۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
توسعه اقتصادی با ارتقای راه‌های استان سمنان؛ نقطه طلایی اتصال شمال-جنوب و شرق-غرب
بازار بررسی کرد؛

توسعه اقتصادی با ارتقای راه‌های استان سمنان؛ نقطه طلایی اتصال شمال-جنوب و شرق-غرب

سمنان- یکی از مطالبات مسئولان استان سمنان در راستای توسعه اقتصادی، ارتباط و اتصال کریدورهای شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب است که سمنان را به شاهراه ارتباطی شمالشرق کشور بدل می‌سازد و می‌تواند اشتغال، توسعه اقتصادی و حمل و نقل را به این استان هدیه دهد.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان به لحاظ جغرافیایی دارای ویژگی‌های بارزی است که قرارگیری در مسیر کریدور شمال شرق کشور و تقاطع بین کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب در محدوده استان‌های تهران و خراسان و همچنین مازندران و استان‌های مرکزی کشور یکی از این ویژگی‌های جغرافیایی است.

اما نکته قابل توجه این است که این ظرفیت‌های جغرافیایی فقط در حالتی بالفعل می‌شوند که بتوانیم شاهد ارتباط دهی آن‌ها از طریق ناوگان جاده‌ای و ریلی باشیم که مقوله ترانزیت کالا و تجارت و همچنین مسافر و گردشگر صورت گیرد. در این راستا وزیر راه و شهرسازی در سفری دو روزه به استان سمنان از پروژه‌های استان بازدید کرده و این سفر فرصتی بود تا دوباره درباره مسائل مرتبط با توسعه اقتصادی از طریق زیرساخت‌ها و راه‌ها تبادل نظر شود.

اجرای ۲۱ پروژه به صورت بورسی
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر خود به استان سمنان با بیان اینکه ۲۱ پروژه در سطح کشور به منظور استفاده از منابع بازار سرمایه مطرح شده که حرم تا حرم در سطح استان سمنان یکی از این پروژه‌ها است، گفت: بازار سرمایه یکی از راه‌هایی است که وزارت راه برای تامین اعتبارات مورد نیاز خود به کار بسته است.

محمد اسلامی با اشاره به اینکه برای آزادراه‌ها و راه آهن رایزنی‌هایی با بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته است همچنین موضوع بازار سرمایه مطرح شد تا بتوانیم اعتبارات مورد نیاز را از این راه تأمین کنیم، گفت: خوشبختانه قسط نخست تأمین مالی این طرح از بازار سرمایه نیز دریافت شد و امیدواریم که این امر به تسهیل اتمام پروژه مذکور کمک کند.

۲۱ پروژه در سطح کشور به منظور استفاده از منابع بازار سرمایه مطرح شده که حرم تا حرم در سطح استان سمنان یکی از این پروژه‌ها است

وی با بیان اینه وزارت راه به مثابه معدود وزارتخانه‌ای است که مستقیماً خودش لایحه ارسال کرده است که در بودجه ۹۸ و ۱۴۰۰ این اتفاق رخ داد تا بتوانیم در زمینه تامین اعتبارات گام‌های اساسی برداریم، گفت: این اقدام صورت گرفت تا مشکلات تأمین اعتبارات پروژه‌های سنواتی و سن و سال دار حل شود

کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب
استاندار سمنان نیز گفت: کاری که در استان برای پروژه‌های راهسازی مانند سمنان- فیروزکوه و حرم تا حرم شده نسبتاً راضی هستیم هر چند ایده آل ما است که پیمانکار بتواند در یک سال ۳۰ کیلومتر مسیر را تحویل دهد اما بروکراسی و تأمین منابع مالی معمولاً مشکلات را برای طرح‌ها به وجود آورده که امیدواریم به زودی شاهد رفع آنها باشیم.

علیرضا آشناگر افزود: مسیر مرتبط با دامغان از شمال کشور تنها معطل سه کیلومتر راه بیرون از حوزه استان سمنان است و از سوی دیگر گره بسیاری از مشکلات در وزارتخانه و خارج از استان سمنان باز می‌شود لذا از وزارت راه تقاضا داریم به این طرح‌ها نیز نگاه ویژه داشته باشد.

وی افزود: در زمینه تأمین مسکن یکی از مشکلات استان نداشتن زمین است. امروز در سرخه هیچ زمینی برای توسعه شهری ندارد و برای تأمین زمین باید به سراغ تغییر کاربری‌ها و… رفت که کار دشواری است از سوی دیگر تأمین زمین می‌تواند علاوه بر مسکن و توسعه شهری به تأمین زیرساخت‌ها و تأسیسات شهری و فضای سبز و… نیز منجر شود لذا باید ساز و کاری صورت گیرد تا بتوانیم تأمین یا واگذاری یا اشکال دیگری که مد نظر وزارت راه و شهرسازی است را داشته باشیم.

مشکل زمین در استان سمنان
استاندار سمنان با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ما در استان در زمینه زمین است، تاکید کرد: بخشی از مشکلات ما در تملک کاربری‌ها است که مسکن و شهرسازی باید برای این مشکل نیز چاره اندیشی کند زیرا اگر ساز و کاری نباشد خدمات کاربری نیز متوقف خواهد شد.

آشناگر بیان داشت: مشکل دیگر استان در مقوله مسکن مهر است که در برخی مناطق طرح خوبی بود و به تأمین مسکن کمک کرد اما در اکثر شهرهای ما مشکلاتی را نیز به دنبال داشته که برای مثال می‌توان به شهرهای بزرگ استان مانند سمنان، گرمسار و شاهرود اشاره کرد که آماده سازی طرح‌ها مشخص نیست در حالی که مجموعه‌ای ساختمان‌ها را طراحی کرده و متأسفانه امکان بهره برداری از آن نیست.

مشکلات راه‌های دامغان
علی اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان نیز درباره مشکلات راه و شهرسازی در این شهرستان، توضیح داد: جاده گلوگاه به دامغان کار بسیار خوبی بود که خوشبختانه مورد توجه وزارت راه نیز قرار گرفت و امروز بخش جنوبی آن از دامغان تا معلمان و … زیر بار ترافیکی قرار دارد و لحظه به لحظه تریلی‌های حمل بار از آن عبور می‌کنند اما مشکل این محور آن است که وقتی رانندگان تریلی به دامغان می‌رسند دیگر جاده‌ای برای حضور آنها در شمال وجود ندارد و لذا سردرگم می‌شوند.

وی افزود: مشکل جاده دامغان به معلمان این است که شرایط زیر بار ترافیکی رفتن را ندارد و دلیل آن هم فقط سه کیلومتر مسیر خاکی عنوان می‌شود که واقعاً در اندازه‌ای نیست که بتوان درباره آن بحث کرد، از سوی دیگر عدم رفع مشکل این جاده به پیمانکار که ۳۰ میلیارد تومان مازاد نیز اعتبار گذاشته فشارهای مضاعفی را وارد ساخته و او هم امروز با مشکل مالی روبرو است لذا همین سه کیلومتر آسفالت نشدن باعث شده تا جاده فاقد تابلو و استانداردهای لازم برای تردد باشد که امیدواریم وزارت راه به آن عنایت داشته باشد.

احداث کریدور شمال به جنوب
نماینده دامغان در مجلس بیان کرد: احداث این محور می‌تواند شمال را به جنوب مرتبط کند و برکات فراوانی خواهد داشت همچنین بندر امیرآباد ۲۵ میلیون تن حجم بار ترانزیتی دارد که پنج میلیون تن آن امروز بلای جان جاده‌های استان مازندران شده است زیرا محل تردد به سمت جنوب ندارند و بار ترافیکی به سمت تهران منتقل می‌شود در حالی که جاده ارتباط دهنده مازندران به جنوب از دامغان مهیا است و فقط باید یک اقدام دیگر برای تکمیل آن شود.

علیزاده برمی با بیان اینکه دامغان به دلیل موقعیت جغرافیایی تنها شهرستانی است که از جنوب به مرکز کشور راه دارد و چون این مقوله از لحاظ جغرافیایی مهیا است احداث این کریدور اهمیت دارد، تاکید کرد: کریدور شمال به جنوب همچنین می‌تواند از لحاظ اشتغال، اقتصاد و … برکات فراوانی را برای منطقه داشته باشد و به کاهش بار ترافیکی شمال و حتی تهران نیز کمک می‌کند.

انتقاد به مدیران
نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس که انتقادات شدیدی را علیه مسئولان دولتی انجام داد، گفت: مسئولان راهداری و راه و شهرسازی باید از اتاق‌هایشان بیرون آیند و مشکلات را ببینند مردم سمنان مطالبات جدی را نیز در حوزه راه دارند که یکی از آن‌ها کریدور شمال به جنوب و محور فیروزکوه به سمنان است که می‌تواند شمال را به جنوب متصل و سمنان را از این منظر از بن‌بست خارج کند از سوی دیگر محور کیاسر و همچنین دوآب به مهدی‌شهر نیز با مشکلاتی روبرو است که در کنار محور سمنان- معلمان می‌بایست مد نظر مسئولان استانی و کشوری در وزارت راه قرار گیرد.

عباس گلرو ادامه داد: مسکن مهر امروز برای مردم مشکلات بسیاری ایجاد کرده و شرکت‌ها که در آن پروژه ساخته‌اند تا جایی که می‌توانستند سود کرده‌اند، قانونی درباره این شرکت‌ها وجود دارد که اگر ۱۰۰ واحد خانه در مسکن مهر بسازند باید خدمات عمومی مانند مدرسه و یا درمانگاه و مسجد و.. بسازند چرا شرکت‌ها در سمنان ۹۸ واحد خانه ساخته‌اند؟ آیا این گریز از قانون در روز روشن نیست؟ چرا نظارتی بر این مسائل نمی‌شود؟

مسئولان راهداری و راه و شهرسازی باید از اتاق‌هایشان بیرون آیند و مشکلات را ببینند مردم سمنان مطالبات جدی را نیز در حوزه راه دارند که یکی از آن‌ها کریدور شمال به جنوب و محور فیروزکوه به سمنان است

وی افزود: ما مشکلات تأمین اعتبارات داریم اما به واقع ایران کشوری نیست که منابع اندکی داشته باشد، در ابتدای تصدی‌گری نمایندگی سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس با مدیران حوزه عمرانی سمنان نشستی داشتیم و در آن نشست نیز مطرح شد که بیشترین مشکلات این منطقه در حوزه راه و شهرسازی است

تکمیل دامغان- معلمان
مدیرکل راه شهرسازی استان سمنان نیز درباره پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی استان گفت: اینکه قطعه اول دامغان-معلمان به طول ۵۵ کیلومتر با پیشرفت ۲۵ درصد در حال انجام و قطعه دوم به طول ۵۰ کیلومتر با پیشرفت ۴۵ درصد در حال فعالیت است اتز سوی دیگر دامغان گلوگاه نیز در حال اجرا است که این محور نیز پیشرفت خوبی دارد.

حسین دهقان بیان کرد: ۳۷ کیلومتر محور فیروزکوه-سمنان در حوزه سمنان قرار دارد، کار اجرایی ۱۰ کیلومتر از این مسیر به پایان رسیده و نصب نیوجرسی‌ها و تابلوها شروع‌شده است که امیدواریم در دهه فجر ۹۹ این قطعه نیز به بهره‌برداری برسد و مابقی نیز طبق دستور وزیر عملیات مناقصه انجام و این محور به سرانجام می‌رسد.

وی گفت: محور گرمسار- سیمین دشت به طول ۱۸ کیلومتر در حال اجرا است و از سوی دیگر در محور تهران مشهد چندین پروژه و تقاطع غیر هم‌سطح وجود دارد که بعضی از آن‌ها سال گذشته به افتتاح رسید که حوزه آرادان، مومن‌آباد و شهرک صنعتی امیدواریم هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

تصویب ۱۰ پروژه راه و شهرسازی
مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به اینکه درمجموع ۱۰ پروژه راه‌سازی شرق استان در سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان مصوب شده است، گفت: دور اول سفر رئیس‌جمهور به این استان پروژه راه عباس‌آباد- کاهک مصوب شده است.

امیر عمیدی بابیان اینکه این پروژه اکنون به مرحله آسفالت رسیده و ۱۰ کیلومتر آماده عبور است، خاطرنشان کرد: مابقی مسیر به طول ۱۵ کیلومتر عملیات پایه آن انجام‌شده که با مساعدت هوا به‌زودی عملیات روکش آن نیز انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ۴۹ درصد از راه‌های استان سمنان متعلق به شرق استان است و این استان جزء هفتمین استان پهناور کشور است، بیان کرد: ۲۹ پروژه به طول ۲۲۴ کیلومتر بااعتبار ۳۶ میلیارد تومان راه‌های روستایی و فرعی در شرق استان در دست اقدام است.

رسیدگی به راه‌های اصلی شرق استان سمنان
مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با اشاره به اینکه درراه‌های اصلی ۱۲ پروژه به طول ۱۹۷ کیلومتر در دست اقدام است، افزود: در بخش طرح اقدام ملی مسکن دو هزار و ۸۲۷ متقاضی از شاهرود ثبت‌نام کردند.

درمجموع ۱۰ پروژه راه‌سازی شرق استان در سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان مصوب شده است

عمیدی بابیان اینکه ۴۶۷ نفر واجد شرایط هستند، گفت: پنج پروژه به تعداد ۴۰۸ واحد در شاهرود در دست اقدام است و تاکنون ۲۴ واحد به سقف دوم و ۷۲ واحد عملیات اجرایی آن آغازشده است.

وضعیت ناوگان ریلی سمنان
مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) نیز در این نشست اظهار داشت: ۶۰ درصد از مسیر ریلی تهران – مشهد در حوزه مدیریت راه‌آهن شمال شرق (۱) قرارگرفته است همچنین باید گفت ۹۲۲ کیلومتر از مسیر ریلی تهران – مشهد در این استان واقع‌شده است حال آنکه راه‌آهن به‌صورت منطقه‌ای مدیریت می‌شود و بخشی از این ایستگاه‌ها در دو استان خراسان رضوی و شمالی قرارگرفته و این مسئله مدیریت راه‌آهن شمال شرق را گسترده کرده است.

فرشاد زادخور با اشاره به شیوع بیماری کرونا و کاهش سفر ریلی خاطرنشان کرد: با توجه به مطالبات مردم و ضرورت ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی ظرفیت کوپه‌های قطارهای مسافربری در راستای قطع زنجیره انتقال کرونا ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه ۶۰ قطار روزانه در محور ما تردد می‌کند، گفت: علی‌رغم خدمات مسافربری در بخش باربری نیز خدمات خوبی در راه‌آهن شمال شرق (۱) ارائه می‌شود همچنین بیش از پنج میلیون تن روزانه در محور شمال شرق (۱) بارجا به‌جا می‌شود و باید گفت همه مسیر تهران مشهد دوخطه است و به سیستم کنترل ترافیک مرکزی متصل است و نگهداری و بهره‌برداری ریل توسط راه‌آهن منطقه انجام می‌شود.

تردد ۶۰ رام قطار
مدیرکل راه آهن شمالشرق (۱) با اشاره به اینکه دو گذرگاه مشکل جدی برای تردد ایمن دارد، تصریح کرد: یکی از گذرگاه‌ها در چهار کیلومتری ایستگاه شاهرود قرار دارد و دوم گذرگاه روستایی در دامغان است که اصلاح این گذرگاه در دستور کار است. این پروژه در مرحله مناقصه قرار دارد که به‌زودی در ابتدای سال آینده بهره‌برداری می‌شود و پروژه کارخانه قند مطالعات آن آغازشده و در دست فاز اجرایی قرار دارد که نیازمند ۱۶ میلیارد تومان اعتبار است.

زادخور بابیان اینکه ریل شریانی ریلی طبس – شاهرود - اینچه برون که می‌تواند بندرها جنوبی را به شمال کشور متصل کند، اضافه کرد: این پروژه در اقتصاد این استان نقش مؤثری ایفا می‌کند و راه‌آهن سراسر جنوب به شمال ایجاد خواهد شد.

وی بابیان اینکه مطالعات این پروژه انجام‌شده و در حوزه ساخت در حال پیگیری هستیم، اضافه کرد: حمل بار را باید به سمت حمل‌ونقل ریلی سوق دهیم و با تحقق این پروژه از مزایای حمل‌ونقل سبز بهره‌مند خواهیم شد از سوی دیگر مصرف کمتر سوخت فسیلی و ارتقای سطح ایمنی حمل‌ونقل ریلی و کاهش تصادفات جاده‌ای از مزایای اجرای این طرح خواهد بود.

انتظار توقف قطار در گرمسار
فرماندار گرمسار در این نشست بابیان اینکه روزانه ۱۱ هزار نفر از جامعه کارگری و دانشگاهی از تهران به ایوانکی در حال تردد هستند، اظهار داشت: توقف قطار تهران – مشهد در گرمسار به‌عنوان یکی از مطالبات مهم این منطقه پیگیری می‌شود.

ریل شریانی ریلی طبس – شاهرود - اینچه برون که می‌تواند بندرها جنوبی را به شمال کشور متصل کند

سعید متقی با اشاره به اینکه روستای بنه کوه یکی از مناطق هدف گردشگری برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است، تصریح کرد: طرح اتصال مسیر ریلی به منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و سیلوی ۱۰۰ هزار تنی از دیگر پروژه‌های اولویت‌داری است که باید تسریع شود.

وی در ادامه بابیان اینکه اقدامات مطلوبی در حوزه شهرسازی در بخش ایوانکی انجام‌شده است، گفت: پروژه ۷۶ واحدی مسکن مهر ایوانکی در دست اجرا است و هم‌اکنون ۲۰۰ خانوار در شهر جدید ایوانکی سکونت دارند.

فرماندار گرمسار با تأکید بر اینکه تا سال آینده برای سکونت ۵۴۰ خانوار در شهر جدید ایوانکی برنامه‌ریزی‌شده است، افزود: با ایجاد زیرساخت‌های خدماتی ازجمله آب، برق و گاز جمعیت ساکن در شهر جدید ایوانکی در افق توسعه به ۱۵ هزار و ۵۰۰ خانوار می‌رسد.

کد خبر: ۶۷٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha