشگر گفت: چرا مسئولان از ابتدا پیشگیری نمی کنند و هر بار باید یک موج جدید را تجربه کنیم تا امروز چهار مرتبه ما را با چالش مالی موجه کرده اند.

محمد قدومی یکی دیگر از کسبه است که به بازار گفت: هیچ قشری به اندازه بازاری ها خسارت ندیده اند، کرونا همه مناسبات جامعه را تغییر داده است، بسیاری از مشتری ها را از دست داده ایم برخی در خانه مانده اند و برخی هم دیگر پولی برای خرید ندارند.

وی ادامه داد: می گویند خرید اینترنتی را رونق دهید اما هر روز می گویند همین گروه های اجتماعی هم تعطیل می شود نمی دانیم چه باید انجام دهیم.

وی افزود: کرایه مغازه ها بسیار زیاد شده است و مالیات هم می گیرند و هر روز بر مبلغ قبضهای برق و آب و تلفن هم افزوده می شود بسیاری از کسبه ورشکست و تعطیل شده اند اما گویا کسی هیچ فکری برای حمایت از مردم ندارد.

کرایه مغازه ها بسیار زیاد شده است و مالیات هم می گیرند و هر روز بر مبلغ قبضهای برق و آب و تلفن هم افزوده می شود

رئیس اتاق اصناف کرمان در گفتگو با بازار نیز با ابراز نگرانی از موج جدید کرونا در کرمان گفت: در موج های قبلی کسبه خسارت بسیار شدید دیده اند و متاسفانه حمایتی از آنها نشده است و این امر نگران کننده است.

خسارت ها جبران شود

یوسف جعفری افزود: بسیاری از کسبه ورشکست شده اند و مغازه های بسیاری تعطیل شده است باید به گونه ای این آسیبها جبران شود و اختصاص وامهای اندک با سود چاره ساز نیست.

رئیس اتاق اصناف کرمان گفت: در حال حاضر مسئولان باید راهی برای حمایت از کسبه پیدا کنند تا از این قشر حمایت شود در غیر این صورت این قشر تحت فشار قرار گیرند.

وی گفت: ما همکاری لازم را با مسئولان انجام داده ایم سوال این است مسئولان برای اصناف چه کرده اند؟ باید به مشکلات موجود رسیدگی شود.

جعفری بیان کرد: در زمان بازگشایی نیز شاهد رکود بازار و عدم وجود تقاضا برای کالاها هستیم از یک سمت تحریمها از سوی دیگر نوسان دلار و ارز و تورم موجود در جامعه فشار وارد می کند.

وی به ضرر شدید کسبه اشاره کرد و افزود: نمی توان تنها نشست و ابراز نگرانی کرد بلکه باید اقدام عملی برای حمایت از بازاریان انجام شود.

باید هر چه زودتر برای کنترل کرونا فکر اساسی انجام شود، اینکه کشور همچنان درگیر شیوع کرونا است و این روند ادامه دارد اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده است

نماینده مردم کرمان در مجلس در گفتگو با بازار اظهار داشت: باید هر چه زودتر برای کنترل کرونا فکر اساسی انجام شود، اینکه کشور همچنان درگیر شیوع کرونا است و این روند ادامه دارد اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده است.

کنترل بیماری  حمایت از اقشار صدمه دیده مهمترین برنامه دولت آتی باشد

محمدرضا پور ابراهیمی افزود: باید برای مهار این بیماری هر چه زودتر فکر اساسی انجام شود و واکسیناسیون انجام شود در غیر این صورت خسارتهای مالی ناشی از کرونا بسیار بیشتر از خود بیماری خواهد بود.

وی گفت: این بیماری به بخشهای مختلف اقتصادی صدمه زده است و فشاری که به اقشار ضعیف جامعه وارد کرده وضعیت اقتصادی خانوارها را شکننده کرده است.

پورابراهیمی ادامه داد: در مرحله بعد باید حمایتهای مناسب در قالب معافیتهای مالیاتی، سیاستهای تشویقی و حمایتی در دستور کار قرار گیرد که این مساله به خصوص برای مشاغل خرد و کسبه اهمیت فوق العاده دارد.

باید منتظر ماند و دید در دولت سیزدهم مسئولان برای کنترل بیماری و حمایت از اقشار صدمه دیده از بیماری چه اندیشه ای دارند و چه برنامه هایی در دستور کار قرا گرفته است.

کد خبر: ۹۵٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha