۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
دستورالعمل اجرایی مشارکت‌های اجتماعی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز تصویب شد
در جلسه کارگروه فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛

دستورالعمل اجرایی مشارکت‌های اجتماعی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز تصویب شد

دستورالعمل اجرایی مشارکت‌های اجتماعی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در سی و هفتمین جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اتاق ایران تصویب شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سی و هفتمین جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی با موضوع بررسی دستورالعمل اجرایی مشارکت‌های اجتماعی در پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز با حضور هندیانی رییس کارگروه فرهنگی اجتماعی و معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کوشا دبیر کارگروه فرهنگی اجتماعی و مدیرکل تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد، رمضانی دبیر کل اتاق ایران، بیرجندی رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد، مدیر روابط عمومی اتاق ایران و نمایندگان اعضای کارگروه فرهنگی اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در محل اتاق ایران برگزار شد.

محمدرضا رمضانی دبیر کل اتاق ایران در ابتدای این نشست با اشاره به تبعات قاچاق در اقتصاد ایران، گفت: پدیده قاچاق شرایط نامساعدی برای حوزه تولید ایجاد کرده و با افزایش بیکاری و کاهش درآمد نیروی کار و تولیدکننده، به شکل‌گیری بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی دامن می‌زند ازاین‌رو استفاده از همه ظرفیت‌های موجود، به‌خصوص نقش کلیدی مردم در فرهنگ‌سازی و مبارزه عینی با قاچاق کالا و ارز مهم و تعیین‌کننده است.

رمضانی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گام‌های مفیدی برای فرهنگ‌سازی در این حوزه برداشته است، ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک مشکلات تولیدکننده در بحث قاچاق رفع شود و سیاست‌های به سمتی برود که ضمن اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش خصوصی و مردم جایگاه واقعی خود در اقتصاد را پیدا کنند.

او با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، تصریح کرد: در شرایط فعلی فعالان اقتصاد با مشکلات سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند مواجه هستند و این مسائل برطرف نشده است، ازاین‌رو از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخواست می‌شود برای رفع این مشکلات کمک کند.

به گفته او، ستاد همچنین باید در حوزه تصویب قوانین مرتبط با مسائل اقتصادی به‌عنوان یک مجموعه که قادر به پیش‌بینی اثرات و تبعات این قوانین است وارد عمل شده و از افزایش بروکراسی‌هایی که عملاً به ایجاد مشکل برای بخش شفاف اقتصاد منجر می‌شود جلوگیری کند.

سپس عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رئیس کارگروه فرهنگی اجتماعی این ستاد، با قدردانی از همراهی و همکاری اتاق ایران در مقوله فرهنگ‌سازی برای مبارزه با قاچاق، گفت: ما در ستاد به‌عنوان یک کمک‌کننده از تمام توان خود استفاده می‌کنیم و معتقدیم اگر در سال مانع‌زدایی حتی یک گام کوچک در راستای تحقق شعار سال برداریم، دین خود را به‌فرمان مقام معظم رهبری ادا کرده‌ایم.

هندیانی اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمادگی دارد هماهنگی‌های لازم را با تمام دستگاه‌های ذی‌ربط انجام دهد تا مشکلات سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند برطرف شود.

او همچنین بر ضرورت همفکری و همراهی تمام دستگاه‌های عضو ستاد به‌منظور پیش برد مباحث کلان این حوزه تأکید کرد.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود با تائید نظر دبیر کل اتاق ایران در مورد پیشگیرانه بودن اقدامات این ستاد، گفت: تلاش ستاد مبارزه با قاچاق کالا این است که علاوه بر مقابله با مصادیق قاچاق، از مسائلی که به بروز مشکل در حوزه‌های دیگر می‌انجامد نیز جلوگیری کند و در این مسیر آمادگی دارد ضمن برگزاری جلسات منظم و مستمر با دستگاه‌های ذی‌ربط، برای تدوین سیاست‌ها و انجام کارها میان‌مدت و بلندمدت همکاری کند.

در ادامه این نشست مهدی کوشا با اشاره به اینکه تدوین دستورالعمل اجرایی مشارکت‌های اجتماعی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز یک سال به طول انجامیده است، گفت: از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته بررسی پیشنهادات دستگاه-های ذیربط در کمیته مشارکت‌ها، نسخه نهایی موجود تا کنون ۶ بار مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفته است.

کوشا دبیر کارگروه فرهنگی اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق ضمن ارائه این دستورالعمل اجرایی و قرائت مواد دستورالعمل مذکور خواستار اظهار نظر اعضای حاضر در این خصوص شد که در پایان با انجام اصلاحات نهایی، دستورالعمل اجرایی مشارکت‌های اجتماعی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز توسط اعضای کارگروه به تصویب رسید.

شایان ذکر است، دستورالعمل اجرایی مشارکت‌های اجتماعی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز پس از تصویب در اولین جلسه اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توسط رییس جمهور به دستگاه‌ها جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

کد خبر: ۸۷٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha