۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
سرمایه گذاری ۱.۵میلیون دلار برای اجرای «ان جی ال» دهلران
استاندار ایلام خبر داد

سرمایه گذاری ۱.۵میلیون دلار برای اجرای «ان جی ال» دهلران

ایلام- استاندار ایلام از سرمایه گذاری ۱.۵میلیون دلار برای اجرای طرح ان جی ال دهلران خبر داد و گفت: اجرای این طرح منجر به شکوفایی اقتصاد استان می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد نوذری ظهر شنبه در دیدار با مدیر عامل ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران در محل استانداری ایلام اظهار داشت: به زودی با وزیر نفت با هدف تامین ارز ان جی ال دهلران و رفع موانع الفین پتروشیمی دهلران دیداری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه راه اندازی ان جی ال دهلران با سرمایه گذاری ۱.۵میلیون دلاری به منظور جلوگیری از هدر رفت گازهای خروجی از چاه های نفت جنوب یک اولویت ویژه برای توسعه اقتصادی استان است، گفت: توسعه طرح هم به اقتصاد ملی  کمک می کند و از طرفی هم منجر به رفع الودگی محیط زیست، ایجاد اشتغال و تامین خوراک پتردشیمی ها را  نیز فراهم می آورد.

‏استاندار ایلام تاکید کرد: نباید بهانه پایان دولت فرصت خدمتگزاری به مردم را از ما بگیرد، باید تلاش کنیم در این چند ماهه باقی مانده، دولت عملکرد خوب و مطلوبی را در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ایجاد کند.

وی گفت: تلاش این است که ان جی ال دهلران و واحد الفین پتروشیمی دهلران را به بهره برداری نزدیک کنیم، چرا که هم تلاشی برای کسب  منافع ملی است و هم در توسعه اقتصاد کشور نقش موثری دارد.

نوذری بیان کرد: بهره برداری از طرح ان جی ال با هدف استخراج نفت خام عملا شروع شده اما چیزی حدود ۲۷۰میلیون فوت مکعب گاز از سرچاه ها سوزانده می شود، که شامل ۳۰ درصد گازهای شهری، ۶۰ درصدخوراک پتروشیمی و ۱۰ درصد باقیمانده میعانات گازی است که با هدف جمع آوری این گازها در تلاشیم تا با ایستگاه تقویت فشار، سرمایه گذاری جدیدی را شروع کنیم  که یکی از موانع آن تامین ارز است.

وی بیان کرد: این پروژه سالیانه متوسط۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی دارد که می تواند از طرفی منجر به توسعه منطقه ای و ایجاد اشتعال پایدار و از طرفی هم با توجه به موقعیت استان و ظرفیت های موجود، قابلیت توسعه صادرات به عراق و غرب اسیا را نزز دارا می باشد.

شهریاری گفت: اگر مسائل مالی  واحد الفین پتروشیمی مرتفع شود و در مدار تولید قرار بگیرد و محدودیت های آن برداشته شود، می تواند بخش عمده‌ای از نیازهای ان جی ال دهلران نیزتامین گردد.

گفتنی است که عملیات اجرایی این طرح مهم در سال ۹۵ آغاز شد و هم اکنون بالغ بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از مهمترین مزایای اجرای این طرح جمع آوری و جلوگیری از سوزاندن ۲۷۰  میلیون فوت مکعب در روز از گازهای همراه نفت خام تولیدی میادین حوزه دزفول شمالی شامل حوزه‌های نفتی آذر، دهلران، چشمه خوش، پایدار غرب (آسماری، بنگستان) پایدار، دانان، دالپری و چنگوله، جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست، تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران و تولید ارزش افزوده، تامین گاز مورد نیاز جهت تزریق به چاه‌های منطقه و افزایش طول عمر آن‌ها و اشتغال زایی در منطقه است.

کد خبر: ۸۲٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha