۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
تابلو معاملات در دست سهامداران خرد است
مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران:

تابلو معاملات در دست سهامداران خرد است

کیانی، مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران، اصلاح های اخیر بازار را بیشتر نشات گرفته از رفتار هیجانی سهامداران به ویژه سهامداران خرد دانست.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، رضا کیانی گفت: افت بازار بیشتر نشات گرفته از رفتار هیجانی است تا تحلیل؛  از طرفی از آنجا که حدود ٨٠ درصد معاملات روزانه را سرمایه گذاران حقیقی انجام می دهند، به نوعی باید گفت تابلو معاملات در دست سهامداران خرد است.

وی افزود: امسال حدود ١١ میلیون کد معاملاتی جدید صادر شده و سهامداران به صورت مستقیم وارد بازار شدند، به همین علت رفتار هیجانی از ابتدای سال شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: اظهار نظرها و وعده ها همچنین برخی عوامل بنیادی مانند تعیین قیمت دستوری و ... هم پارامتر های تاثیر گذار در تصمیم گیری هستند اما نباید اجازه داد هر موضوع پیش پا افتاده ای تاثیر مستقیم بر روند بازار بگذارد.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران با انتقاد از شیوه تخصیص کد معاملاتی اظهار کرد: قرار بود  افرادی که خواهان کد معاملاتی هستند با شرکت در آزمون و تایید صلاحیت برای معامله آنلاین این کد را دریافت کنند اما این موضوع دنبال نشد و سهامداران تازه وارد بدون آگاهی کامل از ذات بازار با تصمیمات عجولانه و دید کوتاه مدت باعث به هم خوردن روند بازار و  ضرر و زیان خودشان شده اند.

کیانی در ادامه با اشاره به رفتار حقوقی ها گفت: حقوقی ها که در زمان صعود بازار درصدد فروش و هم اکنون در بازار نزولی درصدد خرید هستند به نوعی سد مقاومتی بازار را تشکیل می دهند؛ اما حمایت حقوقی ها تا زمانی پاسخگو است و  شاید ادامه این روند نیاز به برنامه و حمایت جدیدی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین بیان کرد: تنها ١/١ درصد بازار در اختیار صندوق های سرمایه گذاری است که رقم بسیار پایینی است؛ در صورتی که اگر برنامه های اصولی تری برای سهامداران جدید در نظر گرفته شود، می توان آنها را به این جمع بندی رساند که حتما  با رجوع به صندوق ها پا به بازار سرمایه بگذارند.

کد خبر: ۷۱٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha