۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
توسعه اقتصادی شرق استان سمنان/ ارتقای سرمایه‌گذاری و اعتبارات استانی
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه اقتصادی شرق استان سمنان/ ارتقای سرمایه‌گذاری و اعتبارات استانی

شاهرود- یکی از موضوعات مهم در زمینه توسعه اقتصادی شرق استان سمنان، توجه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های اشتغال‌زایی، تولید، معدن و گردشگری است، موضوعی که در زمره تاکیدات مسئولان استانی نیز محسوب می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: شرق استان سمنان دارای ظرفیت های ویژه معدنی و گردشگری به خصوص در حوزه گردشگری ورزشی، عرفانی، درمانی و ... است که می‌تواند سالانه هزاران نفر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کند اما در این بستر، سرمایه‌گذاری و اعتبارات برای توسعه اقتصادی دارای اهمیت است.

مسئولان استانی علی رغم محدودیت در اعتبارات توانسته اند در سال های اخیر اقدامات خوبی را برای شهرستان های شاهرود و میامی در دستور کار قرار دهند، تلاش‌هایی که با قرار گرفتن میامی در زمره ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته ایران اسلامی تا حدودی به ثمر نشست و توانست اعتبارات خوبی را برای شهرستان میامی جذب کند از سوی دیگر اما هستند ظرفیت‌های عظیمی در شاهرود و میامی که هنوز به خوبی نتوانسته‌ایم از آن‌ها بهره‌گیری کنیم که نمونه آن معادن به ویژه معادن فلزی است. 

زیرساخت‌های توسعه سرمایه‌گذاری
شرق استان سمنان امروز مهمان مسئولان استانی و شهرستانی بود تا پروژه‌های شهرستان‌های شاهرود و میامی در بخش‌های اقتصادی و عمرانی دهه فجر افتتاح شود.

علی‌اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی یکی از سخنرانان این مراسم بود و با بیان اینکه بستر سرمایه‌گذاری در مناطقی ایجاد می‌شود که توسعه‌یافته یا در مسیر توسعه باشد، ابراز کرد: میامی یکی از شهرستان‌های مستعدی است که دارای  وسعت و توانمندی لازم برای توسعه است .

میامی یکی از شهرستان‌های مستعد و دارای  وسعت و توانمندی لازم برای توسعه است

وی با بیان اینکه وجود زیرساخت‌ها در شهرستان های شاهرود و میامی سبب می‌شود که ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری در این شهرستان ها پدید آید، ابراز کرد: باید تلاش کرد تا ادارات و دستگاه‌های اجرایی تماماً در شهرستان میامی مستقر شوند زیرا امروز بسیاری از ادارات در این شهرستان حضور ندارند همچنین از مسئولان دولتی می خواهیم تا استقرار شان در این شهرستان دائمی باشد. 

مشکلات حوزه شهرستان های میامی و شاهرود
نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه مشکلات در برخی روستاهای میامی وجود دارد که باید برطرف گردد از سوی دیگر بخش‌های زیرساختی و توسعه‌ای و اقدامات حوزه دولت در شهرستان میامی نیازمند بازنگری است، تاکید داشت: اولویت واگذاری اراضی و اماکن مازاد دولت را باید به مردم محلی در شهرها و روستاها داد تا ابتدا نیازهای این بخش ها تامین شود.

خانی همچنین به ضرورت دقت نظر بیشتر مسئولان در زیرساخت های توسعه اقتصادی شهرستان میامی و شاهرود شد و  گفت: برخی از اماکن باید تغییر کاربری داده شود در مسیر میامی به شاهرود و  شاهرود به بسطام حبس شده که در برخی موارد لازم است تغییر کاربری داده شود تا شاهد رشد و توسعه در منطقه باشیم.

تلاش برای جذب اعتبارات 
استاندار سمنان نیز در این مراسم با بیان اینکه میزان اعتبارات دهه فجر در دهه فجر ۴۰ میلیارد و سال گذشته ۵۸ میلیارد تومان بوده است، گفت: در سال ۹۹ اما با رشد چشم گیر این میزان اعتبارات به ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است. 

علیرضا آشناگر با بیان اینکه میامی علی رغم تلاش های صورت گرفته در ارتقای اعتبارات همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد، بیان کرد: اعتبارات ملی یکی از منابعی است که می‌تواند به توسعه میامی کمک کند لذا انتظار می‌رود مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای جذب آن تلاش‌های کنند.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های موجود در این شهرستان توزیع اعتبارات عمرانی است، افزود: این اعتبارات با توجه به جمعیت به آن تعلق می‌گیرد اما پراکندگی روستاها در آن لحاظ نمی شود که یکی از عوامل مشکل زا برای شاهرود و میامی همین امر محسوب می شود از سوی دیگر باید گفت مشکلی که زمینه ایجاد پروژه‌های کلان نظیر لوله‌کشی گاز و آب‌رسانی را نمی‌دهد.

میامی علی رغم تلاش های صورت گرفته در ارتقای اعتبارات همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد

وی با اشاره به استقرار میامی در فهرست سی و یک شهرستان کمتر توسعه‌یافته کشور، بیان کرد:  شاخص‌های توسعه‌یافتگی در این شهرستان ضعیف است از سوی دیگر ایجاد توازن هدف دولت در این شهرستان‌ها است و در این خصوص ادعایی نداریم که به بالاترین شاخص‌ها برسانیم چراکه عقب‌ماندگی زیادی دارد و باید کمک کرد تا جبران شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه نخستین قدم برای رفع عقب‌ماندگی ایجاد ستاد توسعه برنامه‌ریزی میامی است، گفت:  سند توسعه‌ای هر روستا نوشته‌شده و با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد برای آن اقدامات لازم انجام می‌شود.

پرداخت اعتبارات دهیاری‌ها 
فرماندار میامی نیز در این مراسم گفت: در سال جاری ۵۵ میلیارد تومان ارزش‌افزوده به شهرداری و دهیاری‌های شهرستان پرداخت‌شده است از سوی دیگر باید گفت تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری میامی و ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری تازه تاسیس شده رضوان و ۱۰ میلیارد تومان به دهیاری‌های میامی پرداخت‌شده است.

احمد ملایری با بیان اینکه طی سال جاری مجوز فعالیت کارخانجات و معادن مختلفی در میامی صادرشده که نشان از پویایی شهرستان است، بیان داشن: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل تسهیلات اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ به‌منظور خرید ادوات کشاورزی پرداخت‌شده است همچنین شاهد بهره برداری هفت خانه ورزش روستایی در میامی هستیم.

وی بیان کرد: با تخصیص اعتبار انجام‌شده، استخر میامی که تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات میامی 
فرماندار میامی گفت: با تلاش های صورت گرفته خوشبختانه مجموع اعتبارات شهرستان در بخش های عمرانی و اقتصادی مرتبط با افتتاح طرح‌های دهه فجر ۱۳۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با  سال قبل ۱۰۰ درصد رشد را نشان می دهد.

ملایری افزود: با افتتاح پروژه‌های اقتصادی در شهرستان میامی مجموعاً برای ۱۲۰ نفر شغل جدید ایجاد می‌شود همکچنین باید گفت در یازده ماهه اول سال ۹۹ بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در زمینه‌های عمرانی و اقتصادی در شهرستان میامی هزینه شده است.

مجموع اعتبارات شهرستان در بخش های عمرانی و اقتصادی مرتبط با افتتاح طرح‌های دهه فجر ۱۳۰ میلیارد تومان است

وی افزود: با ایجاد صندوق کارآفرینی امید در شهرستان میامی، علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ نفر، تاکنون هفت میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده است همچنین شش پروژه عمرانی توسط دستگاه‌های اجرایی با اعتبار۲۰ میلیون تومان کلنگ شده است.

فرماندار میامی گفت: طی دهه فجر امسال مجموعاً ۵۰ طرح شامل ۳۹ پروژه عمرانی توسط ۱۰ دستگاه اجرایی بااعتبار ۲۷ میلیارد تومان و پنج پروژه اقتصادی، کشاورزی و صنعتی بااعتبار مجموعاً ۱۳۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

افتتاح طرح‌های عمرانی در شاهرود
آئین افتتاح همزمان پروژه‌های اقتصادی و عمرانی شرق استان سمنان با سخنرانی سرپرست فرمانداری شاهرود نیز در این شهرستان ادامه یافت، ابوطالب جلالی در این مراسم بیان کرد: در ایام الله دهه فجر با تلاش مسئولان و بخش خصوصی ۷۲ طرح عمرانی و پنج طرح اقتصادی با اشغال زایی ۴۴۱ به بهره‌برداری رسیده است. 

جلالی با بیان اینکه برای افتتاح این طرح‌ها ۲۱۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، بیان کرد:  عملیات اجرایی ۲۹ طرح با اشتغال‌زایی ۱۴۵ نفر و اعتباری بالغ‌بر ۲۳۵ میلیارد تومان طی دهه فجر آغازشده است.

برای افتتاح این طرح‌های دهه فجر شاهرود ۲۱۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است

وی افزود: طرح‌های پُرشماری نیز توسط دستگاه‌های خدمت‌رسان و ارگان‌های دولتی مانند آبفا، شهرداری‌های شهرستان شاهرود، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و در مجموع منتهی به ارائه خدمات افزون و مطلوب‌تر به شهروندان خواهد شد.

شاهرود و میامی دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند که باید دید در این شرایط آیا افتتاح پروژه های اقتصادی و عمرانی می تواند در راستای توسعه این شهرستان‌ها نقش ویژه‌ای ایفا کند یا خیر.

کد خبر: ۷۲٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha