۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱
سرمایه گذاران در ایلام مشوق ندارند
یادداشت؛

سرمایه گذاران در ایلام مشوق ندارند

ایلام- «استان ایلام با اینکه برای رفع محرومیت و توسعه نیازمند سرمایه گذاری است، ولی مشوق کافی برای حضور سرمایه گذاران در استان وجود ندارد» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

 لیلا کایی؛ بازار: ایلام در غرب ایران به دلیل دوری از مرکز کشور و کوهستانی بودن در سال های اخیر از توسعه عقب افتاده است، این استان زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه ندارد و سرمایه گذاری‌های کلانی در این استان صورت نگرفته است.

سرمایه گذاری صورت گرفته در این استان عموماً در بخش نفت و گاز و توسط دولت انجام شده ولی حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در استان بسیار کمرنگ بوده است.

بخش خصوصی در سال های اخیر علاقه چندانی به سرمایه گذارای در استان از خود نشان نداده و بیشتر شاهد حضور شرکت ها و هلیدنگ های سرمایه گذاری در استان ایلام آن هم به صورت محدود بوده ایم.

یکی از دلایل اصلی عدم استقبال سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در استان ایلام عدم ارائه مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاری است، در حالی که ظرفیت‌های کشاورزی، گردشگری، نفت و گاز، دامداری و…در این استان مستعد انواع سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های مختلف است.

در سال‌های گذشته متاسفانه سرمایه گذاران برای حضور در استان نه تنها مشوقی نداشته‌اند، بلکه موانع زیادی نیز بر سر راه سرمایه گذاری در این استان وجود دارد، به طور مثال سال گذشته قرار بود پتروشیمی هلیلان اجرایی شود که زمین این طرح معارضان محلی است

در سال‌های اخیر طرح‌های قابل توجهی در ظرفیت‌های استان اجرایی نشده است و اگر مشوق‌های لازم در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد، قطعاً حضور سرمایه گذاران در استان بیشتر می‌شود.

سرمایه گذاران در ایلام مشوق ندارند

در سال‌های گذشته متاسفانه سرمایه گذاران برای حضور در استان نه تنها مشوقی نداشته‌اند، بلکه موانع زیادی نیز بر سر راه سرمایه گذاری در این استان وجود دارد، به طور مثال سال گذشته قرار بود پتروشیمی هلیلان اجرایی شود که زمین این طرح معارضان محلی است.

معارضان محلی در سال‌های اخیر به یکی از معضلات اجرای طرح‌های زیرساختی و سرمایه گذاری در استان ایلام تبدیل شده‌اند، در حالی ارائه زمین رایگان باید به عنوان مشوق به سرمایه گذاران ارائه شود.

ارائه تسهیلات ارزان قیمت، آب، برق گاز رایگان از دیگر مشوق‌های مورد نیاز برای سرمایه گذاران در استان است که متاسفانه هم اکنون این مشوق‌ها در استان اجرایی نمی‌شود.

بروکراسی‌های اداری از دیگر موانع بزرگ سرمایه گذاری در استان ایلام محسوب می‌شود، باید برای حضور سرمایه گذاران و تسهیل در سرمایه گذاری بروکراسی‌های اداری در راستای اعطای مجوزهای لازم را کاهش داد

یکی از مهمترین نیازهای سرمایه گذاری در استان ایلام بحث معافیت‌های مالیاتی است، متاسفانه در سال‌های اخیر اجرای قوانین سخت گیرانه مالیاتی باعث فرار سرمایه گذاران در استان شده است.

باید تلاش کرد درآمد حاصل از تمامی فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور و ماهیگیری به عنوان بزرگترین ظرفیت‌های اقتصادی استان از پرداخت مالیات معاف شوند.

بروکراسی‌های اداری از دیگر موانع بزرگ سرمایه گذاری در استان ایلام محسوب می‌شود، باید برای حضور سرمایه گذاران و تسهیل در سرمایه گذاری بروکراسی‌های اداری در راستای اعطای مجوزهای لازم را کاهش داد.

به نظر می‌رسد ارائه بخشی از مشوق‌ها می‌تواند در سطح مدیران استانی باشد و بخشی از مشوق‌ها نیز می‌تواند از سوی مسئولان کشوری برای توسعه مناطق محروم کشور ارائه شود.

سرمایه گذاران در ایلام مشوق ندارند

از آنجایی که مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها نامگذاری کرده، باید تلاش کرد، موانع پیش روی سرمایه گذاری در استان را برداشت و برای رونق تولید در استان مشوق ارائه کرد.

ایلام استانی محروم است که اشتغال و تولید دو مشکل اصلی استان محسوب می‌شوند، با رونق تولید علاوه بر ایجاد اشتغال می‌توان از ظرفیت بزرگ مرز مهران برای صادرات تولیدات گام‌های بلندی برداشت.

ظرفیت‌های عظیمی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و زیرساختی در استان ایلام وجود دارد که در صورت برنامه ریزی و فراهم کردن مشوق‌های سرمایه گذاری می‌تواند عملکرد محسوسی در رونق تولید، رفع مشکلات اقتصادی و حل مسائل معیشتی در سفره خانواده‌ها داشته باشد.

کد خبر: ۸۲٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha