۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
سایه خشکسالی بر پیکره اقتصادی استان ایلام
یادداشت؛

سایه خشکسالی بر پیکره اقتصادی استان ایلام

ایلام- «خشکسالی به دلیل کاهش بارندگی در سال جاری ضربات سختی را بر پیکره اقتصادی استان ایلام وارد کرده است» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

لیلا کایی؛ بازار: استان ایلام در غرب ایران دارای ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است، بیشتر اراضی و باغات استان ایلام دیم هستند، امسال به دلیل کاهش ۴۵ درصد بارش ها، شاهد خسارت و افت تولید بوده اند.

هرچند اراضی و باغات آبی استان نیز به دلیل کاهش منابع آبی از خسارت خشکسالی در امان نمانده است، آمارها حکایت از خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی استان ایلام دارد.

خسارت خشکسالی وقتی بیشتر در اقتصاد استان ایلام نمایان می شود که ۶۰ هزار بهره برداری کشاورزی و ۹ هزار خانوار عشایر در استان ایلام زندگی می کنندو این افراد به طور مستقیم با خشکسالی درگیر هستند.

در حالی که امسال به دلیل خشکسالی بخش زیادی از خسارت هایی به اراضی دیم استان صورت گرفت، متاسفانه از منابع آبی موجود مثل سد سیمره برای آبی کردن اراضی کشاورزی در مناطق مختلف به خوبی استفاده نشده است

خشکسالی علاوه بر خسارت به کشاورزان، دامداران و عشایر استان، باعث کاهش کسب و کارهای مختلف در استان ایلام نیز شده است، معیشت هزاران خانوار در اسان نیز به خطر افتاده است.

اقتصاد استان ایلام مبتنی بر دامداری و کشاورزی است، وقتی خشکسالی و کمبود بارش وجود داشته باشد، عملا به مرور زمان بخش های مختلف استان از خشکسالی متاثر می شوند.

سایه خشکسالی بر پیکره اقتصادی استان ایلام

در حالی که امسال به دلیل خشکسالی بخش زیادی از خسارت های به اراضی دیم استان صورت گرفت، متاسفانه از منابع آبی موجود مثل سد سیمره برای آبی کردن اراضی کشاورزی در مماطق مختلف به خوبی استفاده نشده است.

در این استان بیش از ۱۸ ایستگاه پمپاژ کشاورزی نیمه کاره به حال خود رها شده، اگر این ایستگاه های فعال شوند می توان بسیاری از آثار زیان بار خشکسالی را کاهش داد.

یا توجه به خشکسالی اخیر و خسارت های وارده بر قشرهای کشاورزان و دامداران، روا نیست فشار زیادی از سوی بانک های برای دریافت اقساط تسهیلات بانکی بر این اقشار زحمت کش وارد شود و در این شرایط سخت باید بانک ها مدارا کنند.

در شرایطی که استان ایلام در بخش زیادی از جمعیت استان با بحران خشکسالی مواجه هستند، مسئولان استان هنوز هیچ تدبیر و برنامه خاصی را برای کاهش خسارت های مردم پیش بینی و اتخاذ نکرده اند.

تخصیص آب برای کشاورزان، آبرسانی به عشایر، اختصاص آب برای دام در روستاهای استان و...از دیگر چالش های بزرگ خشکسالی در استان ایلام است که نیازمند برنامه ریزی صحیح است

متاسفانه بسیاری از عشایر و کشاورزان فاقد هرگونه بیمه محصولات هستند، نیاز است از طریق منابع مدیریت بحران برای این اقشار زحمت کش کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره در نظرگرفته شود.

برای تابستان امسال به رغم کم آبی و خشکسالی، هیچ برنامه ای از سوی جهاد کشاورزی استان برای تغییر الگوی کشت پیش بینی نشده، هرچند کشت برنج در استان ممنوع شده ولی تجربه سال های گذشته نشان می دهد، کشت محصولات پرآب در استان همچنان ادامه خواهد داشت.

تخصیص آب برای کشاورزان، آبرسانی به عشایر، اختصاص آب برای دام در روستاهای استان و...از دیگر چالش های بزرگ خشکسالی در استان ایلام است که نیازمند برنامه ریزی صحیح است.

کمبود بارش و خشکسالی علاوه بر خسارت به بخش های کشاورزی، دامداری، عشایر و...در استان، باعث تنش آبی در استان نیز شده است، بسیاری از شهرهای استان با کمبود شدید آب مواجه شده اند.

مردم ملکشاهی به دلیل کمبود آب، از طریق چشمه های اطراف شهر آب منازل خود را تامین می کنند، به گفته کارشناسان منابع آبی این شهرستان محدود است.

رفت و آمدهای مردم با خودرو به چشمه های اطراف شهر، مردم را متحمل هزینه های چندبرابری کرده است.

مدیریت بحران در دوره خشکسالی ایجاب می کند که منابع آبی موجود و در دسترس، به شیوه ای عادلانه و برابر قانونی توزیع شود، هم اکنون وضعیت توزیع آب در استان مناسب نیست.

کد خبر: ۹۵٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha