۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
طالقانی‌ها به کرج نزدیکتر می شوند| باز شدن روزنه ای برای رونق گردشگری طالقان
با بهره برداری از جاده هشتگرد-طالقان،

طالقانی‌ها به کرج نزدیکتر می شوند| باز شدن روزنه ای برای رونق گردشگری طالقان

کرج- بهره برداری از جاده هشتگرد_طالقان علاوه بر کوتاه تر کردن ۳۴ کیلومتری مسیر رفت و آمد برای مسافران، روزنه ای برای رونق گردشگری طالقان باز می کند.

شیما عبداله خانی؛ بازار: جاده هشتگرد_طالقان که کلنگ آن ۲۱ سال پیش بر زمین خورد بالاخره تا پایان اردیبهشت امسال به مقصد می سد تا مطالبه مردم این شهرستان که غبار سالها انتظار بر روی آن نشسته نتیجه بدهد. بنابراین مردم طالقان دیگر مجبور نیستند تا برای رفت و آمد به کرج و تهران یا هشتگرد مسیر خود را تا استان قزوین طولانی کنند.

بهره برداری از این راه مسیر رفت و آمد به طالقان را ۳۴ کیلومتر کوتاهتر می کند تا هم یک ساعت در زمان صرفه جویی شود و شاهد هم مصرف سوخت و ترافیک کمتری در راه تردد به طالقان باشیم.

گفتنی است بهره برداری از این جاده که دارای جاذبه های گردشگری نیز هست، می تواند گردشگران بیشتری را به طالقان جذب کند و با توجه به فراهم شدن بسیاری از زیر ساخت ها در طالقان به جذب سرمایه گذار در زمینه اقتصاد گردشگری نیز کمک کند نکته قابل توجه اینکه تمام این پیشرفت ها باید با انجام ملاحظات زیست محیطی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست بکر این منطقه صورت بگیرد.

افتتاح به شرط ایمن سازی مسیر توسط پیمانکار
چندی پیش استاندار البرز در بازدید از این طرح گفت: بعد از دو سال پیگیری مجدانه و جذب اعتبارات ملی برای پروژه معطل مانده «هشتگرد- طالقان» به شرط تکمیل ایمن سازی مسیر توسط پیمانکار، این پروژه تا پایان اردیبهشت افتتاح می شود.

«عزیزالله شهبازی» در بازدید از روند تکمیل پروژه جاده «هشتگرد-طالقان»، با بیان اینکه این جاده از سال ۷۹ آغاز شده است، افزود: در مدت دو سال اخیر، تمامی موانع پیشرفت این پروژه که در حدود مسئولیت دولت بود با پیگیری های جدی برطرف شد تا پیمانکار با فراغ بال به کار خود ادامه دهد.

شهبازی گفت: در ابتدا این مسیر یک جاده دسترسی روستایی بود و زیرساخت مناسبی برای آن تامین نشده بود ولی اکنون تمامی تدابیر لازم جهت استفاده گردشگری و جاده ای شهری برای تردد مردم طالقان به سمت شهر جدید هشتگرد اندیشیده شد.

وی با بیان اینکه اساسا هیچ پیمانکاری طلب کار دولت نمانده و مطالبات خود را دریافت کرده است، افزود: پیمانکار این جاده نیز مطالبات خود را دریافت کرده و باید در خصوص تکمیل تمامی موارد ذکر شده، اقدام کند.

شهبازی با تاکید بر اینکه پیش بینی امکانات امدادی، انتظامی، راهداری و پشتیبانی تلفن همراه نیز از اهم امور این جاده است، گفت: در مسیر بازدید تذکرات لازم جهت نصب علائم هشداری و رانندگی، تجهیز مسیر به بهمن گیر و همچنین ایمن سازی جاده در خصوص رانش و ریزش را دادم.

استاندار البرز افزود: بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان تاکنون برای این جاده هزینه شده و در خصوص تونل نیز امور در حال انجام است و حفاری آن صورت گرفته و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل تونل نیز لازم است.

طالقانی‌ها به کرج نزدیکتر می شوند/ باز شدن روزنه ای برای رونق گردشگری طالقان

صرف ۱۳۰ میلیارد اعتبار برای جاده هشتگرد_طالقان
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز هم با اشاره به آمادگی جاده هشتگرد_طالقان برای بهره برداری اظهار کرد: آسفالت تمام ۳۴ کیلومتر مسیر شامل قطعه یک، کنارگذر و قطعه ۳ از هشتگرد تا طالقان انجام شده است.

«جعفر قزوینیان» با اشاره به تامین ایمنی و اصلاح رانش های سال ۹۸ در این جاده به خبرنگار بازار گفت: این راه در ابتدا به عنوان راه فرعی مطرح بود و سپس جاده اصلی که در مسیر کوهستانی با ارتفاع سه هزار متر و شرایط کاملا متفاوتی از جاده های واقع در دشت ها، قرار دارد و بعضی مسائل در کوهستان قابل پیش بینی نیست. اما در مجموع، تمام مسائل ایمنی رعایت شده است و قسمت هایی که در سال ۹۸ رانش ایجاد شده بود نیز اصلاح و اقدامات لازم انجام شد.

وی افزود: حدود ۲۶۰ نیوجرسی نصب شده است و در چند روز آینده نیز تعدادی نصب می شود، در بخش عمده ای گارد ریل نصب و خاکریزی حفاظتی انجام شده است. تابلو علائم نصب شده و مسائلی که قبل از بهره برداری نیاز است انجام شده است. رمپ ورود و خروج در ابتدای قطعه یک در ورودی شهرطالقان به طور کامل انجام شده است. در محدوده فشند بناست تا مسیر موجود فعلا مورد استفاده قرار بگیرد تا در مرحله بعد و با تملک اراضی، مسیر کوتاهی برای عبور ترافیک از این محدوده ایجاد شود.

وی در مورد دلیل طولانی شدن پروژه که از سال ۷۹ اغاز شده، تصریح کرد: مشکل عمده اعتبارات بوده و با توجه به اینکه در ابتدا هم به صورت راه روستایی مطرح شده بود، اعتبار استانی محدودی داشته و مطالبه های مردم باعث شده این راه به فرعی تبدیل شود و طراحی جدید انجام شد. با این وجود همچنان با اعتبارات استانی و به کندی انجام می شده تا اینکه به عنوان راه اصلی مطرح و از سال ۹۵ با پیگیری ها اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شد و از آن پس رشد چشمگیری داشته و بیشتر پیشرفت آن نیز در این دوره انجام شد.

قزوینیان با اشاره به مزایای این جاده ادامه داد: با افتتاح این جاده ۳۴ کیلومتر از مسیر کوتاهتر شده حداقل یک ساعت در زمان صرفه جویی و مصرف سوخت کمتری صورت می گیرد. همچنین توزیع ترافیک انجام می شود. در ضمن مسیری با جاذبه های گردشگری است و می تواند از لحاظ گردشگری و اقتصادی موثر باشد. در مجموع جاده ای خوب و بسیار مفید در منطقه است.

وی به الزام وجود راهداری فعال در تمام طول این مسیر اشاره کرده و اظهار کرد: این مسیر کوهستانی است و نباید با جاده دشت مقایسه شود و با توجه به بارش برف در این راه مستلزم وجود راهداری قوی و با تجهیزات کامل در مسیر است. چنین جاده هایی نیاز به راهداری که در تمام طول سال حضور داشته باشند و مشکلی ایجاد نشود. از نظر امکاناتی چون روشنایی در مناطق مه گیر نیز به اقدامات تکمیلی در حوزه راهداری نیاز است.

معاون بهره برداری و ساخت اداره کل راه و شهرسازی البرز با اشاره به صرف اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومانی برای این پروژه، اظهار کرد: در چند سال گذشته که تونل کار نشد و بر اساس اولویت بندی با کنارگذر فعالیت ادامه یافت، از نظر اعتباری مشکلی وجود نداشت اما برای تکمیل تونل بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. برای تکمیل روکش لایه دوم آسفالت و سایر اقدامات نیز درخواست اعتبارات حدود ۴۰ میلیاردی داده شده است.

طالقانی‌ها به کرج نزدیکتر می شوند/ باز شدن روزنه ای برای رونق گردشگری طالقان

با افتتاح جاده گردشگری در طالقان افزایش می یابد
فرماندار طالقان هم با اشاره به مزایای بهره برداری از راه هشتگرد طالقان گفت: با توجه به اینکه با افتتاح این راه مسیر هشتگرد به طالقان نزدیک به ۳۴ کیلومتر می شود، از بسیاری لحاظ چون مصرف سوخت و زمان صرفه جویی می شود.

«سیدسجاد حسینی نسب» در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این جاده اکنون درمراحل نهایی است و تا اواخر اردیبهشت قرار است به بهره برداری برسد، افزود: همچنین دسترسی به شهرستان طالقان دیگر از طریق قزوین صورت نمی گیرد و طول مسیر بسیار کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه بهره برداری از راه هشتگرد طالقان می تواند رفت و آمد گردشگران به این شهرستان را بیشتر کند، اضافه کرد: در چند سال اخیر چند هتل در طالقان ساخته شده و قابلیت بهره برداری دارند و بوم گردی نیز تقریبا رونق گرفته و مردم استقبال کرده اند، اگر چه هنوز تمام زیر ساخت ها به طور کامل آماده نیست، ولی طالقان از لحاظ گردشگری ظرفیت های بسیاری دارد که بهره برداری از این راه نیز به سرعت بخشیدن به این پیشرفت ها و اقتصاد منطقه کمک می کند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که مردم از هر لحاظ رعایت نکات بهداشتی و محیط زیستی را در امر گردشگری داشته باشند. مجامع محلی، و دوستداران محیط زیست را درکنار یگان حفاظت داریم که می توانند کمک کننده باشند.

افتتاح این جاده با وجود مزایایی که دارد، در آینده نزدیک می تواند نویدی برای توسعه اقتصادی هر چه بیشتر شهرستان طالقان و جذب سرمایه گذار به خصوص در زمینه گردشگری باشد بنابراین باید از این فرصت از همان ابتدا صورت بهینه و درست و با لحاظ تمام ملاحظات زیست محیطی استفاده کرد.

کد خبر: ۸۷٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha