۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
خودروسازان از قطعات دست دوم استفاده نمی کنند! | نابودی در کمین صنعت خودرو| احتمال اندک حضور رنو و پژو در ایران
قطعه سازان در پاسخ به « بازار» مطرح کردند

خودروسازان از قطعات دست دوم استفاده نمی کنند! | نابودی در کمین صنعت خودرو| احتمال اندک حضور رنو و پژو در ایران

انجمن قطعه سازان با ارائه راهکارهای به دنبال اصلاح قیمت مواد اولیه برای کاهش ۳۰ درصدی نرخ خودرو در کارخانه‌ها هستند آنها بر این باور هستند که در صورت عدم تامین نقدینگی نابودی در کمین صنعت خودرو است.

بازار؛ گروه خودرو: در نشست خبری پایان سال انجمن سازندگان و قطعات و مجموعه‌عه‌های خودرو، قطعه سازان به گزارش عملکرد سال جاری و مشکلات سال آینده پرداختند. در این نشست برخی از موانع تامین مواد اولیه از سوی تامین کنندگان بررسی و درخواست‌های از وزیر صمت و مجلس شورای اسلامی برای بهبود فعالیت قطعه سازان مطرح شد. مواردی که هریک با دغدغه مشتریان در بازار گره خودرو و چالش جدی ادامه حیات صنعت خودرو در کشور نیز مطرح می‌شود.

علیرغم تکرار مکررات بخشی از نیازهای این صنعت، ظاهرا دولتمردان و متولیان امر کمترین توجهی به این مشکلات ندارند. شاید گاو شیر ده صنعت خودرو در سال آینده به نظر کارشناسان، از پای درآید. برای پیشگیری از این مساله تنها راه نجات تامین نقدینگی و اصلاح قیمت مواداولیه است.

در این گزارش بخشی از سخنرانی اعضای انجمن در نشست خبری را از نظر خواهیم گذراند:

طرح تحول صنعت خودرو متمرکز به قیمت گذاری
اصغر خسرو شاهی، نایب رئیس انجمن قطعه سازان به عنوان سخنران نخست با اشاره به گزارش عملکرد قطعه سازان پرداخت و گفت: در سال جاری قطعه‌سازان تلاش فراوانی داشتند که فرمایش مقام معظم رهبری را اجرایی کنند، افزایش تولید ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته تحقق یافت. هرچند که این موضوع مورد رضایت ما نیست، زیرا به اهداف مذکور نرسیدیم.

وی با بیان اینکه مشکلات عدیده‌ای گریبان صنعت خودرو و قطعه سازان را گرفته، افرود: قطعه سازان همکاری مناسبی با خودروسازان داشتند. باتوجه به تغییراتی که در مجلس شورای اسلامی ایجاد شد، طرحی به نام تحول در صنعت خودرو اعلام و پیگیری شد. هدف اصلی این طرح بررسی مشکلات صنعت خودرو و ارائه راهکار بود.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا بررسی طرح تحول صنعت خودرو نظرات قطعه سازان دریافت می‌شد، بیان کرد: چند ماه هست این طرح در حال بررسی صنعت خودرو بوده که متاسفانه اخیرا نظرات کارشناسی قطعه سازان را جویا نمی‌شوند و محور اصلی طرح نیز متمرکز بر قیمت گذاری خودرو است. مابقی موارد مربوط به صنعت خودرو درحاشیه این طرح قرار گرفته و دغدغه مجلس نحوه اجرای خودرو در بوس بوده که این مساله نیز خالی از ابهام نیست.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان ضمن پرداختن به موضوع تغییر چهار وزیر در دولت فعلی، گفت: تغییر وزرا سبب آسیب وارد شده به صنعت خودرو شده است. زیرا برنامه‌ها هر روز دستخوش تغییر قرار می‌گرفت. بارها پیشنهاد کردیم، در وزارت صمت مرکزی برای تعیین استراتژی در صنعت خودرو و ارائه راهکار ایجاد شود.

شرط اصلی صنعت خودرو برای همکاری با خارجی‌ها، داخلی سازی خودروها با بالاترین سطح هست. از این رو شرکت‌های چینی برای ورود به بازار کشور راغب‌تر هستند و احتمال ورود شرکت‌های اروپایی به ویژه رنو و پژو به کشور بسیار کم است

خسرو شاهی در خصوص همکاری صنعت خودرو با شرکای خارجی، افزود: شرط اصلی صنعت خودرو برای همکاری با خارجی‌ها، داخلی سازی خودروها با بالاترین سطح هست. از این رو شرکت‌های چینی برای ورود به بازار کشور راغب‌تر هستند و احتمال ورود شرکت‌های اروپایی به ویژه رنو و پژو به کشور بسیار کم است.

در سال ۹۹ قیمت مواداولیه به ویژه فولاد، برابر قیمت جهانی شد. صنعت فولاد همیشه سودهای هنگفت به دلیل خرید مواداولیه ارزان و فروش براساس نرخ ارز آزاد کسب کرده است. این درحالی هست که صنعت خودرو همواره در زیان مالی به سر می‌برد. فولاد مبارکه در سال ۹۸ حدود ۲۰ هزار میلیاردتومان سود داشت

تامین کنندگان در نبرد افزایش قیمت پیروز شدند
فرهاد بهنیا، سخنگو انجمن قطعه سازان، به عنوان سخنران دوم به مشکلات تولیدکنندگان فولاد و زنجیره تامین خودروسازان پرداخت و گفت: در سال ۹۹ قیمت مواداولیه به ویژه فولاد، برابر قیمت جهانی شد. صنعت فولاد همیشه سودهای هنگفت به دلیل خرید مواد اولیه ارزان و فروش بر اساس نرخ ارز آزاد کسب کرده است. این در حالی هست که صنعت خودرو همواره در زیان مالی به سر می‌برد. فولاد مبارکه در سال ۹۸ حدود ۲۰ هزار میلیاردتومان سود داشت.

بهنیا، در خصوص مشکل عرضه کم فولاد به صنعت خودرو، افزود: فولادسازان با دلایل واهی برای صنعت خودرو اعلام کردند که ورق زیاد به خودروسازان عرضه و مازاد آن را در بازار فروخته‌اند، بنابراین سهم فولاد صنعت خودرو را کاهش دادند.

وی با اشاره به این موضوع که تامین کنندگان سیکل پیچیده‌ای را برای تولید کننده داخلی ایجاد کردند، ادامه داد: شیوه‌ای که صنعت فولاد در بر گرفته بر خلاف فرمایش‌های مقام معظم رهبری است. با روندی که در عرضه فولاد برای تولیدکنندگان ایجاد کردند، واحدهای تولید باید متوقف یا افزایش قیمت تمام شده را در دستور کار قرار دهند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان، افزود: مجلس شواری اسلامی و دولت به این مورد ورود کند، زیرا ممکن هست سبب تعطیلی واحدهای تولیدی شود، شرایط بسیار خطرناکی برای تولید ایجاد شده و حتی ممکن هست منجربه افزایش قیمت‌ها نیز شود.

وی در پایان اشاره داشت: تولیدکنندگان درخواست تغییر روش اخذ مالیات را دارند. متاسفانه علیرغم حسابرسی واحدهای تولیدی، پس از گذشت چندسال مجدد همان واحد را حسابرسی می‌کنند.

صنعت خودرو روبه نابودی
محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان، به عنوان سخنران سوم، با اشاره به مطالبات ۳۰ هزار میلیاردتومانی قطعه سازان از خودروسازان، گفت: بیشترین توجه به صنایع بالادستی بوده که هزاران میلیارد سود می‌کنند و کمترین توجه را به صنایع پایین دستی که ارزش افزود بیشتری را ایجاد می‌کنند، دارند. ۵ هزار میلیاردتومان به خودروسازان برای پرداخت مطالبات داده شده است. اما این مساله چالش نقدینگی را در صنعت کاهش نمی‌دهد.

شهپری در خصوص ادامه فعالیت زنجیره تامین و صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰، افزود: با بنگاه‌های تولیدی با سیاست‌های اشتباه طوری رفتار می‌شود که منجر به تعطیلی آن‌ها شود. با این تفاصیل و کاهش حجم نقدینگی سال ۱۴۰۰ قطعه سازان با چالش جدی مواجه خواهند بود. صنعت خودرو درحال نابودی است و این مساله را از صورت‌های مالی و زیان خودروسازان می‌توان دریافت. اگر اصلاح قیمت انجام نشود، خودروساز و قطعه ساز به نابودی پیش خواهند رفت.

راهکارهای مبنی بر اینکه قیمت به نفع مصرف کننده باشد، درپیش داریم

کاهش ۳۰ درصد قیمت خودرو
مازیاربیگلو دبیر انجمن قطعه سازان، به عنوان آخرین سخنران با اظهار داشتن موضع انجمن مبنی بر افزایش قیمت و آسیب به مصرف کننده به عنوان آخرین راه‌ حل، گفت: راهکارهای مبنی بر اینکه قیمت به نفع مصرف کننده باشد، درپیش داریم.

بیگلو با اشاره به دو طرح تحول صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی و جهش تولید از سوی سازمان گسترش و وزارت صمت، افزود: هر دو طرح به نتیجه مطلوب نرسیده، خروجی این دو طرح به قیمت گذاری منتج می‌شود. امیدواریم تا پیش از پایان سال تعیین تکلیف برای قیمت خودرو شود.

وی با اشاره به اینکه، کاهش قیمت دغدغه اصلی هست، ادامه داد: اصلاح قیمت مواداولیه می‌تواند سبب کاهش ۳۰ درصدی نرخ خودرو در کارخانه‌ها شود. به دستور وزیر برای تشکیل کسنروسیوم پیش رفتیم خودروسازان و زیر مجموعه وزارت تمایل به این کار ندارند.

بیگلو با اشاره به پروژه های خودکفایی برای خودروهای جدید ایران خودرو و سایپا، بیان کرد: چندی پیش مجموعه قطعات خودروی «تارا » را با حضور وزیر صمت به نمایش در آوردیم، به زودی نیز توری برای نشان دادن توانایی در تولید قطعات شاهین با حضور وزیر خواهیم داشت.  

وی درپایان با اشاره به اینکه انتظار استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده برای تولید محصولات جدید را داریم، گفت: قطعه سازان در تلاش هستند کمترین مقدار وابستگی برای تولید خودروی با تناسب کیفی و قیمتی ایجاد شود تا رضایت مشتریان کسب شود.

نظام کیفیت خودرو ISQI است. روال این مرکز با ارزیابی در سال جاری و اعلام آمارها کیفیت خودروها نسبت به سال گذشته مشخص است

پاسخ انجمن قطعه سازان به بازار
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه خبری به تازگی به نقل از منوچهر منطقی مدیرعامل اسبق ایران خودرو در خصوص استفاده از قطعات دست دوم در خطوط خودروسازان منتشر و این مورد سبب تنزل کیفی خودروها بوده، گفت: نظام کیفیت خودرو ISQI است. روال این مرکز با ارزیابی در سال جاری و اعلام آمارها کیفیت خودروها نسبت به سال گذشته مشخص است. کیفیت به دلیل عدم تناسب با قیمت‌ها معضلات اصلی این صنعت است.

اصغر خسرو شاهی، نایب رئیس انجمن قطعه سازان از دیدگاه دیگر به سوال خبرنگار بازار این چنین پاسخ داد: خودروسازان به هیچ وجه از قطعات دست دوم در خودروها استفاده نمی‌کنند.

کد خبر: ۷۵٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      چطور روشون میشه میگن خودرو سازی. بعد بر خدا واجبه که هر چه زودتر این فشل سازارو نابود کنه چون اینا ملتو نابود کردن