۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
توجه مسئولان به مشکلات اقتصادی ؛ کردستانی‌ها از رئیس مجلس مطالبه کردند
بازار بررسی کرد؛

توجه مسئولان به مشکلات اقتصادی ؛ کردستانی‌ها از رئیس مجلس مطالبه کردند

سنندج- سفر دو روزه رئیس مجلس شورای اسلامی به کردستان فرصتی برای بیان مطالبات اقتصادی مردم و توجه ویژه به مشکلات این منطقه مرزنشین است سفری که در آن مباحث متعددی از سوی مردم و مسئولان بیان شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۱۹ اسفند از طریق فرودگاه سنندج وارد کردستان شد. شائبه انتخاباتی بودن این سفر هم مانند دیگر سفر مسئولان کشوری در آستانه فراررسیدن انتخابات در بین اقشار مختلف مردم ایجاد شده است با این وجود چنین سفرهایی می‌تواند خالی از لطف نباشد و دستاوردهایی هم به همراه داشته باشد.

در چنین سفرهایی باردیگر مشکلات کردستان سرزبان‌ها می‌افتد و برای چند روزی در صدر اخبار قرار می‌گیرد و امیدی هر چند اندک هم در دل مردم این دیار ایجاد می شود که شاید حضور این مسئول سبب رفع بخشی از این مسائل شود. کولبری مسئله اجتماعی که سال‌ها است کردستانی‌ها با آن درگیر هستند همچنان موضوع مشترک ذکر شده در همه سفرهای مسئولان کشوری به این استان است.

رییس مجلس در روز نخست سفر خود به کردستان بعد از حضور در فرودگاه سنندج از طریق بالگرد به شهرستان‌های مرزی استان همچون مریوان و بانه هم سفر کرد.

ایجاد منطقه آزاد و ساماندهی بازارچه های مرزی راهکار رفع مشکلات مرزنشینان
رییس مجلس شورای اسلامی در بین فعالان اقتصادی و کولبران شهرستان بانه به مبحثی اشاره کرد که سال‌ها است مرزنشینان نسبت به آن گلایه‌مند هستند و در این رابطه گفت: نباید هر کسی از هرجای کشور برای منفعت بیشتر خود کالا را به صورت غیرقانونی وارد کند و نفع آن به جای مرزنشین به افراد دیگر برسد. 

محمدباقر قالیباف افزود: جای بسی تاسف است که افرادی پیدا می شوند که می خواهند مرزنشینان بار آنها را بیاورند وآنها منفعتش را ببرند و با این اقدام نه تنها مرزشینان بلکه تولید هم آسیب می بیند و اقتصاد هم دچار مشکل می شود.

جای بسی تاسف است که افرادی پیدا می شوند که می خواهند مرزنشینان بار آنها را بیاورند وآنها منفعتش را ببرند و با این اقدام نه تنها مرزشینان بلکه تولید هم آسیب می بیند

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند کولبری را قاچاق نمی دانم، اضافه کرد: باید به گونه ای رفتار و عمل شود که  منفعت اقتصادی نصیب مرزنشین شود. از سوی دیگر باید گفت جامعه مرزنشین باید مشخص شوند و ضابطه مند کار در مرز انجام شود و سامان دادن و رسمی کردن بازارچه ها و ایجاد منطقه آزاد کمک کننده به رفع مشکل مرزنشینان و کولبری است.

توجه مسئولان به مشکلات اقتصادی ؛ کردستانی‌ها از رئیس مجلس مطالبه کردند

طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان
طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان سال ها است مطرح شده و اکنون در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در این بازدید یکی از شهروندان کردستانی خطاب به قالیباف سخنانی را مطرح کرد که ویدئو آن به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و واکنش های زیادی را هم به همراه داشت.

این شهروند کردستانی با بیان اینکه مردم مجبور شدند که کولبری کنند، اظهار داشت: یکی از درخواست های مردم ما این است که کاری کنید بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند. با وجود چندبرابر شدن قیمت کالاهای اساسی مردم همچنان تحمل کردند لذا باید مسئولان هم آنها را درک و به مسائل و مشکلات پیشروی آنها توجه کنند. زمینه کار و شغل را برای جوانان ما فراهم کنید که دنبال فروش مواد و دزدی نروند.

سخنانی که عمق درد و مسائل اجتماعی این روزهای جامعه ما را می رساند مردمی که در تامین مایحتاج ضروری زندگیشان مانده اند و درمانده و عاجز از این شرایط دست به دامان مسئولان کشوری می شوند که برای بهبود این وضعیت فکری کنند.

هزینه کرد حقوق معادن در حوزه زیرساخت کردستان در مجلس پیگیری می شود
رییس مجلس شورای اسلامی در نخستین روز سفر خود به کردستان علاوه بر شهرهای مرزی از چرخه زنجیره فولاد در شهرستان بیجار و معدن طلای زرکوه شهرستان قروه هم بازدید کرد و از نزدیک درجریان روند تولید و مسائل پیشروی این واحدهای تولیدی شاخص استان قرار گرفت.

قالیباف در این بازدید با اشاره به اینکه معادن از ظرفیت های مطلوب کشور بوده که اقدامات خوبی هم در راستای رشد آن صورت گرفته است، گفت: خام فروشی همواره یکی از اشکالات حوزه معادن است و برای فرآوری آن باید تلاش ها دوچندان شود.

خام فروشی همواره یکی از اشکالات حوزه معادن است و برای فرآوری آن باید تلاش ها دوچندان شود

وی یادآور شد: مردمی که در اطراف معادن استان ساکن هستند باید از امکانات اشتغالزایی، اجتماعی و خدمات زیرساختی برخوردار شوند و این حق آنها است و در مجلس هزینه کرد حقوق معادن که سالانه به خزانه واریز می شود را پیگیری می کنیم.

۱۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه کریدور شمال-جنوب در کردستان نیاز است
رییس مجلس شورای اسلامی روزچهارشنبه هفته جاری و در دومین روز از سفر خود به کردتان از پروژه کریدور شمال-جنوب و پروژه آزادراه میاندوآب - کرمانشاه در قطعه هشتم بازدید کرد.

قالیباف با اعلام اینکه ۱۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل و به بهره برداری رساندن طرح کریدور شمال-جنوب در کردستان نیاز است، گفت: اعتبار مورد نیاز این پروژه از طرق مختلف با کمک دولت و مجلس تامین می شود. کریدور شمال به جنوب در رونق اقتصادی کشور اهمیت بالایی دارد همچنین این مسیر می تواند ترانزیت اورآسیا را تسهیل کند.

وی در بازدید از پروژه آزادراه میاندوآب - کرمانشاه در قطعه هشتم هم یادآور شد: این پروژه دارای ۹ قطعه است که قطعه هشت کریدور شمال غرب به جنوب غرب سه سال پیش کلنگ خورده و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

توجه مسئولان به مشکلات اقتصادی ؛ کردستانی‌ها از رئیس مجلس مطالبه کردند

دولتی بودن اقتصاد از مشکلات مهم در کشور است
جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی مجلس و شورای اداری استان کردستان هم عصر روز چهارشنبه تشکیل شد و رییس مجلس شورای اسلامی در این جلسه دولتی بودن اقتصاد ایران را یکی از مشکلات اقتصادی کشور ذکر کرد و گفت: اگر در سیاست گذاری های اقتصادی مردم در اولویت قرار داده شوند قطعا نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود.

۱۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل و به بهره برداری رساندن طرح کریدور شمال-جنوب در کردستان نیاز است

قالیباف با اشاره به اینکه هر موفقیتی حاصل شده نتیجه حضور و مشارکت مردم بوده است،افزود: هر زمان هم کاری انجام نشده مسئولان مردم را رها کردند و فکر کردند می توانند به تنهایی آن را انجام دهند. اعتبارات اختصاص و پرداخت می شود ولی جای بسی تاسف است که به طور مطلوب هزینه نمی شود لذا نظارت ها باید به سمت اصلاح روند و همچنین واگذاری پروژه ها به مردم رود.

وی بروکراسی اداری را زنجیری به دست و پای مردم خواند و یادآور شد: این مسئله هم نیازمند بازنگری است که باید هم در حوزه اجرا و هم قانونگذاری به آن پرداخته شود.

رفع مشکل تنش آبی روستاها در بودجه ۱۴۰۰
رئیس مجلس با بیان اینکه سال آینده تنظیم این برنامه را در دستور کار داریم و امیدواریم به سمت بودجه عملیاتی و نتیجه محور حرکت کنیم، گفت:  در بودجه ۱۴۰۰ در تلاش هستیم که مشکل همه روستاهایی که تنش آبی و از راه مناسب بی‌بهره هستند را حل کنیم مردمی که در کنار منابع آبی سکونت دارند ولی از آب بی بهره هستند نشان از نامناسبت بودن مدیریت و بروکراسی و نظام اداری است.

قالیباف با اعلام اینکه یک هزار و ۲۰۰ نقطه در کشور در حوزه حاشیه نشینی و محرومیت زدایی نیاز به توجه و رسیدگی دارند، افزود: رفع محرومیتزدایی و حاشیه نشینی با کار مطالعاتی امکان پذیر است.برای کردستان در این حوزه از بودجه ۱۴۰۰ یک هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

وی پایین بودن درآمد سرانه مردم کردستان را غصه بزرگی خواند و گفت: هر اقدام و فعالیتی انجام شود ولی مردم آنرا احساس نکنند و تاثیری در زندگی آنها نداشته باشد نشان می دهد یک گوشه کار مشکل دارد.

​​​چهره کردستان ناتوان معرفی نشود
استاندار کردستان در این جلسه با تاکید براینکه نباید چهره استان ناتوان و ضعیف معرفی شود، اظهار داشت: این استان دارای ظرفیت های فراوانی به ویژه در حوزه منابع انسانی است و اگر امروز از ریل توسعه نسبت به دیگر استان های کشور عقب افتاده نتیجه مشکلات تاریخی و درگیری آن با مسائل مربوط به جنگ بوده است.

بهمن مرادنیا اضافه کرد: طی دو سال اخیر اعتبارات جهشی به پروژه های عمرانی استان تخصیص یافته است و از جمله آنها پروژه راه آهن همدان-سنندج است که سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشت و تاکنون ۱۱ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است. از سه هزار کیلومتر راه روستایی موجود در استان در دولت تدبیرو امید ۹۵۰ کیلومتر آن احداث و به بهره برداری رسیده است و میانگین دسترسی راه روستایی آسفالته هم در این استان ۵۰ درصد است.

طی دو سال اخیر اعتبارات جهشی به پروژه های عمرانی استان تخصیص یافته است و از جمله آنها پروژه راه آهن همدان-سنندج است که سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشت

وی با بیان اینکه برای انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج دو هزار میلیارد ریال تزریق شده است، گفت: اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هم پروژه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم دهگلان به بهره برداری خواهد رسید.

توافق برای رسمی شدن یک مرز در بانه
استاندار به توافق با دولت مرکزی عراق برای رسمی شدن مرز سیرانبند بانه اشاره کرد و یادآور شد: ۴۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی پایانه مرزی باشماق در نظر گرفته شده که موجب توسعه صادرات در بخش های مختلف خواهد شد.

در نهایت باید دید این سفر می تواند چه تحولی را به خصوص در زمینه پروژه های نیمه تمام اقتصادی استان کردستان بگذارد استانی که این روزها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

کد خبر: ۷۸٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم کرمی IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      0 0
      تمامی وعده های داده شده هیچ کدام عملی نمیشود