۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۶
ارزهای مجازی، نسل آینده پول در جهان؛ مزایا و معایب فعالیت در بازار ارزهای مجازی
بازار گزارش می‌دهد؛

ارزهای مجازی، نسل آینده پول در جهان؛ مزایا و معایب فعالیت در بازار ارزهای مجازی

ارزهای مجازی را می توان نسل تازه پول در دنیا دانست. سوال این است که مزایا و معایب ارزهای مجازی چیست و چرا بانکهای مرکزی در تلاش هستند که وارد این بازار شوند؟

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که ارزهای مجازی به عنوان یکی از روشهای مبادلات در سالهای آتی معرفی می شوند و کشورها در تلاش هستند تا هر روز بیش از روز قبل در زمینه تولید و استفاده از انها برنامه ریزی کنند، این سوال مهم ایجاد می شود که چرا دنیا به سمت استفاده از این ارزها حرکت می کند و چرا اقتصاد جهان از ارزهای کاغذی فاصله گرفته است؟

نشریه فوربس در گزارش اخیر خود با اشاره به شرایط تازه ای که این روزها اقتصاد دنیا با ان درگیر است نوشت: «دنیا دلایل زیادی برای استفاده از ارزهای مجازی دارد.اولین و اصلی ترین دلیل ان را می توان تسریع روند پرداخت دانست. با استفاده از ارزهای مجازی امکان تکمیل فرایند پرداخت با سرعت بالاتری وجود دارد که در شرایط این روزهای اقتصاد دنیا مزیت بسیار مهمی است.از طرف دیگر هزینه نقل و انتقالات مالی در سطح بین المللی با استفاده از ارزهای مجازی کمتر است. در حال حاضر مبادلات بین المللی مالی هزینه زیادی دارد و هزینه تبدیل ارزها در بازارهای مختلف بسیار بالا است. با استفاده از ارزهای مجازی بخش زیادی از این هزینه ها از بین می رود و فرایند نقل و انتقالت مالی با سرعت بیشتر و هزینه کمتری انجام می شود.نکته دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد این است که امکان دسترسی به ارزهای مجازی در تمامی ساعات روز فراهم است و دیگر  نیازی به فعالیت در بازار در ساعات اداری وجود ندارد. این مساله زمانی که قصد مبادلات بین المللی وجود و ساعات کاری کشورها به دلیل اختلاف ساعت محلی متفاوت است از اهمیت بالاتری پیدا می کند.»

خطرات فعالیت در این بازار چیست
البته باید در نظر داشت که فعالیت در این بازار خالی از ریسک نیست.در درجه اول در این روزها ارزهای مجازی زیادی در بازار وجود دارد که انتخاب بهترین و قابل اعتماد ترین آنها کار دشواری است.از طرف دیگر استفاده از مزایای این دنیای جدید نیاز به اطلاعات و اموزش های جدید دارد. آموزشهای حرفه ای که بدون ان نمی توان نتیجه مطلوبی از این شرایط گرفت. نکته ای که باید مد نظر قرار بگیرد این است که مبادلات بلاکچین ها بسیار گران قیمت است، حل کردن معادلات پیچیده  برای استخراج ارزهای مجازی  فرایندی بسیار گران قیمت و هزینه بر است و به همین دلیل نمی توان به راحتی از این بازار استفاده کرد. ولی اصلی ترین و مهمترین مساله ای که در بازار ارزهای مجازی وجود دارد و بسیاری را از فعالیت در این بازار منع می کند این است که قیمت ارزهای مجازی با نوسان های زیادی همراه است. نوسان هایی که می تواند باعث زیان های مالی زیاد برای عده ای و سودهای کلان برای گروه دیگری شود. شناخت این بازار و اطلاع داشتن در مورد زمان مناسب ورود به بازار و خروج از ان می تواند کلید بهره بردن از این فضای پر تنش باشد . در نهایت باید در نظر داشت که این نوسان های زیاد در قیمت ارزهای مجازی یک نقص بزرگ برای این بازار است و باعث می شود تا ورود به آن ریسک زیادی داشته باشد.

دولتها چرا برای عرضه ارزهای مجازی بانک مرکزی وارد میدان شده اند
اما از عمر ارزهای مجازی در دنیا سالهای زیادی می گذرد ولی سخن گفتن در مورد عرضه ارزهای مجازی ملی توسط بانکهای مرکزی در کشورهای مختلف قدمت زیادی ندارد. سوال اصلی این است که چرا بانکهای مرکزی که اصلی ترین ارگان اقتصادی یک کشور هستند وارد این میدان شده اند؟

فوربس اولین و اصلی ترین مساله در این زمینه را  تلاش برای قانون مند کردن فعالیت در بازار ارزهای مجازی و افزایش نظارت در این حوزه ذکر کرده است. با عرضه ارزهای مجازی بانک مرکزی که جایگزینی برای پول های کاغذی امروزی هستند، در واقع سیستم مالی کشورها رسما وارد بازار ارزهای مجازی می شود، نظارت بر نحوه استفاده و عملکرد این ارزها در بازار داخلی و بازار جهانی بیشتر می شود و امکان استفاده های غیر قانونی از این روش نوین مبادلات مالی از بین می رود.

این رسانه در ادامه نوشت: «با عرضه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، نظام پرداختهای دولتی در کشورها کارامدتر خواهد شد. امکان دریافت مالیات از مالکان ارزهای مجازی فراهم می شود و زمینه برای ممانعت از افزایش شدید قیمت در این بازار فراهم می شود.از طرف دیگر دولتها می توانند بخش زیادی از منابع مالی که به صورت پرداختهای انتقالی به مردم انجام می دهند  را از این طریق مدیریت کنند. از جمله این پرداختها می توان به پرداخت یارانه های نقدی، کمک های مالی ، حتی دستمزدهای بیکاری اشاره کرد.

کد خبر: ۸۳٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha