۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
توسعه ۲۵۰۰ هکتار باغات در اراضی پایاب سد خداآفرین
ریس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد

توسعه ۲۵۰۰ هکتار باغات در اراضی پایاب سد خداآفرین

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: با همکاری و مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تعاونی کشت دو هزار و ۵۰۰ هکتار باغات در اراضی پایاب سد خداآفرین در اولویت قرار گرفته است.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در کنار توسعه کشت و زرع محصولات آبی به ویژه گندم و دانه‌های روغنی در این اراضی حاصلخیز، قرار شده با واگذاری زمین در بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات باغبانی انجام شود تا با کاشت درختان مثمر تولید محصولات سردرختی متنوعی را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: با همت و همکاری تعاونی‌های شکل گرفته در این منطقه کاشت درخت در ۴۰۰ هکتار از اراضی واگذار شده در پایاب سد خداآفرین آغاز شده و همچنان این فرآیند تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: عمده طرح‌های اجرا شده در این منطقه مربوط به کشت و زرع و کاشت درختان به روش مدرن و عمدتا بر مبنای باغ مثمر است که در قالب تعاونی‌ها کاشت باغات در حال انجام است.

نیکشاد گونه‌های کاشت شده را هلو، شلیل، آلو، گیلاس و بادام اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با توسعه کشت باغات در این منطقه بیش از ۵۰ هزار تن محصولات سردرختی در فصول مختلف وارد بازار مصرف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد:‌ سازمان جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا در واگذاری زمین مرغوب پایاب سد خداآفرین در قالب تشکل‌های تعاونی اقدامات حمایتی را انجام داده و در کنار آن از ظرفیت مشاوره‌های کارشناسی نیز برای سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان استفاده کند.

نیکشاد اضافه کرد: آبیاری این اراضی به شکل مدرن و به صورت قطره‌ای و ثقلی خواهد بود که امیدواریم در مصرف منابع آب نیز صرفه‌جویی لازم انجام شود.

وی ضرورت احداث و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی را در این چرخه تولید محصولات باغی یادآور شد و بیان کرد: ما به جد نیازمند راه‌اندازی چنین صنایع تبدیلی و تکمیلی هستیم تا محصولات فرآوری شده استان با ارزش افزوده بیشتر به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل ادامه داد: در حال حاضر میزان فرآوری محصولات زراعی، باغی و دامی در چرخه ارزش افزوده بیش از ۵۰ درصد است که امیدواریم با تقویت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته‌بندی و برندیق مناسب بتوانیم در این حوزه به تقویت اقتصاد و درآمدزایی فعالان این بخش کمک کنیم.

کد خبر: ۸۱٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha