۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
۵ عامل اصلی رشد قیمت نفت در بازار جهانی| بازارهای نفتی در حال ترمیم هستند
«بازار» گزارش می دهد

۵ عامل اصلی رشد قیمت نفت در بازار جهانی| بازارهای نفتی در حال ترمیم هستند

قیمت نفت  در جالی به بالاترین مقدار خود طی یک سال گذشته رسید و از مرز ۶۵ دلار هم گذر کرد که «پدیدار»، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: کاهش یک میلیون بشکه ای نفت عربستان، آغاز واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان، کاهش شدید دما و افت تولید، افت ارزش دلار و اجرایی شدن بسته محرک مالی در آمریکا ۵ دلیل اصلی رشد قیمت نفت است.

بازار، گروه انرژی: رکورد شکنی‌های نفت ادامه دارد. بهای هر بشکه  نفت برنت که در آوریل ۲۰۲۰ قیمتش منفی شده بود حالا  از مرز ۶۵ دلار هم عبور کرده که بالاترین قیمت در یک سال گذشته است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم به ۶۱ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه رسید. اما سوال اصلی اینجاست که روند روبه رشد تا کجا ادامه خواهد داشت؟

 رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی که  رشد قیمت ایجاد شده در بازار بیش را  از پیش بینی‌ها می داند از احتمال تعدیل قیمت ها خبر می دهد.  او البته به بازار توضیح می دهد که  با توجه به افزایش تقاضای ایجاد شده این تعدیل نمی تواند خیلی بزرگ و زیاد باشد. بر همین اساس شاید در کوتاه مدت شاهد افت محتاطانه نفت باشیم اما در بلند مدت روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود.

عربستان سعودی که  با کاهش یک میلیون بشکه ای تولیدات خود توانسته کمک زیادی به بهبود وضعیت بازار کند، حالا از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت می خواهد که محتاطانه رفتار کنند


افزایش قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی موجب شده که برخی از کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس خواهان افزایش تولید خود باشند و خود  را برای بررسی افزایش بیشتر نفت درنشست ماه آینده آماده می کنند. اما نگاهی به تجربه سال ۲۰۲۰  نشان می دهد که هر گونه رفتار عجولانه در روند تولید می‌تواند خیلی سریع منجر به افت قیمت‌ها شوند.

عربستان سعودی که با کاهش یک میلیون بشکه ای تولیدات خود توانسته کمک زیادی به بهبود وضعیت بازار کند، حالا از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت می خواهد که محتاطانه رفتار کنند.

 شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در حالی چنین درخواستی را مطرح کرده که وزیران گروه اوپک پلاس به ریاست مشترک عربستان سعودی و روسیه روز چهارم مارس برای تصمیم گیری درباره تسهیل بیشتر محدودیت عرضه دیدار خواهند کرد. این گروه در حال حاضر تولیدش را بیش از ۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۷ درصد از عرضه جهانی محدود کرده و قرار است امسال حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز از محدودیت مذکور را احیا کند که این اقدام با توجه به شرایط بازار انجام خواهد گرفت.

البته نگرانی نسبت به افت قیمت نفت تنها محدود به سعودی ها نبوده و عمده کشورهای نفتی دنیا که بزرگترین کسری بودجه خود را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده اند، حالا برای جبران کسری های خود به نفت بالای ۶۰ دلار نیاز دارند.

پدیدار با بیان اینکه که رشد قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا بیش از انتظار کارشناسان و تحلیل گران بازار انرژی بوده است، ادامه داد: این رشد قیمت ایجاد شده می‌تواند تا حدی تعدیل شود. البته این تعدیل نمی تواند خیلی بزرگ و زیاد باشد. بر همین اساس شاید در کوتاه مدت شاهد افت محتاطانه نفت باشیم اما در بلند مدت روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود.

 رشد قیمت هایی که در بازار  ایجاد شده می‌تواند تا حدی تعدیل شود. البته این تعدیل نمی تواند خیلی بزرگ و زیاد باشد. بر همین اساس شاید در کوتاه مدت شاهد افت محتاطانه نفت باشیم اما در بلند مدت روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود

خوش بینی نسبت به افزایش تقاضا
بهای نفت برنت برای تحویل در آوریل با ۱.۳ درصد افزایش، به ۶۵ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس با یک درصد افزایش، به ۶۱ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه رسید. این افزایش قیمت دلایل متعددی دارد که برخی از کارشناسان مهم ترین آن را کاهش عرضه و افزایش تقاضا می دانند.

پدیدار در این باره می‌گوید: گزارش‌های اداره اتحادیه انرژی آمریکا، موسسات بین المللی انرژی و رویترز و و سایر نهادهای خبری بین المللی ناظر بر این است که عرضه نفت به قدری کاهش پیدا کرده، اما تولیدکنندگان بزرگ نفتی نسبت به افزایش تقاضا به شدت خوش بین هستند. بدون شک این افزایش تقاضا می‌تواند منجر به رشد قیمت‌ها در بازار منجر شود.

به گفته او، هرچند که پاندمی کرونا منجر به افت قیمت‌ها در بازارجهانی نفت شد اما در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۰ ما شاهد آغاز روند روبه رشد قیمت‌ها در بازار بودیم به طوری که سال گذشته را با قیمت‌های بالای ۵۵ دلار به پایان رساندیم. این روند در سال ۲۰۲۱ هم ادامه داشت و حالا بهای نفت به ۶۵  دلار در هر بشکه هم رسید.

کاهش تولید اعضای اوپک و اوپک پلاس باعث ایجاد یک شکاف بین عرضه و تقاضای جهانی نفت شد. از طرفی امیدواری‌های ناشی از شیوع واکسیناسیون گسترده در جهان میزان تقاضا را افزایش داده و بازارهای انرژی در حال ترمیم شدن هستند

کاهش تولید عربستان مهم ترین عامل رشد قیمت ها

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است که علت اصلی رشد قیمت نفت کاهش یک میلیون بشکه ای تولیدات نفتی عربستان بوده است. باید بپذیریم که این کاهش تولید اعضای اوپک و اوپک پلاس باعث ایجاد یک شکاف بین عرضه و تقاضای جهانی نفت شد. از طرفی امیدواری‌های ناشی از شیوع واکسیناسیون گسترده در جهان میزان تقاضا را افزایش داده و بازارهای انرژی در حال ترمیم شدن است.

این فعال اقتصادی، تضعیف دلار از دیگر عواملی افزایش قیمت کالاهای خامی همچون نفت می‌داند که موجب شده تحرکی در بازارها به وجود بیاید.

بحران سرما و برق در ایالات‌متحده، حدود یک‌سوم تولید نفت خام این کشور (تقریبا معادل ۳.۵ میلیون بشکه) را تعطیل کرده است

سرما هم به داد قیمت نفت رسید
رشد مصرف در نیمکره شمالی و آمریکا به دلیل سرمای شدید زمستانی از دیگر دلایلی است که منجر به رشد قیمت‌ها در بازار نفت شده است. گزارش‌های اعلامی حاکی از این است که معاملات آتی بنزین ایالات‌متحده در روز سه‌شنبه تقریباً ۵ درصد جهش پیدا کرد. بلومبرگ در گزارشی نوشته که بحران سرما و برق در ایالات‌متحده، حدود یک‌سوم تولید نفت خام این کشور (تقریبا معادل ۳.۵ میلیون بشکه) را تعطیل کرده است.

دما در تگزاس اکنون به‌اندازه ای پایین است که می‌تواند مایعات نفت و گاز در سر چاه و در خطوط لوله‌هایی که روی زمین کار گذاشته‌شده، منجمد کند. این تجهیزات در مناطق سردتر زیر سطح قرار دارند.

براساس داده‌های دولت، قبل از بحران، ایالات‌متحده حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد. الان تولید فقط در حوضه پرمین، بزرگ‌ترین میدان نفتی امریکا، تا ۶۵ درصد سقوط کرده است.

توقف تولید در حوزه پرمین قیمت نفت خام آمریکا را در روز دوشنبه برای اولین بار طی یک سال گذشته به بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه رساند. از آن زمان قیمت نفت تا حدی کاهش یافته چون پالایشگاه‌های آمریکا هم به خاطر سرمای هوا تعطیل شده‌اند و در حال حاضر به نفت خام کمتری نیاز است.

شرکت انرژی اسپکتس تخمین می‌زند ۳.۱ میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایشگاهی آمریکا کاهش یافته باشد. دمای پایین هوا همچنین باعث آسیب دیدن تجهیزات فرآوری گاز طبیعی در حوزه پرمین و آنادارکو شده و قیمت داخلی گاز طبیعی را افزایش داده است.

کارشناس انرژی می‌گوید: رشد زیاد مصرف موجودی انبارهای نفتی آمریکای شمالی را به شدت کاهش داده است. البته اجرای بسته های محرک مالی در آمریکا نیز در افزایش تقاضای به وجود آمده بی تاثیر نبوده است.

به گفته پدیدار، هرچند که افزایش تقاضای ناشی از کاهش دما کوتاه مدت خواهد بود اما پیش بینی‌های موجود از روند افزایشی تقاضا در دنیاست که حتی در صورت افزایش دما مانع ریزش قیمت در بازارهای جهانی می‌شود.

کد خبر: ۷۴٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha