۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
نیروگاه های کوچک؛ یک تیر و چند نشان در مازندران
بازار گزارش می دهد

نیروگاه های کوچک؛ یک تیر و چند نشان در مازندران

ساری - جاری بودن ۱۲۰ رشته رودخانه و ورود حجم بالایی از آب های سطحی به دریا، ضرورت ساخت نیروگاه های برق آبی کوچک را در مازندارن خاطرنشان می کند چرا که این واحدها می توانند نیازهای منطقه به برق را با هزینه بسیار کم جبران کنند.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران استان آب و باران است و سالانه بخش قابل توجهی از آب هایش یا هدر می رود و یا بدون استفاده تبخیر می شود از اینرو توسعه سدسازی سازی و احداث نیروگاه های کوچک برق آبی می تواند در بهره گیری از منابع آبی و تولید برق در استان کمک کند.

از سوی دیگر مازندران در نیمی از سال و همزمان با گرما و شرجی شدن هوا با کسری شدید انرژی برق مواجه است و ساخت نیروگاه های برق آبی و مقیاس کوچک می تواند نیاز مازندران را به سوخت تامین کند.

با توجه به عدم نیاز نیروگاه های کوچک به سوخت هایی نظیرمازوت و گاز، با توسعه این واحدهای برقآبی مازندران می تواند در سال های آینده، در تامین برق و انرژی خودکفا شود.

هرچند مازندران به دلیل محدودیت هایی از انرژی های نو و خورشیدی آن گونه که باید بهره نبرده است اما ساخت نیروگاه های کوچک برق آبی می تواند خلاء نیروگاه های خورشیدی را در استان جبران کند.

مازندران وضعیت مناسبی برای نیروگاه های برق آبی دارد
آب منطقه ای مازندران ۸۰ نقطه را برای جانمایی و احداث نیروگاه های کوچک در مازندران شناسایی کرده تا با فراخوان سرمایه گذاران، نسبت به ایجاد نیروگاه هایی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات اقدام کند. 

محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود ۱۰ سد کوچک و بزرگ و رودخانه های متعدد در استان، این مخازن آبی، حاشیه و بستر آن را مناسب برای ساخت نیروگاه های کوچک ذکر کرد و گفت: از این نیروگاه ها می توان برای تامین انرژی مورد نیاز در استان بهره گرفت.

نیروگاه های کوچک؛ یک تیر و چند نشان در مازندران

وی با اشاره به وجود بسترهای مناسب در استان برای ایجاد نیروگاه های کوچک از شناسایی ۸۰ نقطه برای اجرای این طرح ها خبر داد و گفت: در این مناطق ۵۰۰ مگاوات برق تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: برای ساخت نیروگاه ها، فراخوان هایی صادر شده تا با جذب سرمایه گذاران بتوانیم بهره وری پاک از رودخانه ها داشته باشیم.

یخکشی با عنوان اینکه ۷۰۰ مگاوات نیروگاه برق آبی در استان شناسایی شده است، افزود: با حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام به ساخت آن خواهیم کرد و این نیروگاه ها از نظر اثربخشی اقتصادی و زیست محیطی کارکردهای فراوانی دارند.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با تاکید براینکه باید ظرفیت تولید برق پاک را در استان افزایش دهیم، ایجاد نیروگاه های کوچک را از مهمترین برنامه ها ذکر کرد.

مازندران در پیک مصرف به سه هزار و ۴۰۰ مگاوات برق نیاز دارد و با توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک می توان بخشی از نیازهای انرژی استان را تامین کرد

مازندران در پیک مصرف به سه هزار و ۴۰۰ مگاوات برق نیاز دارد و با توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک می توان بخشی از نیازهای انرژی استان را تامین کرد، در حاشیه سد شهید رجایی در جنوب شهر ساری، نیروگاه برق آبی در دست ساخت است و حیدر داوودیان معاون طرح و توسعه آب منطقه ای مازندران با اظهار اینکه شهید رجایی بزرگترین سد استان و دارای ۱۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت است، افزود: این سد دارای کارکردهای مختلفی از جمله تامین برق است.

راندمان نیروگاه های برق آبی بالا است
وی ظرفیت نیروگاه های برق آبی کوچک پایین دست سد را قابل توجه دانست و گفت: با ایجاد نیروگاه های مقیاس کوچک در حاشیه و پایین دست، بخشی از برق مورد نیاز استان تامین می شود.

داوودیان با اشاره به عمر بالای نیروگاه های برق آبی کوچک اظهار داشت: راندمان نیروگاه ها نیز بالا است و بهره گیری از انرژی تجدید پذیر، کاهش مصرف سوخت فسیلی، پایداری زیست محیطی و کاهش مصرف آب در مناطق کم برخوردار از جمله مزایای آن است.

احداث نیروگاه های برق در مازندران شتاب گرفته است
در حال حاضر نیروگاه های برق آبی سلیم بهرام، شهید رجایی و تاکام در حوزه ساری در مدار تولید قرار گرفته اند و این طرح ها با هزینه های بخش خصوصی وارد مدار شدند. به تاکید کارشناسان نیروگاه های برق در پایین دست سدها سبب کاهش هدر رفت منابع آبی و ایجاد پایداری اقتصادی می شود.

حسن خیریان پور معاون استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه سرعت نصب و احداث نیروگاه های کوچک در استان افزایش یافته است، افزود: در حال حاضر در مناطق مختلف استان نیروگاه های برق آبی در دست ساخت است.

وی با اظهار اینکه احداث نیروگاه های برق آبی سبب کاهش مصرف سوخت گاز در استان می شود، ادامه داد: سال گذشته شاهد حضور سرمایه گذاران خاری نیز برای ساخت نیروگاه ها در استان بودیم.

خیریان پور با عنوان اینکه توسعه نیروگاه های کوچک مقیاس از جمله مولفه های اقتصادی مقاومتی و جهش تولید به شمار می رود، گفت: از هرگونه سرمایه گذاری در این بخش حمایت خواهیم کرد.

مصرف روزانه بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب سوخت گاز در روزهای سرد سال و رشد مصرف برق در دوره پیک گرما، ضرورت توجه به ساخت نیروگاه های برق آبی را در مازندران الزامی می سازد و از آن جای که بخش قابل توجهی از منابع آبی استان بدون استفاده هدر می رود، توسعه سدهای لاستیکی و بتنی و ایجاد نیروگاه ها در حاشیه و پایین دست می تواند کارکرد مخازن آبی مازندران را چندمنظوره کند.

کد خبر: ۸۰٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha