۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۵
عرضه خودوری الکتریکی با طرح ایرانی؛ بزودی| خودروهای باگی و سافاری در آستانه رونمایی
یک بانوی طراح خودرو در گفتگو با بازار مطرح کرد

عرضه خودوری الکتریکی با طرح ایرانی؛ بزودی| خودروهای باگی و سافاری در آستانه رونمایی

تابعین، نخستین زن طراح خودرو سه چرخ در ایران گفت: بیشتر طراحی‌های خودرو که در کشور انجام می‌شود در حد طرح مفهومی باقی می‌ماند و به مرحله عملیاتی نمی رسد.

بازار؛ گروه خودرو: الهام تابعین نامی آشنا در بین زنان طراح خودرو ایرانی است که سال ۹۷ توانست نخستین خودرو سه چرخ دوستدار محیط زیست را که ۹۰ درصد قطعات آن بازیافت پذیر بود را طراحی کند؛ خودرویی که به دلیل ابعاد کوچک و بهره مندی از موتور الکتریکی می‌توانست بخشی از معضل حمل و نقل کشور و آلودگی مبتنی خودروهایی با موتور سوخت فسیلی را برطرف کند.

با این حال به این طرح آن طور که باید بها داده نشده و همچون طراحی‌های بیشمار دیگری به حاشیه رانده و به فراموشی سپرده شد. این نیز درحالی است که خودرو طراحی شده می‌توانست مسیر بین المللی  را هم طی کند و در همان مرحله نخست نیز مدیران شرکت خودروسازی گرین موتور اسپرت انگلیس برای همکاری در تولید آن ابراز علاقه‌مندی کرده بودند. با همین مقدمه به سراغ این زن طراح خودرو رفتیم تا در خصوص فعالیت طراحان خودرو در شرایط تحریمی اطلاعات کسب کنیم که در ادامه گفت و گوی بازار با وی را خواهید خواند.

* با توجه به اینکه طراحی خودرو یکی از شاخه‌های طراحی صنعتی است که در آن هنر و صنعت بایکدیگر آمیخته و محصولی کاربردی تولید می‌شود؛ بفرمایید طراحی خودرو در ایران چه جایگاهی دارد و چرا اغلب شاهد یک خروجی مناسب از این حوزه نیستیم؟
سال ها است در زمینه طراحی خودرو بخصوص طراحی خودرو الکتریکی و خودروهای کوچک شهری فعالیت دارم. متاسفانه اغلب طرح‌ها در ایران در حد کانسپت(طرح مفهومی) باقی می‌ماند و به مرحله تولید نمی‌رسد. هر چند به عنوان عضوی از جامعه طراحان خودرو با وجود تمام مشکلات و موانع دست از تلاش نمی‌کشیم و همین حالا هم یکسری طراحی خودرو با شرکت های دیگر را انجام می‌دهم.

* اشاره کردید که همین حالا با یکسری از شرکت‌ها درحال همکاری و طراحی خودرو هستید، می‌توانید در خصوص فعالیتتان و اینکه چه محصولی قرار است ارائه دهید بیشتر توضیح دهید؟
بله، البته ممکن است خیلی ها از مدیران این شرکت‌ها نخواهند درباره محصولات آتی شان صحبت شود اما اکنون بر روی خودروهای الکتریکی کار می‌کنیم و به زودی محصول طراحی و تولید شده در این زمینه هم معرفی و وارد بازار می شود. در حال حاضر نیز با یک شرکت همکاری مشترک دارم و در زمینه خودروهای باگی شهری و سافاری کار می کنیم که امیدواریم آن هم به مرحله تولید برسد.

دو مدل خودرو طراحی کرده ایم که یک مدل آن حالت شهری و می توان با آن تردد درون شهری داشت و مدل دیگر آن نیز سافاری است

* با توجه به اینکه در گذشته در زمینه طراحی خودرو سه چرخ و دوستدار محیط زیست فعالیت‌هایی داشتید و به نتیجه نرسید، طرحی که در دست دارید اکنون در چه مرحله ای از تولید قرار دارد؟
خوشبختانه با توجه به رایزنی‌هایی که شده، قرار است سازمان استاندارد مجوزهای لازم برای این خودرو را بدهد. البته این خودروها بیشتر مناسب فضاهای کوچک و شهرکی و جزایری همچون کیش است. دو مدل خودرو طراحی کرده ایم که یک مدل آن حالت شهری و می توان با آن تردد درون شهری داشت و مدل دیگر آن نیز سافاری است.

* مدت زیادی بر روی طراحی آپشن های خودرو کار کردید، به نظرتان از دید یک طراح نمایشگاهی که در زمینه تیون برگزار شد و جشنواره دیگری هم که قرار است در ماه آینده برگزار شود قابل قبول است؟
بله، به طور حتم از یکسری طراح ها در این زمینه استفاده شده است؛ یکسری از شرکت ها هم با سابقه هستند، اما می توانند خیلی قوی تر در رویدادهای خودرویی شرکت کنند. بخشی مربوط به مشکل تحریم ها است که امکانات و خودروها محدود است؛ بنابراین کارهایی که انجام می گیرد هم محدود است.

تقریبا می توان گفت بعد از سال ۲۰۱۸ خودرو جدید و به روزی نداشته ایم و باید بر روی همان خودروهای خودمان کار کنیم. شاید این تحریم اهرم فشاری باشد تا به خودمان بیاییم و بر روی خودروها و آپشن های خودمان کار کنیم.

* برخی نسبت به این موضوع که صنعت خودرو ایران در زمینه تیونینگ در خودروسازی و بازار خدمات پس از فروش پیشرفت چندانی نداشته انتقاد می‌کنند، به نظرتان چرا این زمینه توسعه چندانی نیافته است؟
متاسفانه بخشی از این مشکل به این موضوع بر می‌گردد که خودباوری نداریم و همیشه فکر می کنیم چیزی که از خارج از ایران می آید خیلی بهتر است و دیگری موانعی است که ایجاد می شود، بنابراین برای تولید باید هزاران مانع را طی کرد تا بتوان قطعه ای را تولید یا کاری را انجام داد؛ علاوه بر این مشکلات استانداردی هم مانع فعالیت می شوند.

در حال حاضر با این قیمت‌ها مردم در خرید اولیه خودرو مانده اند. با این حال افرادی که خودرو خود را تیونینگ می کنند دوست دارند خودرو را به طور کلی تغییر دهند

* به نظرتان پرطرف دار ترین آپشن در بازار ایران چیست؟
در حال حاضر با این قیمت‌ها مردم در خرید اولیه خودرو مانده اند. با این حال افرادی که خودرو خود را تیونینگ می کنند دوست دارند خودرو را به طور کلی تیون کنند. البته بیشتر فکر می کنم همه در گام اول سراغ سیستم های صوتی بروند.

افرادی که بخواهند از نظر فرمی نسبت به تیون خودرو اقدام کنند تعداد کمی هستند و بیشتر برای خودروهای مسابقه این کار را می کنند که روی بدنه را با فایبر، لیبل و لگو و غیره تغییر می دهند و ارزان ترین هم همین برچسب هایی هستند که در بازار موجود است.

کد خبر: ۹۲٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha