۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
چراغ روشنی تا انتخابات برای سهامداران در بورس وجود ندارد
مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در گفتگو با بازار؛

چراغ روشنی تا انتخابات برای سهامداران در بورس وجود ندارد

مهرآور مدیر عامل کارگزاری بانک سامان می‌گوید تا زمانی که ابهامات بر بازار حاکم باشند سهامداران چراغ روشنی از آینده بورس ندارند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس دیروز یکشنبه ۲۲ فرودین ماه با ۹ هزار واحد ریزش به ۱میلیون ۲۳۱ هزار واحد رسید. با منفی شدن تابلوی بورس در دو روز اخیر، برای سومین هفته متوالی است که روند بازار در این ماه نزولی می‌باشد. شاخص کل هم وزن و شاخص فرابورس هم دیروز روند منفی داشتند.

بیشتر کارشناسان دلیل منفی بودن بازار را ابهامات سیاسی از جمله مذاکرات هسته و تاثیر آن بر نرخ دلار اعلام کردند. عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در آخرین اظهارات خود در مورد روند مذاکرات آن را مثبت ارزیابی کرده و گفته لیست تحریم‌های آمریکا، نحوه لغو آنها و چگونگی راستی آزمایی لغو آنها هنوز نهایی نشده است.

نقدینگی در بازار بورس صرف خرید سهام نمی‌شود و وارد اوراق دولتی شده است. بسیاری از شرکت‌ها به جای خرید سهام منابع قابل توجهی را اوراق بدهی دولت خریداری کردند

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با تاکید بر ابهامات سیاسی در بازار به خصوص قرارداد چین و مذاکرات هسته‌ای می‌گوید: مهم این است که مشکلات حاکم بر تجارت و مبادلات ارزی کمتر شود حال با قرار داد چین یا مذاکرات هسته‌ای. هر چقدر که ابهام در بازار کمتر شود وضعیت بازار سرمایه هم بهبود پیدا می‌کند.

حمیدرضا مهر آور مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در خصوص وضعیت بازار در روزه‌های اخیر به بازار گفت: اتفاق خاص یا خبر مثبتی که بازار به آن واکنش نشان دهد نیفتاده بنابراین بازار در حال حرکت بر مدار سال گذشته است.

او به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه اشاره کرد و گفت: مشخص نیست که سیاست دولت و نگرش سکاندار اقتصادی آن نسبت به بازار سرمایه چه باشد؟ به همین دلیل برای سهامدار چراغ روشنی از آینده بازار با توجه به تغییر دولت‌ها نیست.

به گفته مهرآور، شرکت‌های موجود در بورس از سودآوری خوبی برخوردار هستند اما به خاطر نبود راه روشن پیش پای سهامداران به دلیل وجود ابهامات سیاسی، ارزش سهام آن‌ها روز به روز افت می‌کند.

سهم‌ها ارزنده هستند اما به خاطر ابهام خریداری ندارند
این کارشناس می‌گوید: سهام‌های از نظر ارزندگی، ارزشمند هستند، اما فاکتورهای مهم‌تری مثل حرکت نقدینگی، نشست برجام، ابهامات در قرار داد ایران و چین بر فاکتور ارزندگی سهم غالب شدند.

 او امسال را سال سرنوشت ساز برای بازار سرمایه خواند و دلیل آن را نوع تفکری می‌داند که قرار است بعد از این دولت بر اقتصاد جامعه حاکم شود.

این کارشناس اضافه کرد: گاهی اوقات در شرایط بحرانی، برخی تصمیمات دستوری برای بازارهای مالی کمک حال اقتصاد می شود که شاید انگشت شمار باشد اما در شرایطی که هیچ مانعی برای فعالیت بازار نیست بهتر است کانالی برای ورود دلالان باز نکنیم.

مهرآور سرنوشت بازار سرمایه در ۴سال بعدی را در انتخاب تفکر پول محور و بازار سرمایه‌محور دانست و گفت: اگر بخواهیم به صورت کلی سال جاری را نگاه کنیم به خاطر قیمت‌های مناسب سهم‌ها، سال خوبی برای بازار سرمایه می‌تواند باشد.  

این کارشناس می‌گوید: نقدینگی در بازار بورس صرف خرید سهام نمی‌شود و وارد اوراق دولتی شده است. بسیاری از شرکت‌ها به جای خرید سهام منابع قابل توجهی را اوراق بدهی دولت خریداری کردند. در سه ماه اول سال، روند تامین مالی از بازار سرمایه در سال گذشته رخ داد و بعد از آن نقدینگی به سمت بازارهای دیگر حرکت کرد و الان هم صرف خرید اوراق بدهی توسط شرکت‌ها شده است.

او در مورد قرار داد ایران و چین و همچنین مذکرات هسته‌ای در وین گفت: ما مشکلات متعددی در بعد صادرات داریم، مبادلات ارزی به راحتی صورت نمی‌گیرد و تجارت بین المللی ما نمی‌تواند به راحتی کار کند، مهم برداشته شدن این موانع است حال با قرار داد چین یا مذاکرات برجام، هر چقدر ابهام از سر راه بازار برداشته شود، بازار سرمایه هم وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

رمز ارزها رقیب جدی بازار سرمایه
مهرآور به بازار رمز ارزها و استقبالی که در این روزها از این بازار در ایران در حال شکل‌گیری است اشاره کرد و آن را یک رقیب برای بورس می‌داند و معتقد است که با بخش از سرمایه را از ایران خارج می‌کند.

این کارشناس گفت: با وجود اینکه شناختی از بازار رمز ارزها وجود ندارد و مملو از ابهام است، بخشی از انرژی و سرمایه جوانان ما را درگیر کرده است، که به نظر بنده دلیل آن باز بودن دامنه بازار، عدم وجود محدودیت‌ و سودآوری که در این روزها داشته، است.

کد خبر: ۸۲٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha