۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کوچ شبانه کلنی‌های غیربومی؛ نیش به صنعت زنبورداری شمال
بازار گزارش می‌دهد؛

کوچ شبانه کلنی‌های غیربومی؛ نیش به صنعت زنبورداری شمال

ساری- درحالی کوچ زنبورهای مهاجر به شمال آغاز شد که بسیاری از کلنی ها فاقد مجوز هستند و کام این صنعت را در مازندران تلخ کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از ۶۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در مازندران وجود دارد و کمبود عرصه برای استقرار از مشکلات فراروی زنبورداران به شمار می رود ودر حالی که زنبورداران مازندران برای استقرار کلنی ها با مشکل محل استقرار مواجه هستند، حضور زنبورداران غیربومی و مهاجر نیز بر چالش های فراروی افزوده است.

شرایط آب و هوایی، مزارع کلزا، گندم و مرکبات و بهارنارنج سبب می شود که بسیاری از زنبورداران مازندران را به عنوان مقصد کوچ بهاره انتخاب کنند.

زنبورداران غیربومی زودهنگام کوچ کردند
محمد بالی یک زنبودار مازندرانی در گفتگو با خبرنگار بازار، کوچ زودهنگام و بهاره زنبورداران غیربومی را به مراتع و کوهستان های استان را سبب بروز خسارت به فعالان بومی این صنعت بیان کرد.

وی افزود: بسیاری از زنبورداران بومی برای تهیه محل اسکان و استقرار کلنی ها با مشکل مواجه هستند و ورود زودهنگام به عرصه ها سبب از بین رفتن این مناطق می شود.

وی افزود: بسیاری از زنبورداران بدون مجوز و گواهی سلامت از استان های مجاور و به صورت شبانه، کلنی ها را به مازندران کوچ می دهند که این مسئله به ضرر زنبورداران بومی و محلی است.

وی خواستار برنامه ریزی و نظارت بیشتر برای جلوگیری از کوچ زنبورهای غیرمجاز به منطقه شد.

کوچ زنبورهای مهاجر غیربومی به مازندران و استقرار در مکان های مناسب سبب می شود تا محدودیت زنبورداران برای تهیه عرصه بیشتر و در نتیجه به صنعت زنبورداری و تولید عسل استان لطمه وارد شود. در حال حاضر متوسط تولید عسل به ازای هر کلنی در مازندران بین ۱۰ تا ۱۳ کیلوگرم است و کوچ بی رویه زنبورهای عسل، کاهش تولید را به ارمغان می آورد.

کوچ شبانه کلنی‌های غیربومی؛ نیش به صنعت زنبورداری شمال

سالانه ۱۰۰ هزار کلنی زنبور به مازندران کوچ می کنند
محی الدین میرمحمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سالانه ۱۰۰ هزار کلنی زنبور عسل به استان کوچ می کنند، افزود: شرایط استان مازندران و وجود باغات و مراتع و دشت های حاصلخیز، این استان را به مقصدی برای زنبورداران مهاجر مبدل کرده است.

وی با اظهار اینکه داشتن مجوز اسکان برای زنبورداران غیربومی امری الزامی است، یادآور شد: در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که زنبورداران غیربومی و مهاجر به صورت غیرمجاز به استان وارد و در هر جایی که لازم است، مستقر می شوند.

در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که زنبورداران غیربومی و مهاجر به صورت غیرمجاز به استان وارد و در هر جایی که لازم است، مستقر می شوند

وی رعایت فاصله قانونی بین کلنی های زنبورداران را مهم دانست و گفت:تعداد کلنی های زنبورداران غیربومی و مهاجر بیش از ۱۰۰ واحد است در حالی شمار کلنی های زنبورداران استان کمتر از این میزان است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در عین حال با تاکید بر اینکه مخالف حضور زنبورداران مهاجر در استان نیستیم، تداوم این روند را سبب کاهش تولید عسل استان ذکر کرد و گفت: باید مجوز لازم برای اسکان و مجوزهای بهداشتی توسط زنبورداران مهاجر اخذ شود.

سوخته سرا مهد عسل مازندران
در حال حاضر زنبورداری شغل بسیاری از روستاییان مازندران محسوب می شود و روستاییان هر یک با داشتن چند کلنی به این حرفه مشغول هستند.« سوخته سرا» از جمله مناطقی است که ساکنانش به تولید عسل مشغول هستند و این روستا با داشتن سه هزار کندو به عنوان پایلوت زنبورداری در مازندران معروف شده است.

کاویانی از جمله پرورش دهندگان زنبور عسل در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان زنبورداری شغل پرهزینه ای محسوب می شود، ورود زنبورهای مهاجر را به عرصه های طبیعی و جنگلی از جمله آسیب ها و مشکلات بیان کرد.

کوچ شبانه کلنی‌های غیربومی؛ نیش به صنعت زنبورداری شمال

وی ارائه تسهیلات را برای تامین آذوقه و داروی مقابله با کنه لازم دانست و گفت: توسعه زنبورداری می تواند سبب مهاجر معکوس و درآمد پایدار در روستا شود.

سالانه ۵۰۰ تن عسل در قائمشهر تولید می شود
در عین حال مجید جعفری رئیس اداره جهاد کشاورزی قائمشهر در گفتگو با خبرنگار بازار شمار زنبورهای عسل را در این شهرستان بیش از ۴۵ هزار کلنی بین کرد و گفت: میانگین تولید عسل ۱۱ کیلوگرم به ازای هر کلنی است.

وی میزان تولید سالانه عسل را ۵۲۴ تن بیان کرد و گفت: سالانه ۱۳ هزار کیلوگرم موم و هزار و ۱۰۰ کیلوگرم بره موم در شهرستان تولید می شود.

وی با اشاره به مهاجرت زنبورهای مهاجر دریافت مجوزهای لازم را برای اسکان و استقرار امری لازم دانست و گفت: در صورت عدم تهیه مجوز از فعالیت زنبورداران جلوگیری می شود.

زنبورداران غیربومی پارسال ۱۱۰۰ تن عسل تولید کردند
سالانه پنج هزار و ۵۰۰ تن عسل از ۶۰۱ هزار کلنی زنبور در مازندران تولید می شود و  عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه زنبورهای غیربومی بیشتر در فصل بهار و تابستان به استان کوچ می کنند، میزان تولید عسل سال گذشته توسط آن ها را هزار و ۱۰۰ تن ذکر کرد.

وی شمار فعالان صنعت زنبورداری را در استان حدود هفت هزار نفر بیان کرد و گفت: دو هزار و ۱۰۰ کارگر نیز این عرصه فعالیت می کنند.

شهیدی فر با اظهار اینکه مازندران چهارمین استان تولید عسل در کشور به شمار می رود، گفت: از نظر تولید عسل نیز عسل کلزا،مرکبات، آفتابگردان، گون و غیره رتبه اول را دارا است.

در حال حاضر ۱۰ درصد عسل کشور در مازندران تولید می شود و کوچ زنبورهای مهاجر، کام صنعت عسل را در استان تلخ کرده است.

کد خبر: ۸۱٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha