۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
سهم اشتغال و تولید ناخالص گیاهان دارویی کمتر از صنعت نیست
کارآفرین نمونه اردبیلی:

سهم اشتغال و تولید ناخالص گیاهان دارویی کمتر از صنعت نیست

اردبیل - دادشوند، کارآفرین نمونه در حوزه گیاهان دارویی اردبیل گفت: سهم اشتغال و تولید ناخالص در فرآوری گیاهان دارویی کمتر از بخش صنعت و گردشگری نیست.

قادر دادشوند در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در ۲۰ سال فعالیت مستمر در تولید و پرورش گیاهان دارویی در دامنه‌های سبلان به این نتیجه رسیدیم که استان اردبیل سرزمین بی‌نظیر در تنوع تولید گیاهان دارویی است که تا سال‌های طولانی می‌توان از ظرفیت روییدنی‌های متنوع در جهت تولید و ارزآوری محصولات استفاده کرد.

وی ذخایر ژنتیکی گونه‌های گیاهان دارویی را در استان اردبیل بی‌نظیر و در سطح کشور ممتاز اعلام کرد و گفت: ۱۵ درصد گیاهان دارویی کشور در استان اردبیل وجود دارد که از بین 8 هزار و ۵۰۰ گونه گیاهان دارویی، یک‌هزار و ۲۰۰ گونه در استان اردبیل به شکل خودرو تولید می‌شود.

کارآفرین نمونه گیاهان دارویی اردبیل تصریح کرد: ۶۰۰ نوع از این گونه‌ها در تولید و فرآوری دارویی بسیار مؤثر است و به راحتی می‌توان با بهره‌گیری از صنایع جدید هم در بخش تولید و هم فرآوری از این ظرفیت استفاده کرد.

بی‌توجهی مسئولان به اشتغالزایی بخش زراعت گیاهان دارویی
دادشوند به سهم پایین زراعت گیاهان دارویی و بی‌توجهی مسئولان به اشتغالزایی در این بخش اشاره کرد و افزود: به ازای هر یک هکتار تولید گیاهان دارویی می‌توان فرصت اشتغال ۱۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرد.

وی نمونه گیاهان دارویی قابل فرآوری و بی‌نظیر در استان را زعفران، کدو طبی و گل همیشه بهار اعلام کرد و ادامه داد: برای پیشگیری از سرطان پرستات مردان و سرطان پستان زنان استفاده از این گونه‌ها بسیار مؤثر بوده و می‌تواند عامل پیشگیرانه باشد.

دادشوند در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: متأسفانه با برداشت ناصحیح و غیراصولی این گیاهان که عمدتا مربوط به برداشت از ریشه است، به تولید این گیاهان صدمه و لطمه وارد می‌شود در حالی که بهترین زمان برداشت ایام گل‌دهی است که در این ایام نیز نباید برداشت نارس انجام شود.

وی به ماده مؤثری گیاهان دارویی در زمان مناسب برداشت اشاره کرد و ادامه داد: حتی اصول خشک کردن این گیاهان نیز باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

در بهره‌برداری از گیاهان دارویی هیچ برنامه‌ریزی و اقدام اصولی انجام نشده است
دادشوند از سه گیاه دارویی با ارزش به عنوان گیاهان بی‌نظیر تولید شده در استان اردبیل یاد کرد و گفت: کبر، دمبالان و سوسن چلچراغ از جمله این گونه‌ها هستند که به صورت منحصربه فرد در استان اردبیل رویش می‌کنند اما در بهره‌برداری از آنها هیچ برنامه‌ریزی و اقدام اصولی انجام نشده است.

وی اضافه کرد: گل سوسن چلچراغ علی‌رغم اینکه به نام ایران ثبت جهانی شده اما در ماسوله دره و شهرستان نمین به عنوان ذخیره ژنتیکی و بی‌نظیر یافت می‌شود که ضرورت دارد به عنوان گرانبهاترین گیاه مورد توجه قرار گیرد.

دادشوند به تشعشع پرچم این گل بی‌نظیر در زمان خاموشی و طول شب اشاره کرد و افزود: متأسفانه حفاظت و تکثیر این گیاه ارزشمند مورد غفلت قرار گرفته است.

کارآفرین نمونه گیاهان دارویی اردبیل به برداشت‌های غیراصولی کبر یا تاپارس به عنوان علف مارگیاه اشاره کرد و ادامه داد: نه تنها در برداشت کبر بلکه در برداشت دمبالان نیز اقدامات نامناسبی را شاهد هستیم که عده‌ای با هجوم به طبیعت نسبت به نابودی این گونه‌های ارزشمند اقدام می‌کنند.

کد خبر: ۸۳٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha