۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
ریزش بورس ادامه دارد | فشار فروش فلزات اساسی را قرمزپوش کرد
تحلیل روزانه بورس؛

ریزش بورس ادامه دارد | فشار فروش فلزات اساسی را قرمزپوش کرد

امروز با ادامه فشار فروش در بازار سرمایه شاخص کل به ریزش خود ادامه داد و فلزات اساسی هم با افزایش تدریجی عرضه ضرر کردند.

بازار؛ گروه بورس: امروز شاخص کل بازار سرمایه باز هم مانند روزهای گذشته رو به پایین حرکت کرد. هرچند با افزایش امید سهامداران بازار در پی گشایش‌های اقتصادی از طرف کره جنوبی، سهم‌های ارزنده و بزرگ بازار رو به افزایش قیمت حرکت کردند، در ادامه معاملات، اختلافات بین دولت و مجلس بود که روی جو روانی بازار اثر گذاشت و افزایش عرضه‌ها را به همراه داشت. از طرفی هم با باز شدن ارزهای بلکه شده ایران در کره جنوبی، انتظارات کاهش قیمت ارز بالاتر رفت و در نهایت، خروج پول حقیقی از بازار شدت گرفت.

امروز شاخص کل بازار سرمایه ۵ هزار و ۹۱۵ واحد افت کرد و باز هم نشان داد که هنوز موج مثبتی روی نوسان آن نیفتاده است و در زمان بسته شدن معاملات یک میلیون و ۲۰۵ هزار و ۷۲۷ واحد را نشان داد. شاخص هم‌وزن هم امروز با شاخص کل هم‌مسیر بود به طوری که ۷۱۶ واحد افت کرد و در نهایت به ۴۳۴ هزار و ۳۸۹ واحد رسید. به گفته کارشناسان، اگر دامنه نوسان معاملات بازار نامتقارن نبود، شاخص کل از این میزان بیشتر هم سقوط می‌کرد و باید شاهد کف‌های پایین‌تری در بازار می‌بودیم.

در این میان، افزایش قیمت فلزات گرانبها هم تأثیری در معاملات امروز فلزات اساسی نگذاشت و در عوض برخی از تک‌سهم‌ها در گروه‌های پراکنده مانند «وپارس»، «وملی» و برخی از نمادهای سیمانی و غذایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری روند رو به رشد داشتند. البته، امروز، نمادهای «بوعلی»، «فملی»، «سیتا»، «امین»، «فولاد» و «شستا» پرتراکنش‌ترین نمادها در بازار بودند که اکثرا صف فروش سنگینی داشتند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود چهار هزار و ۱۶۰میلیارد تومان رسید و بیش از ۵۴۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی و رشد بیش از یک درصد ۷۲ نماد و افت بیش از یک درصد ۵۰۹ نماد را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: با توجه به گزارش‌هایی که در رسانه‌های خارجی درباره قیمت نفت منتشر شده، احتمالاً قیمت نفت برنت در سه ماه دوم امسال به ۷۰ دلار برای هر بشکه و در سه ماه سوم به ۷۵ دلار برای هر بشکه برسد. این رقم‌ها در برآورد پیشین بانک گلدمن ساکس به ترتیب ۶۰ و ۶۵ دلار برای هر بشکه بود بنابراین، این بانک انتظار دارد که تقاضای نفت تا اواخر ژوئیه امسال به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت فولاد در جهان به دلیل تعطیلات سال نو در چین کمی افت داشت، مطرح کرد: پس از این افت اندک، محصولات و مقاطع فولادی در چین در حال شکستن سقف قبل از تعطیلات هستند؛ ورق گرم به ۷۶۵ دلار و ورق سرد به ۸۷۸ دلار رسیده که تنها ۳ درصد با بالاترین سقف قیمتی پیش از تعطیلات سال نو چینی فاصله دارند؛ تاجران و کارشناسان چینی پیش بینی می‌کنند که با شروع پروژه‌های تعریف شده برای تقویت اقتصاد این کشور در کوارتر دوم و سوم، افزایش قیمت‌ها تداوم خواهد یافت.

نوروزی افزود: بازار روز گذشته شاهد افزایش تقاضای چشمگیر در سطح کلیت بازار بود و صف فروش بسیاری از نمادهای مهم بازار جمع آوری شد و ریسک خروج ایران از پروتکل الحاقی نیز به طور عملی پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که بورس ما خبر خوبی را به طور قطعی نشنود، نمی‌توان برای آن وضعیت پایدار و یا رو به رشدی را در نظر گرفت، اما باید گفت که بورس در بلندمدت می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد و همیشه پیشرفت در این بازار دیده می‌شود.

وی درباره دلایل اثرگذار روی بازار گفت: امروز، با وجود اینکه شاهد رشد شاخص کل در دقایق ابتدایی بودیم، با بالا گرفتن اختلافات دولت و مجلس و همچنین، انتظار سهامداران برای کاهش نرخ ارز، صف‌های خرید تبدیل به صف فروش شدند ولی نمی‌توان در کوتاه‌مدت سرنوشت مشخصی را برای بازار در نظر گرفت.

کد خبر: ۷۵٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha