۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۷
گره مهار آب‌های سطحی در مازندران| آب هست، پول نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

گره مهار آب‌های سطحی در مازندران| آب هست، پول نیست

نکا- شاخص پایین مهار آب در مازندران در حالی است که این استان در تهیه و اجرای طرح های ملی حوزه آب لنگ تامین اعتبارات بوده و به مشارکت مردم چشم دوخته است.

بازار؛ گروه استان ها: در حال حاضر ۱۰ تا ۱۸ درصد آب های سطحی استان مازندران مهار و مدیریت می شود و تنها ۱۰ سد کوچک و بزرگ استان بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب را ذخیره می کنند.

این وضعیت درحالی است که مازندران به رغم داشتن منابع آبی فراوان به دلیل عدم اجرای طرح های آبی کلان و متناسب از شاخص پایین مهار آب برخوردار است.

شاخص خوبی در مهار آب های سطحی نداریم
سعید فرزانه عضو کمیسیون آب و کشاورزی و نماینده مردم نور و محمودآباد در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر تکمیل ظرفیت سدهای استان و افزایش منابع آبی استان اظهار داشت: به رغم آن که منابع آبی خوبی در استان وجود دارد ولی در مهار آب های سطحی شاخص خوبی نداریم.

وی با عنوان اینکه بسیاری از اعتبارات در کشور در سطح ملی تخصیص داده می شود و دست وزارتخانه ها و سازمان ها است، گفت: ۲۰ درصد بودجه کشور در شورای برنامه ریزی توزیع می شود.

وی ادامه داد: مازندران از نظر تامین و تولید آب مشکلی ندارد ولی شاخص مهار آب در استان ۱۰ درصد است و باید برای این حوزه برنامه ریزی کرد.

فرزانه با بیان اینکه شاخص مهار آب در کشور ۴۴ درصد است، تصریح کرد: اگر واقعا دلمان برای مصرف بی رویه آب می سوزد باید برای مهار آب در استان مازندران تلاش کرد.

نیمی از مزارع مازندران آب طلب هستند
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی مازندران زیر کشت محصولات مختلف است، گفت: نیمی از این اراضی به میزان ۲۳۰ هزار هکتار نیازمند آب است.

وی به تولید ۴۰ درصد برنج کشور در مازندران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج از طریق واردات تامین می شود و متاسفانه نگاه ملی به استان مازندران خوب نیست.

فرزانه درباره راهکار ارتقای منابع آبی استان گفت: نگاه ملی باید نسبت به استان مازندران تغییر کند و بهره مندی از ردیف های ملی از دیگر راهکارهاست.

وی تکمیل ساختمان سد هراز، انتقال آب به بخش های میانی وشرقی استان از دیگر طرح هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تکمیل پروژه های آب مازندران ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
کسری منابع مالی از یک سو و عدم بهره گیری از ظرفیت پیمانکاران ملی برای اجرای پروژه های بخش آب از بخش های مغفول مانده برای مهار آب های سطحی در این مازندران است، غلامرضا شریعتی نماینده مردم شرق مازندران در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پروژه های عمرانی در کشور به دلیل کسری بودجه دستخوش تغییر شده است، افزود: امسال ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در لایحه درنظر گرفته شد که اگر تخصیص یابد بخشی از مشکلات حل می شود.

وی شمار پروژه های در دست اجرا را ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: باید برای تکمیل پروژه های آبی از مشارکت بخش خصوصی بهره گرفت زیرا ظرفیت دولت در این حوزه پایین است.

شریعتی با بیان اینکه برای تکمیل پروژه های آب استان هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی را لازم دانست و گفت: اولین بخش اقتصاد مقاومتی، مردم پایه کردن اقتصاد است و در حوزه های ملی و سدسازی از این ظرفیت استفاده کنیم.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر بخواهیم به همین شیوه لاک پشتی پیش رویم فاصله زیادی با هدف های اساسی خواهیم داشت و ممکن است رسیدن به هدف چندین دهه طول کشد و قاعدتا باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره گیری کنیم.

طرح های آبی مازندران روی کاغذ مانده است
به راستی مشکل مهار و انتقال آب در استان مازندران کی برطرف می شود و چرا به رغم پرآب بودن، بسیاری از طرح هایش روی زمین و کاغذ مانده است، تیمور مومنی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه محدودیت منابع قصه پرغصه ای است، می گوید: متاسفانه در سطح ملی در مدیریت بودجه و منابع آب دچار چالش هستیم و در دولت ۷۵۰ میلیون دلار برای پروژه ۴۶ هکتاری دست سیستان تخصیص داده می شود ولی تا نوبت به مازندران می رسد، محدودیت بودجه مطرح می شود.

وی با اظهار اینکه مازندران از نظر منابع آبی جزو استان های برتر است، ادامه داد: چرا وقتی از طرح های آبی استان صخبت می شود بحث استفاده از ظرفیت مردمی را مطرح می کنند.

وی با عنوان اینکه برخی پروژه های ملی از جمله زهکشی اراضی استان فقط روی کاغذ مانده است، تصریح کرد: سرمایه های ما در حوزه سوداگری زمین می رود و منابع مالی پایه را در اختیار دیگر استان ها قرار می دهند.

در حال حاضر بسیاری از استان ها، نگرانی های خود را در زمینه کسری آب در سند چشم انداز مطرح کرده اند و به سرشاخه های آبی مازندران چشم دوخته اند

مومنی یادآور شد:در حال حاضر بسیاری از استان ها، نگرانی های خود را در زمینه کسری آب در سند چشم انداز مطرح کرده اند و به سرشاخه های آبی مازندران چشم دوخته اند اما باید بپرسیم تابلو منابع و مصارف مازندران کجا قرار دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مازندران استان برخوردار از منابع آب است ولی نباید به عنوان استان فروشنده و عرضه کننده آب تلقی شود.

ضرورت بازنگری در ساختار بودجه منابع آبی
در عین حال محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار استفاده و مهار آب های سطحی را امری لازم دانست و گفت: باید مطالعات برای تامین منابع روی میز قرار گیرد و استفاده از فاینانس، بودجه دولتی و مشارکت مردم برای اجرای آن مهم است.

وی با بیان اینکه برای برخی طرح های آبی سرمایه گذار بخش خصوصی را وارد کردیم، گفت: طرح هایی که تعریف شده در قالب بخش خصوصی و سرمایه گذاری مردمی در حال اجرا است.

یخکشی یادآور شد: در سدسازی و مهار آب ها در گذشته با مشکلاتی مواجه بودیم و به دلیل پوشش های جنگلی اخذ مجوزها تاحدودی سخت است.

وی بازنگری در ساختار بودجه ای را امری لازم دانست.

بهره وری پایین مازندران از ظرفیت های ملی پیمانکاری، سهم اندک از بودجه های ملی، اجرای طرح های غیرکارشناسی تامین منابع آبی، نیمه کاره ماندن پروژه ها وعقب ماندگی تاریخی سبب شده تا مهار و مدیریت آب های سطحی در استان مازندران ناچیز و اندک باشد.

کد خبر: ۶۹٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha