۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
حرکت بازار سرمایه با اهرم کامودیتی ها
مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات مطرح کرد

حرکت بازار سرمایه با اهرم کامودیتی ها

ثریانژاد، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، افزایش قیمت کامودیتی ها را بر کلیت بازار سرمایه موثر دانست و گفت: در صورت ادامه روند فعلی، شاهد اوج گیری تولید و تقاضای جهانی خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، محمد ثریانژاد اظهار داشت : هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار سرمایه را شرکت های کامودیتی محور تشکیل می دهند و تولیدات آنها بر اساس قیمت های جهانی فلزات و به شکل عمومی کامودیتی ها تعیین می شود. از طرفی با توجه به شرایط حاکم در دنیا و روند رو به بهبود بیماری کرونا در کشورهای پیشرفته و ادامه آن در دیگر کشورها انتظار می رود که تولید و از آن مهم تر تقاضا در دنیا اوج بگیرد.

وی توضیح داد: به هر حال قیمت های جهانی نفت و محصولات پتروشیمی و همچنین فلزات اساسی با توجه به رشد تقاضا رو به افزایش است؛ به نظر می رسد که شرکت های کامودیتی محور، کلیت بازار سرمایه ما را هم تحت تاثیر قرار داده است و موجبات افزایش پتانسیل سودآوری شرکت ها را در کوتاه مدت و بلند مدت فراهم آورده و کمک خواهد کرد که بازار سهام از چشم انداز مناسبی برای رشد برخوردار باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات افزود: از طرف دیگر  عملکرد شرکت های کامودیتی محور هم ظرف سال گذشته بسیار مناسب بوده و گزارش های ماهانه آنها در کدال منتشر شده است. با توجه به نزدیکی ماه های خرداد و تیر و نزدیک شدن به فصل مجامع، گزارش سالانه آنها هم در کدال منتشر می شود که خود این گزارش ها نشان خواهد داد وضعیت عمومی شرکت ها به چه صورت بوده است.

به گفته ثریانژاد، از آنجا که شرکت های کامودیتی محور غالبا تقسیم سودهای بسیار مناسب و بالای ۶۰-۵۰ درصد در بازار  دارند، می توانند محرک بسیار خوبی برای بازار سرمایه و همچنین برای کسانی باشند که حتی کوتاه مدت به بازار سرمایه فکر می کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ادامه مذاکرات هسته ای و احتمال بازگشت امریکا به برجام و همچنین فضای مثبتی که تا امروز شاهد آن بوده ایم، می توان امیدوار بود  که بقیه گروه ها از جمله بانکی ها هم با توجه به گشایش ها و سهولت نقل و انتقالات ارزی تحت تاثیر قرار بگیرند.

به گفته ثریانژاد، از دیگر گروه هایی که می توان انتظار داشت روند مثبتی را طی کنند، گروه خودرویی است. این گروه در صورت تامین به موقع مواد اولیه و قطعات و سهولت در نقل و انتقالات ارزی  چشم انداز و عملکرد  مثبتی را به نام خود ثبت خواهند کرد.

کد خبر: ۸۸٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha