۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
تفاهم نامه همکاری سازمان ثبت اسناد و دبیرخانه مناطق آزاد تجاری
صبح امروز انجام شد؛

تفاهم نامه همکاری سازمان ثبت اسناد و دبیرخانه مناطق آزاد تجاری

تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، به امضا رسید.

به گزارش بازار، این تفاهم نامه میان ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و حمیدرضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به امضا رسید در اجرای تکالیف موضوع قانون جامع حدنگار (کاداستر) است.

همچنین این تفاهم نامه در راستای قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در این مناطق و از سوی دیگر ضرورت ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی و محدوده‌های در اختیار و مصوب سازمان‌های مناطق آزاد کشور و سازمان‌های مسئول مناطق ویژه اقتصادی است.

تثبیت مالکیت دولت در محدوده‌های مصوب مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در اجرای قانون جامع حدنگار، همکاری و تعامل در تبدیل اسناد دفترچه‌ای و اسناد مالکیت فاقد شناسه دفتر الکترونیکی به کاداستری، تثبیت محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سامانه کاداستر، تعامل هر چه بیشتری واحدهای ثبتی واقع در مناطق آزاد با سازمان‌های منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مربوطه و بهره گیری خدمات متقابل دو مجموعه از ظرفیت‌های سازمانی در راستای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز کاداستر، از جمله اهداف و موضوع‌های این تفاهم نامه است.

دبیرخانه شورای عالی مناطق ‌آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در این تفاهم نامه مکلف به تهیه فهرست املاک و اراضی مصوب هر منطقه به تفکیک سازمان‌های منطقه‌ای آزاد و ویژه اقتصادی و ارائه آن مطابق تصویب نامه و نقشه ممهور به مهر هیئت وزیران به دبیرخانه ستادی کارگروه و ادارات ثبت اسناد و املاک استان‌ها حداکثر ظرف مدت یک ماه است.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هر منطقه با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مکلفند حداکثر ظرف مدت دو ماه در خصوص ارائه نقشه محدوده‌های هدف، برابر دستورالعمل‌های کاداستر و به لحاظ محدوده اراضی ملی، موات، چهارگانه محیط زیست زراعی و واگذاری‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی و اسناد مالکیت صادره اشخاص حقیقی، حقوقی و دولتی اقدام کنند.

تحویل مستندات تثبیت محدوده سازمان منطقه آزاد ظرف مدت دو هفته به واحد ثبتی ذیربط از سوی سازمان منطقه آزاد هر منطقه حداکثر یک ماه پس از تهیه نقشه‌های کاداستری و جا نمایی آن در محدوده نقشه کلی از دیگر وظایف دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در این تفاهم نامه است.

واحدهای ثبیتی ذیربط نیز بر اساس این تفاهم نامه مکلفند به محض وصول نقشه‌های استاندارد، حداکثر ظرف یک هفته در خصوص جانمایی آن در لایه مورد نظر در بانک جامع حدنگار (کاداستر) اقدام کنند.

واحدهای ثبتی پس از جانمایی نقشه‌های استاندارد ارائه شده، با همکاری سازمان‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی و سازمان‌های مسئول مناطق ویژه اقتصادی و اخذ سایر مستندات از جمله مصوبات هیئت وزیران، باید در مدت دو ماه نسبت به بررسی مطابقت، اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت تطبیق، اصلاح اسناد مالکیت وزارتخانه‌های راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن)، جهاد کشاورزی (امور اراضی و منابع طبیعی، جنگلداری و آبخیزداری) به نام دولت و به نمایندگی سازمان منطقه آزاد مربوطه به عنوان جانشین دولت در منطقه، حداکثر در مدت هفت روز کاری پس از آن انجام پذیرد و در صورت مطابقت نداشتن، برای اصلاح اعاده شود.

مدت و اعتبار تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی برای تحقق صددرصد تثبیت مالکیت دولت در محدوده مناطق آزاد، از زمان ابلاغ یک سال تعیین شده است.

کد خبر: ۸۳٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha