۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
دولت باید با انتشار اوراق قرضه، نقدینگی را از کشور جمع کند
کارشناس اقتصادی:

دولت باید با انتشار اوراق قرضه، نقدینگی را از کشور جمع کند

حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید با انتشار اوراق قرضه، نقدینگی را از کشور جمع کرده تا اثرات مخرب آن در جامعه کاهش یابد.

به گزارش بازار، بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس اقتصادی، افزود: نقدینگی به خودی خود بد نیست، اما اگر حاصل افزایش پایه پولی و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و یا اضافه برداشت دولت باشد، نقدینگی خوبی نبوده و به هر سمتی برود ایجاد تورم می‌کند.

وی ادامه داد: در صورتی که نقدینگی از محل جذب دارایی‌های خارجی و یا افزایش تولید ناخالص ملی باشد بسیار خوب بوده و تاثیر مثبت به همراه دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه افزایش نقدینگی در کشور ما طی سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده گفت: این افزایش نقدینگی، مخرب بوده و به هر سمتی که برود ایجاد مشکل می‌کند.

حسینی هاشمی افزود: در صورتی که سود خوبی به سپرده گذاران بانکی پرداخت شود و این نقدینگی دربانک‌ها باقی بماند می‌تواند به سمت بهتری هدایت شده و از ایجاد تورم جلوگیری کند.

وی ادامه داد: این نقدینگی ایجاد شده در جامعه، طی سال‌های اخیر یکی از چالش‌های کشور ما بوده و، چون پشتوانه تولید ناخالص ملی به همراه ندارد در صورت هدایت نادرست، مشکل ایجاد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با اظهار امیدواری از مثبت شدن تراز خارجی کشور و افزایش خوب پایه پولی گفت: دولت می‌تواند با انتشار اوراق خزانه و یا اوراق قرضه، این نقدینگی را از کشور جمع کند به شرطی که آن را دوباره باز توزیع نکرده و خود دولت از پشتوانه مالی خوبی برخوردار باشد.

حسینی هاشمی در خصوص هدایت نقدینگی به صورت تسهیلات بانکی به سمت تولید افزود: با توجه به بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی این نقدینگی هزینه مالی تولید را زیاد کرده و در صورتی که به سمت تولید هم هدایت شود آن جا را متورم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در صورت نبود نظارت، تولید کننده‌ها این پول را به درستی استفاده نمی‌کنند گفت: ممکن است تولید کنندگان برای کسب سود بیشتر و یا کسب سود متناسب با تورم، این تسهیلات دریافتی را به سمت سوداگری هدایت کرده و سبب خروج ارز از کشور شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید سمت تقاضا را تحریک کرده و این بخش را توانمند کنیم تا در صورت افزایش تولید بتوانیم تولیدات خود را به فروش برسانیم.

حسینی هاشمی گفت: اگر تسهیلات با سود مناسب به سمت تولید کننده هدایت شود، اما مصرف کننده نهایی کالا و خدمات وجود نداشته باشد تولید به سمت رکود می‌رود.

وی افزود: افزایش نقدینگی بدون پشتوانه ملی بدون آثار تورمی نخواهد بود حتی اگر به سمت تولید برود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: باید ارزش پول ملی را تقویت کنیم، چون در غیر اینصورت پول به خودی خود به جایی می‌رود که سود بیشتر داشته باشد و با افزایش ارزش پول ملی این پول قطعاً به سمت تولید می‌رود.

کد خبر: ۷۷٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha