۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
ایجاد دبیرخانه مشترک میان اتاق ایران و تهران با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای
در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تاکید شد

ایجاد دبیرخانه مشترک میان اتاق ایران و تهران با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

نشست صبحانه کاری اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران و سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران با هیات مدیره جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار و در این نشست مقرر شد تا دبیرخانه‌ای مشترک میان اتاق ایران، اتاق تهران و سازمان نظام صنفی یارانه‌ای استان تهران شکل گیرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست صبحانه کاری اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با هیات مدیره جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، فرصت‌های پیش روی همکاری بین دو مجموعه بحث و بررسی و مقرر شد تا باهدف همگرایی بیشتر میان اتاق ایران، اتاق تهران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، دبیرخانه‌ای مشترک متشکل از اعضای هر سه مجموعه شکل گیرد.

حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران نیز که در این جلسه حضور داشت، ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد همگرایی بین تشکل‌های بخش خصوصی اظهار کرد: نه‌تنها بعد از انقلاب بلکه حتی در طول تاریخ هیچ زمانی وجود نداشته که نشان دهد دولت‌ها و حکومت‌ها علاقه‌مند به شکل‌گیری سندیکاها هستند و بالعکس هرجایی هم که نهاد قوی می‌خواست شکل گیرد، به نحوی تلاش شده تا جایگاه آن تضعیف شود.

سلاح‌ورزی معتقد است: اصلی‌ترین وظیفه دولت تأمین کالاهای عمومی است و در صدر این کالاها، امنیت و بالاتر از آن امنیت اقتصادی قرار دارد.

او تأکید کرد: واقعیت این است که مهم‌ترین مصداق ناامنی اقتصادی، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن محیط کسب‌وکار است که این هم ناشی از فقدان آمار و اطلاعات است. متأسفانه بحث داده‌ها در کشور متولی مشخصی ندارد و دقیقاً همان رفتاری با آن می‌شود که با خصوصی‌سازی در پیش گرفته شده است. حرف‌های زیادی در طول دوره‌های مختلف درباره خصوصی سازی زده شده است، اما به محض اینکه فعالان بخش خصوصی می‌خواهند وارد عمل شوند، بحث‌های امنیتی پیش می‌آید.

او افزود: مطالعات پژوهشی صورت گرفته نشان می‌دهد که به ازای افزایش یک نمره در شاخص ادراک فساد، سرمایه‌گذاری و به تبع آن، رشد اقتصادی با نمره مضاعفی همراه خواهد شد. در ایران هم اثبات شده است که اگر سه نمره شاخص ادراک از فساد را بهبود بخشیم تا ۵ درصد شاهد پایدار شدن رشد اقتصادی خواهیم بود.

نایب رئیس اتاق ایران، تحقق این هدف را در گروی عملیاتی شدن دولت الکترونیک به معنای واقعی عنوان کرد و در ادامه افزود: بدون شک تعارض منافع همیشه در هر صنفی وجود دارد. مصداق این تعارض منافع را امروز در زنجیزه فولاد شاهد هستیم؛ اما باید به این نکته توجه داشت وقتی تشکل‌های بخش خصوصی در همکاری با یکدیگر وحدت رویه در پیش نگیرند، این مجلس و دولت و البته لابی‌هاست که برایشان تصمیم خواهند گرفت.

او با تأکید بر قانونمند بودن سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و عضویت اتاق ایران در ۱۳۵ نهاد تصمیم‌گیر، پیشنهاد داد تا جلسات این سازمان با اعضای کمیسیون فاوای اتاق ایران به‌صورت مستمر برگزار شود. ضمن اینکه ضروری است فعالیت‌های دو مجموعه تنها در سطح تهران محدود نباشد و از ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی استانی نیز بهره گرفته شود.

در این نشست محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران گفت: اتاق ایران خانه فعالان اقتصادی و محلی برای کسب تجربه‌های تجاری است. خوشبختانه در طول سال‌های گذشته ظرفیت‌های حوزه ICT بسیار مورد توجه بوده و با روندی که در پیش گرفته شده است امیدوار هستیم این وعده که حوزه ICT موتور محرکه اقتصادی کشور است، تحقق یابد.

او تشکیل دبیرخانه مشترک میان اتاق ایران، تهران و سازمان نظام صنفی یارانه‌ای استان تهران را با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی در حوزه فاوا، فرصت بسیار ارزشمندی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی فعالان این حوزه دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری هرچه بیشتر این سه مجموعه، تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال رقم بخورد.

طلایی همچنین از بررسی موانع اجرای قانون تجارت الکترونیک در کارگروه تخصصی کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران خبر داد و پیشنهاد داد تا نمایندگان سازمان نظام صنفی یارانه‌ای استان تهران هم در این کارگروه مشارکت داشته باشند.

تحول‌خواهی در حوزه فاوا شکل گرفته است
حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با بیان اینکه انتخابات هیات مدیره دوره ششم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران حاکی از تحول‌خواهی در حوزه فاواست، بر ضرورت تقویت اشتراکات و حل مغایرت‌ها تاکید کرد.

اسلامی همچنین خواستار تمرکز بر اولویت‌های حوزه فاوا شد و تاکید کرد: فرصت‌های پیش روی همکاری این سازمان و کمیسیون فاوای اتاق ایران بسیار زیاد است.

بعد از آن، ویدا سینا عضو کمیسیون فاوای اتاق ایران بر ضرورت آسیب‌شناسی موانع حوزه آی‌سی‌تی تاکید کرد. او همچنین بر اهمیت همگرایی میان تشکل‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کرد.

افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران هم با تاکید بر ضرورت ایجاد همگرایی میان تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه فاوا، گفت: باید تلاش کنیم تا اختلافات را کنار بگذاریم و به جای آن بر مشترکات تاکید کنیم تا با ایجاد هماهنگی بیشتر، شاهد حل مشکلات موجود باشیم.

کلاهی معتقد است: ایجاد دبیرخانه مشترک میان اتاق ایران، تهران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد صدای واحد در حوزه فاوا ایفا کند.

سلیقه‌های متفاوت منجر به ایجاد خسارت شده است
مسعود شنتیایی عضو هیئت‌مدیره فدراسیون فاوای ایران با تأکید بر این نکته که تعارض منافع یکی از مهم‌ترین چالش‌های محیط کسب‌وکار است، گفت: متأسفانه سلیقه‌های متفاوت افراد منجر به تحمیل خسارت‌های فراوان به افراد و به‌خصوص مصرف‌کنندگان شده است.

او معتقد است: به‌رغم تعدد آیین‌نامه‌ها و جلسات متعدد برای حل مشکلات محیط کسب‌وکار، اما متأسفانه یکی از مشکلات ما اجرایی نشدن مصوبه‌ها و آیین‌نامه‌هاست.

او در همین راستا، تشکیل دبیرخانه مشترک میان سازمان نظام صنفی یارانه‌ای استان تهران، اتاق ایران و اتاق تهران را گامی مؤثر در راستای تقویت اشتراکات، کاهش افتراقات و اتخاذ نگاهی به جلو عنوان کرد؛ به‌خصوص در فضایی که فضای مجازی بیش از قبل، اهمیت دوچندان یافته است.

شنتیایی همچنین تأکید کرد: باید تعریف درستی از اینکه اشتراکات بین فعالان اقتصادی در حوزه فاوا چیست، مشخص شود و فعالان این حوزه از مواضع تخصصی خود به‌هیچ‌عنوان کوتاه نیایند.

کد خبر: ۶۷٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha