۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
عرضه ۷۰ درصد تولیدات وانت زامیاد با CNG| نیسان آبی با ۴ دهه تحول حذف شدنی نیست
قائم مقام مدیر عامل شرکت زامیاد در گفتگو با بازار تشریح کرد

عرضه ۷۰ درصد تولیدات وانت زامیاد با CNG| نیسان آبی با ۴ دهه تحول حذف شدنی نیست

آزرم سا، قائم مقام مدیرعامل شرکت زامیاد با اشاره به اینکه وانت زامیاد با عمق ساخت داخل بیش از ۹۵ درصد تولید می‌شود، گفت: نصب ترمز ABS، تعبیه انژکتور، تولید همزمان این وانت با موتورهای دیزل و بنزینی و دوگانه سوز شدن آن از جمله تغییراتی هستند که طی چهار دهه با وانت زامیاد همراه بوده و با این به روز رسانی‌ها نمی‌توان مشتریان را با بهانه‌های واهی از آن محروم کرد.

بازار؛ گروه خودرو: بیش از چهار دهه از ورود وانت زامیاد با آن چهره آشنا به کشور می‌گذرد، وانتی که هر چند در دو رنگ عرضه می‌شود؛ اما به رنگ آبی آن شهرت دارد و اغلب مردم نام نیسان آبی را بر روی آن می‌گذارند. خودرویی که توانایی حمل حجم بالایی از بار را در سخت‌ترین مسیرها دارد و همواره همراه راننده‌اش بوده و در جاده ها کمتر مانده است.

البته کارشناسان، دلیل این سابقه خوب را کیفیت مطلوب قطعات، در دسترس بودن لوازم یدکی به واسطه عمق ساخت بالا، در دسترس بودن تعمیرکار آن در تمام مناطق کشور می‌دانند. خودرویی که ارز بری خاصی برای کشور ندارد و طی چند دهه اخیر با تغییراتی که پشت سر گذاشته است، توانسته همواره رضایت مصرف کننده را با خود به همراه داشت باشد؛ به طوری که بعد از این همه سال هنوز هزاران نفر متقاضی برای خرید آن وجود دارد. 

شرکت زامیاد در گذشته با سه برند مطرح خودروساز دنیا همچون ولوو، نیسان و ایویکو تعامل داشته است. همانطور که اشاره شد برند سومی که زامیاد در دستور کار خود داشته ایویکو است که تعداد زیادی خودروهای تجاری مانند کشنده، کامیون، مینی بوس و اتوبوس در شرکت تولید کرده است که متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران کشور را ترک کرده است.

  با این حال، چندی پیش انتشار خبر قریب الوقوع حذف وانت زامیاد از خط تولید این شرکت از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل آلایندگی بالا همه را شگفت زده کرد؛ موضوعی که محمد آزرم سا قائم مقام مدیرعامل شرکت زامیاد ضمن رد این خبر از تغییرات عمده‌ای که این شرکت طی سال‌های اخیر بر روی خودرو ایجاد کرده است در گفت و گو با بازار به توضیح دلایل ادامه تولید نیسان جونیور برای سال ۱۴۰۰ می‌پردازد.

* سالهاست چهره آشنا وانت زامیاد را نام مستعار "نیسان آبی" در جای جای کشور می‌بینیم، مهم نیست شهرهای مرکزی باشند یا دورترین نقطه؛ همیشه چند وانت آبی رنگ از کنار جاده عبور می‌کنند. برایمان از تاریخچه حضور این خودرو باری به کشور بگویید که از چه تاریخی نیسان به کشور آمد؟
حدود چهار دهه پیش، مالک وقت شرکت زامیاد به دنبال یافتن پیکاپ استخوان‌داری برای بازار کشور بود، از همین رو طی سفری به کشور ژاپن نیسان جونیور یا همان وانت زامیاد این روزها را انتخاب کرد. هرچند اطلاعات رسمی وجود ندارد اما در آن تاریخ زمزمه‌هایی در خصوص طراحی نیسان جونیور برای ارتش ژاپن شنیده می‌شد. البته این ادعا چندان بیراه هم نیست، چرا که این خودرو از طراحی و توان فنی ایده‌آلی برخوردار بوده و هنوز هم با تغییراتی که پشت سر گذاشته محبوبیت خود را حفظ کرده است.

این خودرو به رغم اینکه در نظر مردم وانت است، اما در حقیقت کامیونت محسوب می‌شود؛ چراکه از شاسی قوی، گشتاور مناسب سرچرخ‌ها، قوای محرکه، پلت فرم و دیگر مشخصات سطح بالا برخوردار است. بنابراین نه تنها وانت زامیاد توانسته طی سال‌های متمادی جزو بهترین خودروهای باری محسوب شود، بلکه تاکنون هیچ مجموعه مهندسی هم نتوانسته قوای محرکه بهتری جایگزین قوای محرکه قدرتمند فعلی کند.

البته مزایای این خودرو به همین جا منتهی نمی شود و با انطباق بهترین شکل گیربکس و قوای محرکه ۱۴ نوع کاربری برای آن تعریف شده است. در این راستا بر روی شاسی وانت زامیاد، آتش نشانی، کمپرسی، حمل زباله و... تعریف شده که اکنون عملیات آن در حال انجام است. قابلیتی که این خودرو می‌دهد، آن را مهیا برای ساخت کاربری‌های مختلف می‌کند و بخش های وسیعی از خدمات امدادی، شهری و عمرانی را پوشش می دهد. از همین رو سفارشات فراوانی از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دریافت کرده‌ایم. علاوه بر این در مقطعی که امکان صادرات فراهم بود از کشورهای مختلف برای تهیه این خودرو مراجعه می‌کردند.

سازمان بهینه سازی بسیار مشتاق روند دوگانه سازی وانت زامیاد است؛ چرا که باتوجه به شرایط تحریمی که در آن به سر می‌بریم، همچنان قادر به صادرات بنزین هستیم، علاوه بر این ترجیح مصرف کننده نیز انتخاب خودرو دوگانه سوز است

* اغلب شنیده می‌شود که وانت زامیاد فعلی با نیسان جونیور چهار دهه پیش با تغییرات گسترده‌ای همراه است و به نوعی به روز رسانی شده؛ بفرمایید تاکنون در گروه زامیاد چه تغییراتی بر روی این خودرو اعمال شده است؟
بله، این گفته صحت دارد و نه تنها طی سال‌های گذشته تغییراتی بر روی این خودرو اعمال شده، بلکه هنوز هم در صدد به روز رسانی آن هستیم. از جمله تغییرات شامل نصب ترمز ABS، تعبیه انژکتور، جایگزینی موتور دیزلی به جای بنزینی و غیره است. در این راستا می‌توان به این نکته اشاره کرد که تاکنون بیش از ۷۰ هزار نسخه دیزلی از این خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است.

علاوه بر این، نسخه دوگانه سوز وانت زامیاد نیز تعریف و عرضه شده است. در سال جاری نیز ۷۰ درصد از محصولات شرکت زامیاد را دوگانه سوزها تشکیل داده اند؛ چرا که این سوخت ارزان بوده و سبب این شده مردم نیز از آن استقبال کنند. بنابراین تمام این موارد سبب شده که وانت زامیاد محصولی اقتصادی باشد.

در این راستا به تازگی نیز سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به دلیل افزایش نرخ بنزین دستورالعملی را تهیه کرده است که بر اساس آن تاکنون ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو اعم از سواری و وانت تبدیل به دوگانه سوز شوند. سازمان بهینه سازی بسیار مشتاق روند دوگانه سازی وانت زامیاد است؛ چرا که باتوجه به شرایط تحریمی که در آن به سر می‌بریم، همچنان قادر به صادرات بنزین هستیم، علاوه بر این ترجیح مصرف کننده نیز انتخاب خودرو دوگانه سوز است.

در این راستا، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت نیز مشوقاتی را برای تبدیل خودرو بنزینی به دوگانه سوز ارائه داده است. اگر این مشوقات به خودروساز اعطا و تولید از کارخانه انجام شود، مورد اقبال فراوان مشتریان و بازار خواهد بود. این خودرو از زمانی که وارد کشور شد و با تغییراتی که برای آن ایجاد شده، خود را با جامعه تطبیق داده است.

با این تفاسیر تا زمانی که مشتری وجود داشته باشد، این خودرو را تولید و عرضه بازار خواهیم کرد و این مساله مشروط بر ارائه خدمات مناسب به ناوگان حمل و نقل عمومی و مشتریان خواهد بود.

* موضوع بسیار مهمی که این روزها برای محصولات خودروسازان مطرح می‌شود؛ عمق ساخت داخل قطعات است، در حال حاضر چند درصد از قطعات وانت زامیاد ساخت داخل است؟
به جرات می‌توان گفت یکی از معدود محصولاتی که در کشور تولید می‌شود و عمق ساخت داخل آن به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد همین وانت زامیاد است؛ البته مزایای این محصول فقط سطح بالای داخلی سازی نیست و وانت زامیاد شبکه خدمات پس از فروش گسترده دارد. این موضوع برای خودروساز اهمیت ویژه دارد که شبکه خدمات پس از فروشی به این گستردگی در اقصی نقاط کشور داشته باشد.

*  اغلب خودروهای باری دو دیفرانسیل هستند؛ چرا وانت زامیاد تک دیفرانسیلی هست و تاکنون عزمی برای دو دیفرانسیل کردن آن نبوده است؟
گنجایش این خودرو برای باربری بالا است و برای اینکه وانت زامیاد را در گروه N۲ نگه داریم، زمان صدور گواهینامه رانندگی پایه دو برای رانندگان این خودرو را ۲.۱ تن معرفی می‌کنم. هرچند که استحکام و قدرت این خودرو برای تناژ بالاتر طراحی شده است.

در این راستا و در زمان صادرات خودرو هم این سوال پرسیده شده بود که نمی‌خواهید برای خارجی‌ها خودرو را تبدیل به دو دیفرانسیلی کنید؟ همان موقع هم پاسخ دعوت رانندگی بود تا خودشان ببینند این خودرو نیازی به دو دیفرانسیلی شدن ندارد. زیرا اکسل عقب خودرو به حدی قدرت بالایی دارد که نیاز دو دیفرانسیل شدن را به سادگی مرتفع می‌کند.

روی کابین وانت زامیاد برای افزایش ایمنی، کابین جدیدی را درحال تعریف هستیم که با همین ظاهر، اتاق و فضای کابین با حفظ اتاق بار بزرگتر شده است .در دهه مبارک فجر امسال، وانت زامیاد با این ویژگی‌ها وارد بازار خواهد شد

* همانطور که کمی قبل‌تر هم اشاره شد، چهار دهه از تولید اولیه وانت زامیاد در ایران می‌گذرد، در به روز رسانی‌هایی که انجام دادید نسبت به افزایش ایمنی خودرو اقدام کردید؟
بله همانطور که کمی قبل‌تر اشاره کردم برای این خودرو ترمز ABS نصب کردیم، ضمن اینکه شاسی و اتاق این خودرو جداشدنی است و حالت مقاومی را به این خودرو در زمان تصادفات می‌دهد. البته اقداماتمان به همین جا محدود نمی شود و بر روی کابین خودرو برای افزایش ایمنی، کابین جدیدی را درحال تعریف هستیم که با همین ظاهر، اتاق و فضای کابین با حفظ اتاق بار بزرگتر شده است.

این مورد سبب ایجاد امکانات خوب برای سرنشینان جهت آسایش ایجاد شده است. قالب‌های این کابین در دست ساخته بوده که در دهه مبارک فجر امسال، وانت زامیاد با این ویژگی‌ها وارد بازار خواهد شد. در این تغییرات صندلی، تریم، رودری‌ها و ارگونومی نیز به روز رسانی شده است.

علاوه بر این با توجه به اینکه راننده خودروهای باری بیشترین ساعات شبانه روزشان را در جاده‌ها صرف می‌کنند باید گفت که با این تغییرات آسایش نسبی فراهم شده تا سفر راحتی داشته باشند. به صورت برنامه پلکانی این کابین جایگزین کابین فعلی وانت زامیاد در بازار خواهد شد. این محصول را برای توسعه محصول کابین اصلاح شده به عنوان نیسان سال عرضه خواهیم کرد.

* به رغم تغییراتی که از آن یاد کردید، به تازگی سازمان حفاظت محیط زیست خبری مبنی بر توقیف تولید وانت زامیاد را به دلیل عدم پاس شدن تست‌های استانداردی اعلام کرده است، باتوجه به تعهد شما به مشتریان آیا تولید این خودرو متوقف می‌شود؟
سازمان محیط زیست بحث آلایندگی را فقط پایش می‌کند و در مورد خودرو و محصول نظری نمی‌دهد. این سازمان ابلاغ رعایت سطح آلایندگی یورو ۵ همراه با EOBD را به خودروسازان دادند. بر این اساس کارشناسان زامیاد نیز خود را ملزم به رعایت این سطح استانداردی می‌دانند، وانت زامیاد یک محصول با قطعات فراوان است. یکی از متعلقات پیشرانه بوده که در ارتباط با آلایندگی است.

از کمی قبل شرکت به بحث یورو ۵ همراه با EOBD که نظر سازمان محیط زیست است ورود کرده و برای همین مساله موتور فعلی تمام استانداردهای مذکور را پاس کرده است. بازرس سازمان محیط زیست طبق نامه‌ای به سازمان ابلاغ کرده که خودرو نیسان زامیاد استاندارد یورو ۵ همراه با EOBD را پاس کرده است.

از آنجایی که پیش تر پروژه‌هایی برای ارتقا این محصول داشته‌ایم و در باره آن توضیح دادم، بر روی پیشرانه نیز تغییرات فراوانی اعمال کردیم که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از آن پروژه‌ها ارتقا پیشرانه فعلی است، این پیشرانه نسبت به موتور فعلی عملکرد (پرفورمنس) بالاتری داشته که مجهز به دریچه گاز الکترونیکی، جنس مانیفولد و جانمایی کاتالیست تغییر یافته که سبب پاس شدن تست یورو ۵ همراه با EOBD است.

* از موضوع وانت زامیاد که بگذریم، آیا همچنان توان تولید محصولات تجاری با برندهای که در گذشته با آن‌ها در تعامل بودید را دارید؟
در حال حاضر زیرساخت‌های تولید خودروهای تجاری در زامیاد موجود است، در صورتی که بتوانیم با شریک تجاری قابل قبولی وارد مذاکره شویم، در بخش خودروهای تجاری با تناژ بالا که در دستور کار است می‌توانیم تولید انجام دهیم.

* این اواخر طرح خودرو پادرا را دنبال می‌کردید، آن پروژه به کجا رسید؟ چرا نسخه پلاس آن عرضه بازار شد؟
خوشبختانه خط تولید پادراپلاس تک کابین با حضور مدیرعامل سایپا در سال جاری افتتاح شد. علاوه بر این محصول دیگری هم داریم که با کابین و ظاهری شکیل‌تر قرار است با نام پادرا پلاس دو کابین به تولید انبوه برسد. البته این نوید را می‌دهیم که به زودی ۵۰۰ دستگاه وانت پادرا پلاس دو کابین به بازار عرضه ‌شود.

بر اساس بازار سنجی که انجام داده‌ایم برای این محصول ۱۱ هزار متقاضی وجود دارد. اتاق این خودرو به روز و پلت فرم وانت زامیاد را داشته که در سال آینده موتور M۲۴ پلاس جایگزین پیشرانه فعلی خواهد شد. پادرا پلاس با قدرت ادامه خواهد داشت و تا پایان همین امسال نیز ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آن را تولید خواهیم کرد و از نظر ظاهر در سال آینده جایگزین وانت زامیاد خواهد شد. موتور Z۲۴ را روی خودروها در سال ۱۴۰۰ نخواهیم داشت، بلکه محصولات نیسان سال، پادرا پلاس مجهز به پیشرانه M۲۴ پلاس خواهند بود.

کد خبر: ۶۵٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • 08627 IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      0 0
      آقا به فکر سهام داران خرد باشید 75 در صد سرمایه شون از بین رفت اکثرا بیماری قلبی گرفتیم و سکته کردیم. آه و ناله و نفرین این افراد و خانواده هایشان دامن شما و خانواده تان را خواهد گرفت.