۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
پیامدهای منفی تولید لنت تُرمز توسط زیرپله ای ها | زیر فروشی ۱۰ درصدی لوازم‌یدکی از سوی فروشندگان
مدیر فروش شرکت لنت‌ سازی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

پیامدهای منفی تولید لنت تُرمز توسط زیرپله ای ها | زیر فروشی ۱۰ درصدی لوازم‌یدکی از سوی فروشندگان

غفاری، مدیرفروش یک شرکت تولیدکننده انواع لنت خودرو گفت: فروشندگان از ترس برگشت چک‌هایشان به زیرفروشی قطعات خودرو تا ۱۰ درصد قیمت اصلی رو آورده اند.

میترا شهبازی؛ بازار: نوسانات ارزی، تداوم تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و امید به رفع مشکلات بین‌المللی همگی منجر به این شده که تولیدکنندگان تا عرضه کنندگان قطعات خودرو نتوانند متناسب با شرایط موجود برای تولید و فعالیت‌های اقتصادی خود برنامه ریزی کنند.

معضلی که بعد از یکسال و اندی از آغاز همه گیری بیماری کووید ۱۹ بازاری‌ها به جای فروش به قیمت لوازم یدکی مانده در انبارهایشان ناچار به زیرفروشی شوند. زیر فروشی نیز به این معناست که عرضه کنندگان خرد قطعات خودرو برای به خطر نیفتادن اعتبارشان در بین تولیدکنندگان و پاس شدن چک‌هایشان، لوازم یدکی را به زیر قیمت حتی قیمت خرید خود می‌فروشند.

در این راستا علی غفاری، مدیر فروش و بازاریابی شرکت ایران لنت و کارشناس بازار قطعات خودرو در گفتگو با بازار بیشتر توضیح می‌دهد.

ثبات اقتصادی لازم برای تولید در کشور وجود ندارد. با توجه به اینکه لنت یک کالای مصرفی است و با توجه به اینکه وسایل نقلیه باید تردد داشته باشند که لنت مصرف شود و نیاز به تولید آن باشد، می‌بینیم که محدودیت های اخیر کارکرد خودرو را کاهش داده است

* در حال حاضر به عنوان عضوی از یک شرکت تولیدکننده قطعات خودرو بفرمایید وضعیت تولید و عرضه در بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟
شرایط فعلی بازار برای همه صنایع نامناسب است؛ به طوری که اکنون شاهد این هستیم که ثبات اقتصادی لازم برای تولید در کشور وجود ندارد. با توجه به اینکه لنت یک کالای مصرفی است و با توجه به اینکه وسایل نقلیه باید تردد داشته باشند که لنت مصرف شود و نیاز به تولید آن باشد، می‌بینیم که محدودیت های اخیر کارکرد خودرو را کاهش داده است. کرونا، تعطیلات، شرایط انتخاباتی، دوباره به میان آمدن موضوع برجام، نوسانات ارزی و غیره، همگی شرایط تولید را به هم ریخته است.

همین حالا لنت کوبی در اسدآباد و پشت شهر همدان داریم که می‌خواهد خرید کند اما منتظر مذاکرات وین است که دلار ارزان می شود یا نه؟ کوچک ترین اتفاق یا خبری در ذهن چنین افرادی تاثیرات بزرگی ایجاد می کند. هرچند ممکن است آن تغییر کوچک اثر بزرگی در بحث کلان نداشته باشد اما این موضوع بر روی فردی که در مناطق روستایی همچون شهر لامرد و غیره ساکن است تاثیر بزرگی بر وی دارد.

* اشاره کردید کوچک‌ترین تغییرات و یا حتی انتشار اخبار ساده از مسائل بین‌المللی و سیاسی می‌تواند بر روی مشترکان مجموعه شما در روستاها و شهرهای کوچک اثرگذار باشد؛ این اثرگذاری به چه شکل نمود پیدا می کند؟
این اثرگذاری در حدی است که می‌بینیم نماینده فروش به یکباره تصمیماتی عجیبی می گیرد؛ برای مثال بازاری که انبارش از قطعه خالی شده و قصد دارد خرید انجام دهد، به یکباره دست از سفارش می‌کشد و وقتی ماجرا را جویا می‌شویم می‌بینیم خبری در سطح بین المللی شنیده و امید به ایجاد تغییری از جمله کاهش قیمت قطعات دارد. متاسفانه اکنون شاهد وقوع چنین اتفاقاتی در تمام اصناف هستیم.

در حالت عادی بازاری چک صادر می کند و جنسی را خریداری و آن را در اختیار مشتریان قرار می دهد. اما شرایطی پیش می آید که نمی تواند چک خود به شرکت را پاس کند. این درحالی است که با اعتباری خرید انجام شده. بنابراین نمی آید اعتبارش را خدشه دار کند و ناچار به این می شود که دست به زیر فروشی بزند

* با توجه به توضیحاتی که دادید و این موضوع که اغلب فروشندگان خرد بازار لوازم یدکی مغازه استیجاری دارند، این سوال مطرح می شود که چطور آن‌ها مدام دست از خرید می‌کشند و مغازه‌هایشان را خالی می‌گذارند درحالی که بدون جنس نمی‌توانند فروشی داشته باشند و بدون فروش نیز نمی توانند درآمدی داشته باشند که از پس پرداخت هزینه اجاره، مالیات و غیره بر بیایند؟
به نکته مهمی اشاره کردید؛ اغلب افرادی که در زمینه فروش لوازم یدکی فعالیت دارند صاحب ملک نیستند و همین موضوع منجر به این می شود قیمت قطعات در بازار همواره دچار دگرگونی شدیدی شود. برای مثال چک شما اعتبار شما است. چک صادر می کنید و جنسی را از شرکت ایران لنت خریداری و آن را در اختیار مشتریان قرار می دهید.

اما شرایطی پیش می آید که نمی توانید چک خود به شرکت را پاس کنند. این درحالی است که برای ایران لنت چک داده اید و با اعتباری خرید انجام داده اید. بنابراین نمی آیید اعتبارتان را خدشه دار کنید و ناچار به این می شوید که دست به زیر فروشی بزنید. بنابراین زیر فروشی از همین جا نشات می گیرد؛ حاضر هستید بروید زندان یا زیر فروشی کنید؟ حاضر هستید ارتباطاتتان خراب شود یا زیر فروشی کنید؟

بالاخره باید حق الناس را پرداخت کنید، پس حاضر می شوید ضرر کنید و ۵ تا ۱۰ درصد زیر قیمت بفروشید تا فقط اعتبار و آبرویمان حقظ شود و بتوانید مغازه تان را حفظ کنید. این مساله در لاستیک، تیغه برف پاک کن، شیشه بالابر، لنت و غیره نیز به وجود آمده است.

* اشاره کردید به اینکه فروشندگان قطعات خودرو در بازار این روزها ناچار به زیر فروشی هستند؛ با این تفاسیر آیا باز هم در بازار شاهد قطعات تقلبی و زیرپله ای هستید؟ بخصوص که به نظر می رسد با زیر فروشی توجیحی برای تولید قطعات بی کیفیت و تقلبی نباشد.
همانطور که اشاره کردم در حال حاضر وضعیت تولید نامطلوب است و شرکت های قدیمی تولید کننده لنت همچون ایران لنت، دنا در حوزه لاستیک،  ابر در حوزه شیشه بالابر و غیره که در هر کدام از این شرکت ها دانشی وجود دارد و تعدادی در این مجموعه ها کار می کنند و حالا به دلایلی از مجموعه ناچار به این می شوند که جدا شوند؛ بعضی از این افراد به صورت زیر پله ای اقدام به تولید می کنند. قیمت و شرایط را ببینید و سپس این سری از تولیدکننده ها را هم ببینید که چه ضربه ای به خودمان می زنیم؟

جنس بی کیفیت روانه بازار می کنند. قیمت را از تولیدکننده ای که این همه هزینه می کند پایین تر می گذارند. این درحالی است که ۲۵۰ کارگر فقط در مجموعه ما دو شیفت کار می کنند و هزار و ۵۰۰ خانوار از این طریق ارتزاق می کنند. اما همین شرکت های زیر پله ای چند نفر از اتباع خارجی را جذب می کنند و با یک دستگاه اقدام به تولید اجناس بی کیفیت تا تقلبی می کنند.

الان در بازار قطعات خودرو مشهور به چراغ برق خواهید دید که ۳۰ مدل لنت با قیمت های مختلف در بازار موجود است. چند کارخانه تولید لنت در کشور داریم؟ تعدادشان به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد، اما باید ببینید چه مقدار شرکت زیرپله ای با برندهای مختلف فعالیت دارند که وقتی به بازار مراجعه می کنید شمار زیادی از یک قطعه با قیمت‌های مختلف و حتی برندهای مختلف می بینید

* فکر می کنید چه تعداد تولیدکننده زیرپله‌ای در زمینه تولید فقط لنت ترمز و کلاچ خودرو داریم؟
الان در بازار قطعات خودرو مشهور به چراغ برق خواهید دید که ۳۰ مدل لنت با قیمت های مختلف در بازار موجود است. چند کارخانه تولید لنت در کشور داریم؟ تعدادشان به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد. ایران لنت، پارس، جهان، آسیا لنت، تهران لنت که جمع شد، ماشین لنت و های لنت تولیدکننده‌های بزرگ در این زمینه هستند؛ جمع این لنت‌سازان مگر چقدر می‌شود؟

تولیدکنندگان اصلی لنت حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند که تولیدکننده واقعی این محصول باشند و ادوات و تجهیزات را داشته باشند و به عنوان کارخانه فعالیت داشته باشند. مونتاژکار زیاد داریم که قطعات را وارد و در اینجا جمع می کند اما تعداد کسانی که از ابتدا تا انتهای لنت را تولید می کنند معدود هستند.

حالا با حضور چنین مجموعه هایی یکسری شرکت هم هستند که در کار واردات هستند و آن‌ها هم از نظر بنده کار معقولی دارند اما باید ببینید چه مقدار شرکت زیرپله ای با برندهای مختلف فعالیت دارند که وقتی به بازار مراجعه می کنید شمار زیادی از یک قطعه با قیمت‌های مختلف و حتی برندهای مختلف می بینید؟

در سال ۹۷ و قبل از اینکه به این شرکت تولیدکننده لنت خودرو بیایم برای خودرو خود به بازار رفتم تا لنت خریداری کنم؛ در یک فروشگاه هشت مدل لنت به بنده پیشنهاد شد که فقط یکی از آن‌ها لنت پارس بود که هفت لنت دیگر با قیمت های این شرکت شروع می شد و بالاتر بود و بر روی همگی چینی نوشته شده بود. جعبه های مختلف، مشکی، سرمه‌ای، سبز و غیره بودند. متاسفانه همین چند وقت پیش مطلبی را خواندم که شناسه کالا هم دیگر تقلب می شود. متاسفانه هیچ پیگیری هم در این زمینه وجود ندارد و زیرپله‌ای‌ها با اجناس بی‌کیفیت و ارزان تولیدکنندگان اصلی و مصرف کنندگان را دچار چالش می کنند.

کد خبر: ۹۴٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha