۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
«تارا» ستاره‌ای با طراحی تیون افتر مارکتی| طراحی برای خودروسازان داخلی اهمیت ندارد
طراح خودرو در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

«تارا» ستاره‌ای با طراحی تیون افتر مارکتی| طراحی برای خودروسازان داخلی اهمیت ندارد

سلیمانی، طراح خودرو در خصوص تیون تارا، گفت: برای خودروهای آپکو طراحی افتر مارکتی صورت گرفته، این در حالیست که در دنیا خودروسازان بزرگ زمان طراحی خودرو، اسپرت پیکیج آن را نیز طراحی می‌کنند.

امید محمدی؛ بازار: به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو در مرکز خودروهای سفارشی ایران خودرو(آپکو) مرکز تخصصی تیونینگ، دیتیلینگ و سفارش سازی خودروها را افتتاح کرده است. در این مرکز خودروهای «دنا» و «تارا» از سایر خودروهای موجود بیشتر مورد توجه قرار گرفتن. در این راستا ایران‌خودرو نیز مدعی شده است که تمایل به همکاری با منصوری را دارد. همکاری که به گفته منصوری در سال‌های گذشته از سوی خودروسازان ایرانی مورد حمایت و توجه قرار نگرفته است و باید دید با شرایط فعلی آیا این موضوع عملی خواهد شد.

برای بررسی تغییرات طراحی که در راستای تیون کردن محصولات ایران‌خودرو در آپکو صورت گرفته، به سراغ «حسین سلیمانی» طراح خودرو رفتیم که در ادامه بخشی از گفت‌وگو را از نظرخواهیم گذارند:

* نظر شما به عنوان یک طراح خودرو، تیون بدنه انجام شده برای تارا به عنوان محصول جدید ایران خودرو قابل قبول است؟ آیا از نظر طراحی پخگی لازم را دارد؟
مساله اصلی این هست که برای این خودروها طراحی افتر مارکتی صورت گرفته است. در حقیقت میزان ارزش طراحی(دیزاین) برای گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا نمایان شد، ماهیت طراحی برای خودروسازان به همین مقدار ارزش دارد. اگر ارزش طراحی در برندی شناخته شده باشد، طراحی قطعات به این شکل نمایان نخواهد شد. هرچند که طراحی محصولاتی مانند تارا یا اطلس نسبت به سایر خودروها کمی آبرومندانه‌تر است. اما این بدان معنا نیست که ایراد طراحی در تارا یا اطلس وجود نداشته باشد، اما مقدار آن علیرغم تعدد ضعیف است.

«تارا» ستاره‌ای با طراحی تیون افتر مارکتی| طراحی برای خودروسازان داخلی اهمیت ندارد

در دنیا خودروسازان بزرگ زمان طراحی خودرو، اسپرت پیکیج آن را نیز طراحی می‌کنند، اما در داخل کشور چنین مساله‌ای وجود ندارد. به عنوان مثال گروه خودروسازی دایملر-مرسدس‌بنز محصولاتی دارد که مجهز به پیشرانه ای ام جی نبوده اما ظاهر آن ای ام جی لاین است

* در دنیا خودروسازان برای تیون کردن بدنه محصولات خود چه سیاست یا راهکاری دارند؟ آیا استانداردهای طراحی تیون توسط ایران خودرو رعایت شده است؟
در دنیا خودروسازان بزرگ زمان طراحی خودرو، اسپرت پیکیج آن را نیز طراحی می‌کنند، اما در داخل کشور چنین مساله‌ای وجود ندارد. به عنوان مثال گروه خودروسازی دایملر-مرسدس‌بنز محصولاتی دارد که مجهز به پیشرانه ای ام جی نبوده اما ظاهر آن ای ام جی لاین است. مورد مشابه دیگر گروه خودروسازی ب‌ام‌و است که محصولاتی با پیکیج بدنه ام پاور دارند. زمانی که خودروسازی مدعی و شعار پلت‌فرم ملی را در دستور کار دارد، باید بتواند از پس طراحی یک سپر فایبرگلاس برآید. اگر یک قطعه از بدنه مانند سپر کیفیت نداشت، حداقل طراحی مناسبی داشته باشد. خودروسازان داخلی می‌توانند اسپرت پیکیج را در زمان طراحی خودرو طراحی و در زمان مناسب رونمایی آن را انجام دهند. به طور مثال پیشرانه‌های قوی خود را برای آن پکیج‌های اسپرت خود قرار دهند.

«تارا» ستاره‌ای با طراحی تیون افتر مارکتی| طراحی برای خودروسازان داخلی اهمیت ندارد

* راه حل تقویت طراحی خودروسازان در زمینه تیون چیست؟ شما مدت مدیدی تعامل طراحی با خودروسازان داشتید، ضعف عملکردی آن‌ها را در کدام بخش می‌دانید؟
طراحی(دیزاین) تبدیل به یک مساله استراتژی برای خودروسازان نشده و برندینگ در ساختار آن‌ها وجود ندارد. همانطور که دیزاین مساله کم اهمیت است، بخش‌های مارکتینگ، بازاریابی و برندنیگ نیز عملا چندان قوی نیست.

«تارا» ستاره‌ای با طراحی تیون افتر مارکتی| طراحی برای خودروسازان داخلی اهمیت ندارد

* در زمان انتشار تصاویر دنا تیون شده در آپکو مشاهده شده است که نشانگرهای فشار و روغن و غیره توربوشارژر با پیچ به داشبورد متصل شده است. آیا در صنعت خودرو جهان این نشانگرها به صورت آنالوگ و پیچ به داشبور متصل شدند؟
بنج مارک(الگو برداری) در طراحی اهمیت فراوانی دارد، در خودروهای اسپرت و مشهور مانند محصولات «ب ام و» نسخه ام پاور هرگز چنین موردی وجود ندارد. خودروسازان برای مدل‌های اسپرت‌تر تولیدات‌شان از نشانگرهای این چنین استفاده نمی‌کنند. بلکه برای نشان دادن اطلاعات عملکردی توربوشارژر اعم از فشار روغن، بوست توربو و غیره آن را روی نمایشگر ال سی دی خودرو نمایان می‌کنند. بنابراین گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز می‌توانست برنامه‌ای تعریف کند که این اطلاعات روی نمایشگر نشان داده شود. اگر خودروسازان بگویند این موضوع یک کار ساده نیست و باید از ابتدا طراحی و بهبود نرم‌افزاری شکل می‌گرفت، قطعا بهانه است. زمانی که خودروساز به بحث تیون ورود می‌کند باید توانمندی‌های از این قبیل را دارا باشد. این بهانه‌ها برای پروژه‌های دانشجوی قابل قبول است زیرا بودجه و توان آن‌ها محدود است. هرچند محصولات داخلی مانند ساینا وجود دارد که نسخه اس پروتوتایپ عالی‌تری داشتند و دارند.

کد خبر: ۹۰٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha