۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
تأثیر کرونا و بحران مالی روی بازار فلزات؛ منتظر اصلاح بازار باشید
بازار گزارش می‌دهد؛

تأثیر کرونا و بحران مالی روی بازار فلزات؛ منتظر اصلاح بازار باشید

در این روزها دنیا درگیر بحران کرونا است ولی بازارهای فلزی هم در این شرایط تغییرات زیادی را تجربه کرده است. در جریان یک سال گذشته تنش زیادی در بازارهای فلزی ایجاد شد ولی انتظار می رود در سال جاری آرامش به بازار بازگردد.

بازار؛ گروه بین الملل: سال گذشته سالی سخت و بحرانی برای اقتصاد دنیا بود و صنعت فولاد هم تحت تاثیر همین بحران قرار داشت. اما سال ۲۰۲۰ تنها سالی نبود که اقتصاد دنیا با چالش روبرو بود بلکه در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ هم آسیب های زیادی به اقتصاد وارد شد.

حال سوال این است که دو بحران اقتصادی که در قرن بیست و یکم ایجاد شده است چه تاثیراتی روی قیمت فولاد داشت و مدت زمان تاثیر گذاری این بحران روی قیمت چقدر بود؟ تفاوت  تاثیربحران سال ۲۰۲۰ روی بازار فولاد بیشتر بود یا بحران سال ۲۰۰۸؟

تاثیر بحران کرونا روی بازار فولاد موقتی است
طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت fastmarket، در سال گذشته قیمت بسیاری از فراورده های فولادی در دنیا افزایش چشمگیری پیدا کرد که دلیل آن کمبود عرضه در بازارهای هدف بود.

در این سال تولید فولاد به اندازه افت تقاضا کاهش پیدا نکرد ولی محدودیت جابجایی و تجارت باعث شد تا در بازارهایی که مصرف کننده و واردکننده فولاد بودند کمبود های زیادی در عرضه مشاهده شود و رشد قابل توجهی در قیمت تجربه شود.

در این سال قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فولاد هم با سرعت بالایی رشد کرد. اما دلیل رشد قیمت فولاد در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ کاهش بی سابقه میزان تقاضا به دنبال بحران مالی و ورشکستگی بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی بود.

در حالت کلی می توان این طور بیان کرد که در سال ۲۰۰۸ بحران مالی دنیا زمینه را برای نوسان قیمت فولاد در بازار فراهم کرد در حالیکه در سال ۲۰۲۰ محدودیت های وضع شده در جابجایی افراد و کالاها و محدودیتهای تجاری زمینه را برای کاهش عرضه در بازارهای هدف و افزایش قیمت فراهم کرد.

 نکته دیگر مدت زمان تاثیر گذاری این بحران روی بازار فولاد است. زمانی که بازار فولاد در سال ۲۰۰۸ با تنش روبرو شد، بازسازی بازار و بازگشت به مسیر اصلاح قیمتی تا سال ۲۰۱۰ به طول انجامید اما در جربان بحران ناشی از همه گیری کرونا، دوره تاثیر گذاری کوتاه تر بود. به تعبیر دقیق تر می توان این طور بیان کرد که تاثیر همه گیری کرونا روی صنعت فولاد و قیمت آن شدیدتر ولی کوتاه مدت بود و با شروع واکسیناسیون در دنیا و بازگشت امید به اصلاح شرایط به تدریج بازار فولاد هم به سمت تعادل حرکت کرد.

پیش بینی موسسه مودی در مورد وضعیت بازارهای فلزی در یک سال اتی
به گزارش مرکز مطالعات مودی  در فاصله ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده تقاضا برای فولاد و سنگ آهن و مس  افزایش خواهد یافت در حالیکه در بازار آلومینیوم  و نیکل و روی ما شاهد مازاد عرضه خواهیم بود.در نتیجه این شرایط تازه می توانیم رشد میزان سود خالص و درآمد شرکتهای فعال در این حوزه ها را شاهد باشیم. رشد تقاضا می تواند ریشه در پایان بحران کرونا و بازگشت اقتصاد به مسیر رشد و بازسازی  داشته باشد.

مرکز رتبه بندی مودی شرایط صنایع  معدنی و فلزی را  از وضعیت پایدار به وضعیت در حال رشد تغییر داده است که نشان از امید این مرمز به رشد درآمد در این حوزه دارد.

باربارا ماتوس ، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعاتی  مودی در این مورد گفت: «پیش بینی رشد در بازارهای فلزی و صنایع معدنی در دنیا ریشه در افزایش تقاضا در بازار دارد. البته کمبود عرضه در نتیجه توقف فعالیتهای تولیدی در برخی از کشورهای دنیا در دوره کرونا زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کرده است.البته روند بازسازی بازار الومینیوم در دنیا بسیار کند خواهد بود و مازاد عرضه موجود در این بازار باعث می شود تا فشار زیادی روی قیمت وجود داشته باشد و احتمال افزایش قیمت در این بازار کم باشد.»

 وی در مورد وضعیت بازار آلومینیوم گفت: «الومینیوم فلز اصلی  مورد استفاده در صنایع فضایی و صنعت خودروسازی  است و از آنجا که سرعت بازسازی این دو صنعت در پسا کرونا آهسته تر از صنایع مصرفی خواهد بود، رشد تقاضا برای آلومینیوم هم کمتر از فولاد و در نهایت سرعت افزایش قیمت آن نیز کمتر خواهد بود.» 

وی در بازار فولاد شرایط کاملا متفاوتی وجود خواهد داشت. رشد سریع تقاضا برای فولاد برای اجرای پروژه های زیر ساختی در این سال می تواند بازار را متحول کند و قیمت را افزایش دهد.

کد خبر: ۸۰٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha