۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن، پورشه ماکان را به چالش می‌کشد!  

ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن، پورشه ماکان را به چالش می‌کشد!  

در شرایطی که پورشه ماکان با یک پیشرانه شش سیلندر با آرایش وی‌شکل صفر تا ۱۰۰ را طی ۴.۴ ثانیه طی می کند؛ خودرو X۳ ام کامپتیشن ب‌ام‌و با موتور شش سیلندر خطی این مسافت را در ۴.۱ ثانیه می‌پیماید.

بازار؛ گروه خودرو: اگر شتاب هیجان‌انگیز و پرفورمنس عالی یک سوپراسپرت را در یک اس‌یووی ترکیب کنیم، آن وقت شاهد بلندقامتی خواهیم بود که اسپرت‌دوستان را نیز برای انتخاب ترغیب خواهد کرد. بی‌شک ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن و پورشه ماکان توربو، اس‌یووی‌های پرفورمنسی هستند که از راز شگفت‌انگیز اسپرت‌های اسطوره در قامت بلندشان ترزیق شده تا در زمان قرارگیری پشت فرمان، با شتاب بی‌نظیرشان شما را مجذوب خود کنند.  

شاید اغراق نباشد که بگوییم سطح امکانات مشابه یک سدان لوکس در کنار ویژگی‌های اسپرت، X۳ ام‌کامپتیشن و پورشه ماکان توربو را به همان گزینه‌ای ایده‌آل بدل می‌کند.   اگرچه یک درگ کوتاه می‌تواند مقایسه عادلانه میان هر دو بلندقامت لوکس آلمانی باشد، اما یک تست رانندگی نیز می‌تواند به ما نشان دهد که کدام یک شایسته جایگاه برتر هستند؟  

انتخاب کدام یک اسپرت بهتر است؟
ماکان بیش از ۵ سال است که به منظور تکمیل خانواده بلند قامت پورشه به بازار عرضه شده و می‌توان گفت ظاهری مشابه برادر بزرگتر خود یعنی کاین دارد با این تفاوت که در ابعاد جمع ‌و جورتر چنین ظاهری جذاب به نظر می‌رسد. طراحان پورشه اواخر سال ۲۰۱۸ به‌روزرسانی گسترده ای را در ظاهر و همچنین کابین این اس‌یووی کامپکت انجام داده‌اند.  

طراحی محافظه‌کارانه طراحان پورشه و با استفاده از همان فرم‌های منحنی و خطوط نرم و المان‌های جدید پورشه در گرافیک چراغ‌های جلو و چراغ پیوسته عقب، ظاهری خوش فرم و اسپرت برای ماکان به ارمغان آورده است. اگرچه در تصاویر و ویدیوهای کوتاه، آنطور شاید و باید جذاب نباشد، اما در زمان تست‌درایو انگار با یک پورشه پانامرای نسبتا بلندقد مواجه هستیم که در نمای عقب با چراغ‌های پیوسته و خروجی دوگانه در طرفین سپر تاکیدی بر این مقوله دارد.  

(رقیب سرسخت پورشه ماکان توربو یعنی ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن  از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر بوده و نسل سوم این کراس‌اوور لاکچری کامپکت باواریایی که از سال ۲۰۱۸ راهی بازار شده، از زبان جدید طراحی ب‌ام‌و بهره می‌گیرد که ظاهری کاملا اسپرت و خاص دارد)

از طرفی رقیب سرسخت پورشه ماکان توربو یعنی ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن  از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر بوده و نسل سوم این کراس‌اوور لاکچری کامپکت باواریایی که از سال ۲۰۱۸ راهی بازار شده، از زبان جدید طراحی ب‌ام‌و بهره می‌گیرد که ظاهری کاملا اسپرت و خاص دارد.  

خطوط شارپ روی بدنه به همراه سطوح و فرم‌های تخت کارکتری نافذ و سنگین از لحاظ بصری برای X۳ به وجود آورده است. از آنجا که نسخه ام کامپتیشن این کراس‌اوور لاکچری کامپکت باواریایی‌ها مدنظر ما در این مطلب است، قطعات ام پرفورمنس ظاهری اسپرت‌تری را برای X۳ به ارمغان آورده است.  

چراغ‌های جلو به همراه جلوپنجره کلیوی به فرم جدید ب‌ام‌و با رنگ مشکی پیانویی و سپری با ورودی‌های هوا، چهره‌ای کاملا تهاجمی دارد که در نمای عقب چراغ‌های به فرم L با گرافیک زیبایی درون آن و خط برجسته روی در و اسپویلر الحاقی روی در و اگزوزهای دوگانه ام پرفورمنس در طرفین سپر و دیفیوزر میانی، نمای اسپرت‌تر و شکیل‌تر از پورشه ماکان را به نمایش می‌گذارد.   

کابین‌های جذاب و مملو از فناوری‌های روز
مدرن بودن و راحتی ویژگی‌های هستند که در زمان ورود به کابین پورشه ماکان توربو و ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن وجه اشتراک هر دو بلند قامت اسپرت آلمانی هستند. اما کیفیت بالای ساخت قطعات و استفاده از چرم و دوخت باکیفیت، از جمله موارد بسیار مهم در طراحی داخلی پورشه ماکان توربو و ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن است.  

همانطور که اشاره شد استفاده از چرم مشکی رنگ فضای داخلی پورشه را کمی ساده‌تر و البته لوکس‌تر نشان می‌دهد، این در حالی است که ترکیب دو رنگ و نارنجی با دوخت نارنجی رنگ فضای داخلی X۳ ام کامپتیشن را اسپرت‌تر جلو می‌دهد. در زمان قرارگیری پشت فرمان X۳ ام کامپتیشن مشابه سدان پرچمدار و اسپرت باواریایی‌هاست یعنی M۵ کامپتیشن که با فرمان اسپرت با دو پدال شیفتر پشت آن، دکمه‌های قرمز رنگ M۱ و M۲، دکمه استارت قرمز رنگ و البته دسته دنده منحصربه‌فرد اسپرت ام رانندگی را بسیار اسپرت و هیجان‌انگیز می‌کند.  

کلاستر ۱۲.۳ اینچی و صفحه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی میانی به همراه تنظیمات الکترونیکی دامپرها و وضعیت رانندگی و دینامیکی، فضای مدرنی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. اما سیستم تهویه مطبوع سه‌گانه، شارژ وایرلس گوشی‌های هوشمند، خروجی ۱۲ ولت و سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب و صندلی‌های اسپرت جلو با قابلیت تنظیم ۱۲ جهت با کارت حافظه و روکش چرمی صندلی‌ها، کروز کنترل پیشرفته، پایش نقاط کور و شناسایی عابرپیاده و پیشگیری از برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار از جمله آپشن‌های هستند که در پورشه ماکان شاهد برخی از آن‌ها هستیم.  

(صندلی‌های راننده و سرنشین جلو پورشه ماکان نسبت به X۳ ام کامپتیشن راحت نبوده، چراکه فضای بین دو محور این باواریایی جسور حدود  ۲ هزار و ۸۶۴ میلی متر بوده که فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. همچنین پورشه به صورت استاندارد کروز کنترل هوشمند را برای ماکان در نظر نگرفته است)

اما پورشه ماکان از داشبورد تخت و بهره‌گیری از یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی است که با تنظیمات الکترونیکی سیستم تعلیق تاکیدی بر مدرن بودن دارد. فرمان زیبا و اسپرت ماکان با دسته دنده مزین شده به کروم در بخش فوقانی و کنسول شناور میانی که دکمه‌های مربوط به تنظیمات الکترونیکی اسپرت به نظر می‌آید.  

صندلی‌های راننده و سرنشین جلو پورشه ماکان نسبت به X۳ ام کامپتیشن راحت نبوده، چراکه فضای بین دو محور این باواریایی جسور حدود ۲۸۶۴ میلی‌متر بوده که فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. پورشه به صورت استاندارد کروز کنترل هوشمند را برای ماکان در نظر نگرفته، اما سیستم تهویه مطبوع سه گانه، صندلی‌های اسپرت ارگونومی مزین به چرم، امکان تغییرات در وضعیت دامپرها، سیستم ترمز اضطراری خودکار، پیشگیری از برخورد و شناسایی عابرپیاده از جمله امکانات به‌روز ماکان توربو هستند.  

اما سیستم صوتی Bose با ۱۴ بلندگو برای ماکان تعبیه شده این در حالی است که ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن دارای ۱۶ بلندگو بوده، بسیای کابین X۳ ام کامپتیشن را جذاب‌تر توصیه می‌کنند، چراکه ماکان همانند پانامرا از یک داشبورد تخت بهره می‌گیرد و تنوع در فضای کابین محدود بوده و همانند بلندقامت پرفورمنسی باواریایی‌ها از سیستم خروجی فعال نیز بهره نمی‌گیرد و به دلیل فضای کوچکتر، در این میان X۳ ام کامپتیشن برگ برنده است.   

پیشرانه‌های که هرگز از نفس نمی‌افتند!
مهندسان شرکت خودروسازی ب‌ام‌و برای X۳ ام کامپتیشن از یک موتور شش سیلندر خطی به حجم سه لیتر تجهیزبه تکنولوژی تویین اسکرول توربوشارژ بهره گرفته‌اند که با تغییرات در تایمینگ سوپاپ‌ها و سیستم ولو ترونیک و ونوس‌های دوگانه و پاشش سوختی برابر ۲۰۰ تا ۳۵۰ بار در سیلندر و بازطراحی در توربوهای دوقلو، منجربه شده تا حداکثر توان خروجی را به ۵۱۰ اسب‌بخار و گشتاور را به ۶۰۰ نیوتون‌متر رسانده است.  

گیربکس ۸ سرعته ام استپ‌ترونیک با سامانه متغیر  xDrive  قدرت را به چهار چرخ می‌رساند تا با هماهنگی با سیستم تعلیق تطبیقی ام و کنترل پایداری دینامیکی، پرفورمنس عالی را برای این اس‌یووی جسور باواریایی فراهم می‌کند. ساختار آلومینیومی بدنه و استفاده از قطعات فورج منجربه کاهش وزن موتور و نهایتا با استفاده از سیستم اگزوز منحصربه‌فرد ام، ۱۰ درصد راندمان بیشتر شده و در زمان قرارگیری پشت فرمان و تست درایو با انتخاب حالت اسپرت و اسپرت پلاس فنرها سخت شده و صدای خروجی پرطنین و جذاب خواهد شد که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۴.۱ ثانیه می‌پیماید تا حداکثر سرعت را به ۲۸۵ کیلومتر برساعت محدود می‌کنید.  

از طرفی پورشه ماکان در مدل توربو از یک پیشرانه شش سیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم ۲.۹ لیتری بهره می‌گیرد که با وجود تکنولوژی بای‌توربو، تغییرات اساسی در طراحی توربوها و بهینه‌سازی در زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر حداکثر ۴۴۰ اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۵۵۰ نیوتون‌متری را به کمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه PDK به چهارچرخ منتقل می‌کند.  

(پورشه ماکان در مدل توربو از یک پیشرانه شش سیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم ۲.۹ لیتری بهره می‌گیرد اما ب‌ام‌و برای X۳ ام کامپتیشن از یک موتور شش سیلندر خطی به حجم سه لیتر و تکنولوپی تویین اسکرول توربوشارژ بهره گرفته است)

مطابق گفته شرکت خودروسازی پورشه بهینه‌سازی در زمان‌بندی سوپاپ‌ها و استفاده از مکانیزم الکترومکانیکی و چرخ‌دنده‌های جدید برای متغیرساختن زمان‌بندی و تغییراتی در فشار پاشش سوخت و زاویه پاشش به ۴۰ اسب‌بخار بیشتری نسبت به موتور ۳.۶ لیتری نیز تولید می‌کند. در زمان تست‌درایو شتاب از حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت تنها در ۴.۴ ثانیه امکان‌پذیر شد. این به معنای سه دهم ثانیه کندتر از ب‌ام‌و X۳  ام کامپتیشن است.  

اما سامانه مدیریت کشش پورشه PTM در زمان تست درایو عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت که در زمان حرکت در پیچ‌ها پایداری بی‌نظیر و تحسین‌برانگیزی را از خود نشان داد. اما سامانه چهارچرخ محرک پورشه ماکان توربو در مقایسه با xDrive نسل جدید که روی X۳ ام کامپتیشن نصب شده، حرفی برای گفتن ندارد.  

هندلینگ و سواری
کیفیت سواری در ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن با رینگ‌های ۲۱ اینچی آلیاژی به لطف سیستم تعلیق تطبیقی ام مجهزبه دامپرهای بادی، نوسانات به کابین را به حداقل‌ترین رسانده و حتی با فعال شدن اسپرت و اسپرت پلاس همچنان کیفیت سواری را با توجه به سخت شدن ضریب فنریت حفظ می‌کند.  

وضعیت کامفورت(راحتی) باتوجه به کنترل الکترونیکی دامپرها، سواری غیر قابل وصفی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. در تست داریو با فشردن دکمه اسپرت ابتدا حجم صدای خروجی اگزوزها بیشتر شده و سپس با تغییر در حالت دامپر، فرمان سروترونیک(فرمان مکانیکی مجهزبه کنترلگرهای الکترونیکی) با کمی سخت شدن و با هماهنگی با سیستم کنترل پایداری دینامیکی، هندلینگ بسیار عالی را به نمایش می‌گذارد.  

(برخلاف آنچه که تصور می‌شود، پورشه همواره سواری باکیفیت و خارق‌العاده‌ای همانند پانامرا را در اختیار مالکان ماکان می‌گذارد، در اشتباه هستید. ماکان توربو در تست‌درایوها با وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی در حالت کامفورت سواری باکیفیت چون ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن را فراهم می‌کند)

اما برخلاف آنچه که تصور می‌شود، پورشه همواره سواری باکیفیت و خارق‌العاده‌ای همانند پانامرا را در اختیار مالکان ماکان می‌گذارد، در اشتباه هستید. ماکان توربو در تست‌درایوها با وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی در حالت کامفورت سواری باکیفیت چون ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن را فراهم می‌کند.

این در حالی است که در زمان فعال شدن حالت‌های اسپرت و اسپرت پلاس باتوجه به سختی فنریت و با در نظر داشتن سیستم تعلیق منطبق بر شرایط دینامیکی و قابل تنظیم، نوسانات در بخش عقب به حدی بوده که از کیفیت سواری می‌کاهد. اما هندلینگ به لطف فرمان الکتریکی منطبق بر شرایط دینامیکی، در سطح بالاتری از ب‌ام‌و X۳ ام‌کامپتیشن قرار می‌گیرد که بیش فرمانی مدل قبلی را اصلاح و پرفورمنس را بهبود می‌بخشد.

کدام یک انتخاب بهتری است
با وجود پیشرانه قدرتمند ب‌ام‌و X۳ ام کامپتیشن و سواری با کیفیت و آپشن‌ های بیشتر در زمینه ایمنی و رفاهی سرنشینان، قیمتی برابر ۱۵۷ هزار و ۹۰۰ دلار دارد. اما رقیب سرسخت‌اش یعنی پورشه ماکان توربو با توجه به سطح امکانات رفاهی پایین‌تر از ب‌ام‌و ام کامپتیشن و توان خروجی کمتر ۱۴۲ هزار و دلار است.  

X۳ ام کامپتیشن برای آن دسته از اسپرت‌دوستانی که می‌خواهند با بلندقامتان هشت سیلندر نیز درگ به راه بیندازند و تحت هیچ شرایطی کم نیاورد و کشش عالی و شتاب هیجان‌انگیزی داشته باشد، بسیار مناسب بوده و در جایگاه نخست مقایسه قرار می‌گیرد. اما پورشه ماکان توربو با وجود موتور پرتوان و گیربکس دوکلاچه، می‌تواند گزینه‌ای خوبی باشد، اما رقیب خوبی برای درگ‌های خیابانی و تعقیب و گریز نخواهد بود. بنابراین در جایگاه دوم مقایسه قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۷۱٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha