۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
احتمال گشایش در بورس| اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری روی لبه تیغ
بازار بررسی کرد؛

احتمال گشایش در بورس| اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری روی لبه تیغ

سمنان- این روزها با ورود به روزهای پایانی عمر دولت در بسیاری محافل سخن از احتمال گشایش اقتصادی به ویژه در زمینه بورس مطرح است اما آیا مردم دوباره به این رویه اعتماد می‌کنند؟

بازار، گروه استان‌ها: دولت نشان داده که با دخالت‌های بیجا در بورس متأسفانه سبب خدشه وارد کردن به اعتماد مردم شده است و این موضوعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد از سوی دیگر برخی کارشناسان اعتقاد دارند که دولت در این روزهای پایانی عمر خود می‌تواند گشایشی را صورت دهد.

مذاکرات با غرب در جریان است که و دولت خبرهای امیدوار کننده‌ای می‌دهد در نتیجه امکان گشایش اقتصادی را مطرح می‌سازد از سوی دیگر مردم روز به روز در مضیقه بیشتری قرار دارند و کرونا هم مزید بر علت شده تا تنگناها بیشتر شود در این شرایط اما آیا مردم دوباره به سمت بورس حرکت خواهند کرد؟ آیا دولت می‌تواند گشایش اقتصادی را ایجاد کند؟

احتمال گشایش وجود دارد
حسن همتیان یک فعال بازار بورس با بیان اینکه معمولاً دولت‌ها در پایان عمر خود به خصوص در نزدیکی انتخابات سعی می‌کنند تا گشایشی را مد نظر خود قرار دهند، تاکید کرد: دولت‌ها با این تیر خشاب خود دو هدف را می‌زنند نخست مردم را دوباره به انتخابات بعدی دعوت می‌کنند و دوم سعی می‌کنند از خود خاطره‌ای خوش بگذارند.

مذاکرات با غرب در جریان است و دولت خبرهای امیدوار کننده‌ای می‌دهد در نتیجه امکان گشایش اقتصادی را مطرح می‌سازد از سوی دیگر مردم روز به روز در مضیقه بیشتری قرار دارند

وی با بیان اینکه بیشترین گشایش‌های اقتصادی معمولاً در نزدیکی انتخابات رخ می‌دهد، ابراز کرد: دولت دوازدهم آنقدر مشکلات اقتصادی ایجاد کرده که امروز نیاز است اگر می‌خواهد با خاطره‌ای بهتر از تصویر کنونی، پاستور را ترک کند، می‌بایست دست به گشایش عظیمی بزند که امکان گشایش در بورس بیشتر از سایر موارد است.

احتمال گشایش در بورس/ اعتماد مردم به سرمایه گذاری روی لبه تیغ

نقدینگی جمع می‌شود
این کارشناس بورس با بیان اینکه دولت در ماه‌های آتی سعی می‌کند تا دوباره نقدینگی را از دست مردم جمع کند، بیان کرد: برای این منظور دو اقدام محتمل است نخست رشد شاخص‌های بورسی و دوم ارزان کردن دلار تا مردم به جای دلار پول‌ها را در تالار بورس سرازیر کنند.

همتیان در پاسخ به این سوال که آیا مردم با تجربه سال قبل هنوز به بورس اقبال نشان می‌دهند یا خیر، ابراز کرد: امروز مردم آنقدر در تنگنا قرار دارند که اگر بدانند حتی سرمایه‌های اندک ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی شأن حتی یک و نیم برابر هم می‌شود، همه چیز را فراموش می‌کنند.

وی با بیان اینکه فراموش نکنیم افرادی که سال گذشته به بورس آمدند هیجانی وارد ماجرا شدند در نتیجه باز هم امکان ورود هیجانی شان وجود دارد، بیان کرد: از یاد نبریم که مردم حافظه تاریخی چندان خوبی هم ندارند زیرا تصمیمات اقتصادی دولت روحانی در دور نخست هم نمودار شد اما دوباره وی رأی آورد.

صعود سهام محتمل است
این کارشناس بورس با بیان اینکه سهامی مانند شستا که پنج ششم از ارزش خود را کاهش یافته می‌بیند در روزهای آتی رشد خواهد کرد، بیان داشت: دولت بر روی این نوع هلدینگ ها سرمایه گذاری ویژه ای خواهد کرد تا به بورس رونق بدهند.

امروز مردم آنقدر در تنگنا قرار دارند که اگر بدانند حتی سرمایه‌های اندک ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی شأن حتی یک و نیم برابر هم می‌شود، همه چیز را فراموش می‌کنند

همتیان با بیان اینکه کافی است چند روز متوالی تابلوی بورس سبز شود، گفت: دوباره شاهد خواهیم بود که سرمایه‌های مردمی به سمت بورس بیاید زیرا مردم چاره‌ای ندارند سود بانک‌ها آنقدر ها نیست، مضیقه‌ها بسیار است و بازارهای دیگر مانند خانه و خودرو و … هم نیاز به سرمایه زیادی دارد در نتیجه دلار می‌ماند و بورس؛ از آنجا که دولت دلار را به زیر ۱۸ هزار تومان کاهش خواهد داد، به نظر می‌رسد مردم دوباره به سمت بورس بیایند.

وی با بیان اینکه البته تمام اینها احتمال است و امکان دارد که انجام نشود، گفت: دولت کاری کرده که حتی رئیس سازمان بورس هم نتواند با اطمینان کامل سخن بگوید اما شرایط مذاکرات احتمال توافق و گشایش‌های ارزی را می‌دهد در نتیجه امکان کاهش قیمت دلار وجود دارد.

دولت نقدینگی تزریق می‌کند
یک کارشناس دیگر نیز نظری مشابه داشته و با بیان اینکه دولت در روزهای اخیر نقدینگی را به بورس تزریق خواهد کرد، گفت: این نقدینگی می‌تواند بازار سرمایه را به حرکت وادارد و سهام را به رشد خوبی برساند اما اینکه آیا مردم دوباره اعتماد خواهند کرد یا خیر، به هیچ وجه چنین به نظر نمی‌رسد زیرا دولت نشان داده حتی گشایش‌های بورسی‌اش هم مقطعی هستند.

داوود عرب عامری با بیان اینکه افزایش دامنه نوسان به منظور افزایش تحرک بازار و نقد شوندگی دو دلیل دیگری هستند که معتقد هستم بورس تکانی خواهد خورد، تاکید کرد: برای کسانی که می‌خواهند سرمایه‌ای را به بورس بیاورند ممکن است سودی را بتوان متصور بود اما کسانی که از گذشته سهام داشته و ضررهای هنگفتی کرده‌اند، نهایتاً کمی از ضررشان در ماه‌های آتی جبران شود وگرنه سودی برای سهام داران سابق متصور نیستیم.

وی افزود: در نتیجه به نظر می‌رسد از آنجا که سهام داران سابق سودی نخواهند کرد و فقط کمی از ضررشان جبران می‌شود و تازه واردها هم ترسی از تجربه ریزش‌های بورسی دارند، در این مقطع علی رغم گشایش‌هایی که صورت می‌گیرد، شاهد حضور پرشور مردم در بازار سرمایه و تالارهای شیشه‌ای بورسی نخواهیم بود.

احتمال گشایش در بورس/ اعتماد مردم به سرمایه گذاری روی لبه تیغ

میلیون‌ها سهام معطل مذاکرات
این کارشناس با بیان اینکه میلیون‌ها تومان سهام در انتظار و معطل مذاکرات هستند، گفت: دولت قویاً مذاکرات را امیدوارکننده می‌داند و در صورتی که چنین باشد به نظر می‌رسد دولت بعد حتی اگر اصولگرا هم باشد مجبور به ادامه این توافق‌ها و مذاکرات است زیرا می‌تواند گشایش‌های اقتصادی و ارزی خوبی را برای کشور به همراه بیاورد در نتیجه امکان تداوم سبزپوشی بورس وجود دارد.

عرب عامری با بیان اینکه در صورتی که نقدینگی خوبی به شرکت‌های بورسی وارد شود می‌توان سهام را سبزتر دید، گفت: اگر دولت بعد مذاکرات را تداوم و گشایش‌ها را بیشتر کند سبز بودن بورس تداوم هم خواهد داشت اما به شرطی که دخالت‌های دولتی و مواردی مانند قیمت گذاری‌های دستوری و … دیگر صورت نگیرد در این صورت می‌توان گفت دست کم تا شش ماه آینده بورس بازار مطمئنی است.

در صورتی که نقدینگی خوبی به شرکت‌های بورسی وارد شود می‌توان سهام را سبزتر دید

وی در پاسخ به این سوال که آیا مردم را به بورس دعوت می‌کنید یا خیر، ابراز کرد: قویاً خیر؛ زیرا هنوز هیچ چیز مشخص نیست. اگر نتیجه مذاکرات روشن بود قطعاً پاسخ بله بود از سوی دیگر مشخص نیست دولت قرار است شرکت‌ها را تقویت کند و خساراتی که با دخالت در بورس زده را جبران کند، در نتیجه اصلاً مردم را به بورس دعوت نمی‌کنم حتی با این وجود که صد درصد معتقد هستم که روزهای خوشی برایش در راه است.

یک سوال و چند سوال
اینکه کارشناسان معتقد هستند که بورس روزهای سبزی را در پیش دارد اما مردم را به حضور در آن دعوت نمی‌کنند موضوعی است که شاید مثال و نمونه آن را شاهد نبوده ایم! این امر نه تنها پاسخ سوال اصلی و پیش فرض این گزارش که آیا بورس با گشایش روبرو می‌شود و آیا مردم دوباره به آن اعتماد می‌کنند، را نمی‌دهد بلکه چندین سوال دیگر را هم به ذهن مردم می‌افزاید تا معادله بورس از پیش پیچیده‌تر شود.

سوالاتی مانند اینکه بالاخره مذاکرات و نتیجه آن بر بورس چه خواهد بود؟ آیا کارشناسان اقتصادی چیزی از آینده بورس می‌دانند که علی رغم پیش بینی روزهای خوب برای آن، مردم را به سمت آن دعوت نمی‌کنند؟ و یا در نهایت آیا گشایش بورسی را فقط برای مقطعی از انتخابات می‌دانند؟

کد خبر: ۸۴٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha