۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
MX-۵؛ کوپه ۴۷ هزار دلاری مزدا | جسارت به سبک ژاپنی

MX-۵؛ کوپه ۴۷ هزار دلاری مزدا | جسارت به سبک ژاپنی

شرکت خودروسازی مزدا نسل چهارم کوپه محبوب خود را با نام MX-۵ به بازار عرضه خواهد کرد، این نسل نسبت به نسل‌های پیشین خود از استایل تنومندتر و البته پیکره استخوانی با خطوط شارپ بهره‌ می‌گیرد که کاراکتری اسپرت و نافذ به این کوپه جسور دارد.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت خودروسازی مزدا ۳۲ سال است که کوپه محبوب خود را با نام MX-۵ به بازار عرضه می‌کند و تاکنون بیش از چهارنسل از آن را به جهان معرفی کرده است. این خودرو اسپرت در هر چهار نسل خود با ظاهر ساده و مشخصات فنی عالی توانسته اسپرت‌دوستان را به خود جذب کند. نسل چهارم MX-۵ که از سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد، نسبت به نسل‌های پیشین خود از استایل تنومندتر و البته پیکره استخوانی با خطوط شارپ بهره‌ می‌گیرد که کاراکتری اسپرت و نافذ به این کوپه جسور مزدا بخشیده است.

اما در زمان ورود به کابین MX-۵ شاهد یک سبک طراحی تحت عنوان Clean Design هستیم که با سطوح تخت مواجه بوده تا در کنار خلوت بودن کابین و قرارگیری یک نمایشگر ۸.۵ اینچی در کنسول میانی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو به‌روز به نظر آید.

از آنجا که قرار است MX-۵ یک کوپه اسپرت به تمام معنا برای اسپرت‌دوستان باشد، بنابراین طراحان مزدا با طراحی صندلی‌های اسپرت، استفاده از رنگ تیره مشکی و دوخت سفید رنگ، استفاده از قطعات کروم در داشبورد و غربیلک فرمان، دریچه‌های کروی شکل برای راننده و ذوزنقه‌ای برای سرنشین جلو، غربیلک فرمان اسپرت و دسته دنده‌ای که مشابه توپ گلف و هارمونی بسیار عالی میان آمپر کروی‌شکل و دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع برای راننده و تنظیمات مربوطه حس خاص رانندگی با یک کوپه تمام اسپرت را به شما القا می‌کند.

آنچه که MX-۵ را در کلاس خود به یکی از بهترین انتخاب‌ها بدل کرده، مشخصات فنی مناسب، کیفیت بسیار بالا ساخت در کابین و خرابی بسیار پایین در پیشرانه این کوپه اسپرت دانست. ویژگی‌های چون سقف متحرک پارچه‌ای و رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ اینچی آپشنال برای افزون‌تر کردن وقار این خودرو کوپه کافی است.

باتوجه به اینکه نسخه مورد بررسی ما از MX-۵ GT RS است، قلب تپنده این دو در جسور ژاپنی را یک موتور دولیتری چهارسیلندر خطی بنزینی تنفس طبیعی موسوم به SkyActive-G را تشکیل می‌دهد که باتوجه به تکنولوژی منحصربه‌فرد اسکای اکتیو در ساخت پیشرانه‌های بنزینی، حداکثر قدرت خروجی به ۱۸۱ اسب‌بخار در ۷ هزار دور در دقیقه و حداکثر گشتاور به ۲۰۵ نیوتون‌متر در ۴ هزار دور در دقیقه می‌رسد.

باتوجه به حجم موتور شاید قدرت زیادی از موتور تولید نمی‌شود، اما این را در نظر داشته باشید که بهترین فرمول کاهش خرابی و کاهش مستهلک شدن قطعات اصلی موتور، عدم افزایش توان موتور نسبت به حجم آن است. بنابراین مهندسان قوای محرکه مزدا با استفاده از سیستم متغیرسازی زمان‌بندی سوپاپ‌ها، بهینه‌سازی در پاشش سوخت و مدیریت هوشمند جرقه‌زنی توانسته‌اند نسبت به حجم دو لیتر ۱۸۱ اسب‌بخار توان خروجی دریافت کنند.

این به معنای این موضوع است که به ازای هر سی‌سی از حجم موتور ۱۰.۱ اسب‌بخار قدرت از این پیشرانه بنزینی درون‌سوز تولید می‌شود. برای آنکه مزدا MX-۵ اصالت خود را حفظ کند و حس رانندگی یک خودرو تمام اسپرت را به شما هدیه کند، گیربکس ۶ سرعته دستی با ضرایب کوتاه و بهینه‌سازی در دیفرانسیل با موتور کوپل شده تا با کمک سیستم دیفرانسیل لغزش محدود LSD قدرت و گشتاور را به محور عقب انتقال دهد تا باتوجه به وزن ۱۰۵۲ کیلوگرمی به لطف ساختار آلومینومی بدنه تنها کافی است که پدال گاز را تا انتها فشار دهید و آن وقت در ۶.۱ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست ‌می‌یابد.

مزدا MX-۵ GT RS باتوجه به قیمت ۴۷ هزاری و ۲۰ دلاری به آپشن‌های چون سیستم چهارچرخ ترمز دیسکی سفارشی کمپانی برمبو که در محور جلو با چهارپیستون در کالیپر و در عقب با دو پیستون در کالیپر، مجهزبه سیستم ABS، کنترل کشش دینامیکی، سیستم آغاز کنترل حرکت در سربالایی و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چهار ایربگ به صورت استاندارد، سیستم دیفرانسیل لغزش محدود LSD، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، کروز کنترل و سیستم ترمز اضطراری خودکار مجهز شده است.

کد خبر: ۷۲٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha