۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
تداوم نابرابری دسترسی به واکسن کرونا صدای سازمان بهداشت جهانی را درآورد

تداوم نابرابری دسترسی به واکسن کرونا صدای سازمان بهداشت جهانی را درآورد

سازمان بهداشت جهانی نابرابری در دسترسی به واکسن کرونا را محکوم کرد.

به گزارش بازار، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در نشستی خبری به مناسبت اولین سالگرد راه‌اندازی طرح «کوواکس» گفت کشورهای فقیر کماکان به واکسن کرونا دسترسی ندارند.
تدروس ادهانوم بارها از نابرابری در توزیع واکسن کرونا انتقاد کرده و از کشورهای ثروتمند خواسته است دوزهای اضافی را که خریداری کرده و سفارش داده‌اند در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «از مجموع ۹۰۰ میلیون دوز واکسنی که در سراسر جهان تزریق شده بیش از ۸۱ درصد مربوط به کشورهای ثروتمند است و سهم کشورهای فقیر فقط ۰.۳ درصد بوده است.»

همزمان با این انتقادها از عدم دسترسی کشورهای فقیر به واکسن کرونا، کمسیون اروپا اعلام کرد که برای خرید ۱.۸ میلیارد دوز دیگر از واکسن کرونا با شرکت داروسازی «فایزر» قرار داد بسته است.

اورسولا فن درلاین، رییس کمیسیون اروپا در پیامی خطاب به نشست خبری سازمان بهداشت جهانی گفت: «واکنش بسیاری از رهبران جهان به بحران کرونا اولویت دادن به کشور خود بوده ولی اتحادیه اروپا روش دیگری در پیش گرفته است. ما به خوبی می‌دانستیم که تنها راه کنترل این پاندمی نه فقط مقابله با آن در اروپا بلکه در تمامی نقاط جهان از جمله روستاهای دور افتاده در آسیا و آفریقاست.»

تدروس ادهانوم در بخش دیگری از سخنانش در مورد افزایش شدید موارد ابتلا در هند ابراز نگرانی کرد و گفت: «وضعیت هند یادآور خطرات فاجعه‌بار شیوع این ویروس است.»

طی روزهای اخیر تعداد مرگ و میر در هند به شدت افزایش یافته و موارد ابتلای شناسایی شده به بالای ۳۳۰ هزار نفر در روز رسیده است.

تدروس ادهانوم افزود، طرح تسریع واکسیناسیون که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی فعالیت می‌کند برای سال جاری میلادی ۱۹ میلیارد دلار دیگر نیاز دارد. او افزود: «در مقایسه با تریلیون‌ها دلار که کشورهای ثروتمند تاکنون برای مقابله با بحران کرونا هزینه کرده‌اند این رقم همچون قطره‌ای در دریاست.»

طرح «کوواکس» تاکنون حدود ۴۰ میلیون دوز واکسن به ۱۱۸ کشور فقیر و در حال توسعه تحویل داده و در نظر دارد که تا پایان سال جاری میلادی این تعداد را به ۲ میلیارد دوز افزایش دهد.

کد خبر: ۸۴٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha