۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
خرید مواد اولیه تا ۸۰ درصد کاهش یافت
قطعه سازی توان تحمل نوسانات ارزی امسال را ندارد

خرید مواد اولیه تا ۸۰ درصد کاهش یافت

میلانی، مدیر بازرگانی یک شرکت تولید کننده مواد اولیه، روانکارها و ضد یخ خودرو با اشاره به اینکه برخی از تولیدکنندگان امسال نتوانستند با نوسانات ارزی کنار بیایند، گفت: برخی از تولیدکنندگان در سال جاری سفارشات شان را تا ۸۰ درصد کاهش دادند.

بازار؛ گروه خودرو: شیوع بیماری کرونا، نوسانات ارزی، عدم موافقت بانک مرکزی با ثبت سفارش و تخصیص ارز و غیره همگی امسال منجر به این شدند که برخی از تولیدکنندگان نتوانند همچون سال‌های گذشته نسبت به تامین مواد اولیه اقدام کنند و با کاهش تولید مواجه شدند. معضلی که اغلب صنایع از جمله قطعه سازی و خودروسازی را درگیر کرده است و بیم آن می رود که برخی از تولیدکنندگان ناچار به خاموش کردن چراغ واحدهای تولیدی‌شان شوند.

در همین راستا به سراغ سیدمحمدرضا میلانی، مدیر بازرگانی شرکت صنایع شیمی حلال پویان اراک و شرکت کیمیا گستران سپهر به عنوان تامین کنندگان مواد اولیه صنایعی همچون قطعه سازی و خودروسازی رفتیم که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* در بین محصولاتی که برای نمایش گذاشته‌اید می‌توان ضدیخ و روغن ترمز خودرو را مشاهده کرد، بفرمایید از چه سالی آغاز به کار کرده‌اید و آیا تاکنون با خودروسازان همکاری داشته‌اید؟
۲۷ سال سابقه فعالیت داریم و طی این سال‌ها دست به تولید مواد اولیه انواع حلال‌ها، استات‌ها، ضد یخ، روغن ترمز و غیره زده‌ایم. در همین راستا از سال ۹۶ با شرکت ایساکو وارد همکاری شدیم که ضد یخ‌های مورد نیاز این شرکت را تامین کنیم. هرچند برای همکاری با این مجموعه با مشکلات بسیاری مواجه بودیم اما خوشبختانه توانستیم با کسب استانداردها نه تنها با خودروسازی‌ها وارد همکاری شویم بلکه اکنون به چند کشور همسایه از جمله عراق، افغانستان، ترکیه و حتی آفریقا صادرات داشته باشیم.

برای گرفتن مجوز تولید روغن ترمز مسیر سختی را طی کردیم و در محدوده سال‌های ۹۳ تا ۹۴ حدود ۶۰ میلیون تومان برای دریافت استانداردها هزینه کردیم و الان هم گواهی دریافت همگی آن‌ها را در دست داریم

* اشاره کردید به اینکه خودتان دست به تولید ضد یخ هم می‌زنید، محصولی که تولید می‌کنید آلی است یا معدنی؟ عمر مفید این محصول که تولید می‌کنید چقدر است؟
ضد یخی که توسط مجموعه ما تولید می‌شود از نوع آلی و عمر مفید آن نیز حدود ۲ سال است.

* یکی از مشکلاتی که دارندگان خودرو با آن در مورد روغن ترمزهای داخلی دست و پنجه نرم می کنند این است که همسو با استانداردهای روز نیستند یا اینکه سریع آب جذب می کنند و کیفیت ترمزگیری کاهش می‌یابد؛ برای رفع این مشکل چه چاره‌ای اندیشیده‌اید؟
همانطور که اشاره کردم برای گرفتن مجوز تولید روغن ترمز مسیر سختی را طی کردیم و استانداردهای آن را هم توانسته‌ایم دریافت کنیم و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. در این رابطه بد نیست به این نکته اشاره کنم که در محدوده سال‌های ۹۳ تا ۹۴ حدود ۶۰ میلیون تومان مجموعه برای دریافت استانداردها هزینه کرده و الان هم گواهی دریافت همگی آن‌ها را در دست داریم.

این تست‌ها هم در شرکت‌های معتبر تست شده‌اند و در بازار به فروش می روند. علاوه بر بازار داخل در بازار کشور عراق هم این محصول طرفدارهای بسیاری دارد. تاییدیه صادرات را هم از یک شرکت آلمانی دریافت کرده ایم.

* اشاره کردید که محصولاتی از جمله روغن ترمز را نه تنها به کشورهای اطراف و بلکه به آفریقا هم صادر می کنید، این صادرات را از چه سالی صادرات شروع کردید و چه مقدار توانستید ارزآوری داشته باشید؟
همانطور که کمی قبل تر اشاره کردم هم مونو اتیلن گلایکول را تولید می کنیم که هم ماده اولیه آن را داریم و هم ارزش افزوده ایجاد می کنیم.

ماهانه ۳ هزار تن صادرات مونو اتیلن گلایکول و یک ماده دیگر را به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، افغانستان، عراق و حتی آفریقا صادرات داریم. به تبع این صادرات یک آورده ارزی برای کشور دارد که فکر می کنم در سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به صورت نیمایی و رسمی باشد

همچنین از این ماده اولیه ماهانه ۳ هزار تن صادرات مونو اتیلن گلایکول و یک ماده دیگر را به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، افغانستان، عراق و حتی آفریقا صادرات داریم. به تبع این صادرات یک آورده ارزی برای کشور دارد که فکر می کنم در سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به صورت نیمایی و رسمی باشد.

همچنین شرکت با توجه به اینکه در زمینه تولید حلال‌های رنگ فعالیت داریم با گروه صنعتی ایران خودرو نیز همکاری داریم که نه تنها تامین کننده این شرکت بلکه مرجع این شرکت برای خرید و تعیین قیمت رنگ هم هستیم. با اینکه رقبای زیادی در این زمینه وجود دارد اما با توجه به قدمتی که مجموعه دارد با ایران خودرو، سایپا و غیره همکاری داریم و مواد اولیه رنگشان را تامین می کنیم.

* اشاره کردید که برای خودروسازان دست به تامین برخی از مواد اولیه می زنید، آیا آن‌ها مطالبات شما را به موقع پرداخت می کنند؟
 تا دو سال  پیش در این زمینه مشکل داشتیم اما الان شرایط خیلی بهتر شده و این مشکل را حداقل با شرکت ایران خودرو نداریم.

* به عنوان تولیدکننده مواد اولیه امسال با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟ آیا عدم ثبت سفارش، تخصیص ارز و نوسانات ارزی توانسته برای شما چالش مهمی ایجاد کند؟
۱۴ کارخانه با هزار و ۲۰۰ نفر نیروی کار در شهرهای مختلف اعم از شیراز، مشهد، اراک، قم و غیره داریم که هر کدام تولیدات مختلفی را ارائه می دهند. بیش از  ۹۵ درصد تولیداتمان داخلی است و کمتر از ۵ درصد وابستگی به خارج داریم. این وابستگی هم بیشتر در بخشی است که قبلا تولید داخل بود اما بنا به دلایلی دیگر تولید داخلی ندارد و ناچار به واردات آن هستیم.

۱۴ کارخانه با هزار و ۲۰۰ نفر نیروی کار در شهرهای مختلف اعم از شیراز، مشهد، اراک، قم و غیره داریم که هر کدام تولیدات مختلفی را ارائه می دهند. بیش از  ۹۵ درصد تولیداتمان داخلی است و کمتر از ۵ درصد وابستگی به خارج داریم. این وابستگی هم بیشتر در بخشی است که قبلا تولید داخل بود اما بنا به دلایلی دیگر تولید داخلی ندارد و ناچار به واردات آن هستیم

البته همان مقدار کم وابستگی به خارج هم مشکل ساز شده است، چرا که بار به گمرک می آید و می ماند؛ این ها مشکلاتی هستند که کماکان با آن‌ها مواجه هستیم. در مورد نوسانات ارزی هم باید به این نکته اشاره کنم که در سال ۹۹ خیلی درگیر آن بودیم. چون تولید کننده مادر هستیم و وقتی قیمت محصولات بالا می رود گران تر هم به دست مردم می رسد.

یعنی هرچقدر ماده اولیه گران تر شود به تبع تولید نیز گران تر می شود و این گرانی به کارخانه رنگ، چاپ و غیره می رود و انتهایش به دست خود من مصرف کننده می رسد. بنابراین نوسانات ارزی برای ما خیلی مشکل ایجاد کرده است. یک ماده اولیه را اول سال کیلویی هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می کردیم که حالا ۱۴ هزار تومان شده است. این بخاطر افزایش قیمت دلار بوده است و می دانید که خوراک پتروشیمی هم بر مبنای دلار نیمایی است.

خلاصه این تحریم ها و افزایش قیمت ها شرایط را برای تولید کنندگان سخت کرده است. یکسری از مواد اولیه هستند که ناچار هستیم که خرید کنیم یعنی اگر خرید نشود صنعت متوقف می شود. یکسری از کارخانه ها هم به صورت اتوماتیک در حال خروج از چرخه تولید به خاطر همین خوراک هستند. کارخانه های کوچک تر وابسته به واردات خوراک مواد اولیه هستند. اگر نتوانند این را وارد کنند کارخانه‌هایشان امکان تولید ندارد و به صورت خودکار از چرخه تولید خارج می شوند.

* به نظرتان مجموع این مشکلات باعث شده امسال صنایعی همچون قطعه سازی که با آن‌ها در تعامل بودید مجبور به کاهش تولید شوند؟
بله، در مقاطعی از زمان شرکت‌هایی که ماهی ۱۰۰ تن تا ۲۰۰ تن خرید داشتند الان خریدهایشان را به ۲۰ تن کاهش داده اند، بنابراین سفارشاتشان را تا ۸۰ درصد به خاطر شرایط بازار کاهش داده‌اند، چون بازار روی این قیمت ها کشش نداشته است. حالا اگر بازار دوباره روی این قیمت ها ثبات پیدا کند زمان می برد. الان یکی از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد این است که به قیمت جدید هم که بخواهیم عادت کنیم باز دوباره با یک نوسان قیمت ها می شکند و بالاتر می رود. علاوه بر این دلالان هم در بازار شرایط را بهم ریخته اند.

* اشاره کردید به حضور سودجویان در بازار مواد اولیه، به عنوان تولیدکننده تاکنون چقدر با جولان آن‌ها مواجه بوده‌اید و چه مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند؟
اغلب از ما می پرسند چند نماینده در بازار دارید؟ این درحالی است که هیچ نماینده ای در بازار نداریم. به نام مجموعه ما نمایندگانی هستند که محصول استوک یا محصولاتی که دست کاری شده است را به مشتری می دهند. هرچند در نهایت مشتری متوجه این موضوع می شود اما همین موضوع مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

کد خبر: ۷۳٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha