۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
دینامیسم توسعه اقتصادی به همراه دیجیتالیزه کردن تجارت در ترکیه| آنکارا چگونه سرمایه‌گذاری خارجی را تسهیل کرد؟
گفتگوی بازار با رئیس خانه تجارت ایران_ترکیه؛

دینامیسم توسعه اقتصادی به همراه دیجیتالیزه کردن تجارت در ترکیه| آنکارا چگونه سرمایه‌گذاری خارجی را تسهیل کرد؟

«سید جلال ابراهیمی» معتقد است که آماده سازی زمینه های دیجیتالیزه کردن تجارت ترکیه به همراه تولید در حد محصولات کشورهای اروپایی و رقابت در امر کیفیت در کنار ایجاد پلتفرم های آسان سازی صادرات باعث ترغیب سرمایه گذاری خارجی شده است.

تهمینه غمخوار؛ بازاریکی از خصوصیات کشور ترکیه به لحاظ سرمایه‌گذاری البته با داشتن کمی درایت و دوراندیشی، موقعیت مناسب جغرافیایی این کشور است که به دلیل آن که شاهراه آسیا، اروپا، آفریقای شمالی و خاورمیانه و راه خروجی به بازارهای اصلی در نظر گرفته می شود، سرمایه گذاران بسیار زیادی از سراسر جهان، این کشور را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند.

بر اساس آخرین رتبه بندی سالیانه بانک جهانی، ترکیه به لحاظ آسانی انجام تجارت در جهان با کسر ۱۰ پله در سال ۲۰۱۹، رتبه سی و سوم را در جهان کسب کرده در حالی که در سال ۲۰۱۰ این رتبه بر روی عدد ۷۳ بوده و همین امر نشانگر وجود یک بازار تجاری مطلوب است.

همه ساله این کشور شاهد مهاجرت هزاران سرمایه گذار و تاجر بین المللی به منظور سرمایه گذاری در انواع پروژه های اقتصادی به دلیل دارا بودن محیط جذاب و سودآور کسب و کار می باشد.

در حقیقت، حمایتهای دولت ترکیه و مبلغی مناسبی که این کشور در خصوص مالیات در نظر گرفته، موجب شده تا سرمایه گذاری در ترکیه یک عمل سودمند برای تجار خارجی قلمداد شود.

بر اساس گزارش دیلی صباح، تجارت آزاد با بیش از ۲۰ کشور در سراسر جهان به همراه مدرن ترین زیرساختها و وجود بازارهای داخلی بزرگ و همچنین نیروی ماهر و تحصیل کرده برای انجام کسب و کار در کنار فضای قابل اعتماد برای انجام تجارت از جمله مزایای سرمایه گذاری در ترکیه است.

سرمایه گذاران خارجی می‌توانند درآمدهای حاصل از راه سود، لایسنس، فروش، انحلال و جبران خسارت، مدیریت و توافقنامه‌های مشابه را  آزادانه از ترکیه خارج کرده و به کشور دلخواه خود وارد کنند.

 علاوه بر آن، افراد خارجی که تمایل به انجام سرمایه گذاری و تجارت در ترکیه دارند، می‌توانند از مزیت‌هایی از جمله تخصیص محل سرمایه گذاری، کسر مالیات، حق بیمه و تمامی مواردی که شامل حمایت دولت ترکیه می‌شود، بهره‌مند شوند.

علاوه بر آن، این کشور از اصول و قواعدی برخوردار است که اتباع خارجی مقیم این کشور که برای سرمایه‌گذاری اقدام می کنند، می‌توانند در شرایط کاملا یکسان با سرمایه گذاران داخلی، به تجارت خود رسیدگی کرده و مسائل مرتبط با آن را مورد پیگیری قرار دهند. 

دولت قوانینی را برای سرمایه گذاران خارجی برابر با شرایط سرمایه گذاران داخلی از جمله شرایط یکسان واگذاری سهام و احداث شرکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی وضع کرده است.

البته ذکر این نکته هم ضروری به نظر می رسد که سرمایه گذاری‌های غیرمستقیم که از طریق خریداری سهام و اوراق بهادار انجام می شود، در حالی که این نوع سرمایه گذاری می تواند موجب اخذ اقامت ترکیه برای فرد سرمایه گذار باشد، از سوی دولت مورد حمایت قرار نگرفته و همین امر برای سرمایه گذاران خارجی منجر به ضررهای مالی شده است.

ر همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع سرمایه گذاری در این کشور، خبرنگار بازار گفتگویی را «دکتر سید جلال ابراهیمی»، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در این رابطه ترتیب داده که در ادامه می خوانید.

سید جلال ابراهیمی در ابتدا گفت: در کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری که از طرف گروه YASED (انجمن سرمایه گذاران بین المللی) ترکیه برگزار گردید، گفته شد که میزان سرمایه گذاری خارجی در ترکیه، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ رقمی معادل ۲۲۲.۵ میلیارد دلار گزارش شده و وزیر تجارت ترکیه بر این رقم تاکید کرده است.

بر اساس اعلام  گروه  Yased، میزان سرمایه گذاری خارجی در ترکیه، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ رقمی معادل ۲۲۲.۵ میلیارد دلار گزارش شده است

وی افزود: همچنین، وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد که ما در ۸۱ استان ترکیه زمینه های سرمایه گذاری خارجی را فراهم کرده ایم. میزان سرمایه گذاری خارجی در ترکیه بین سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ یعنی در ۱۸ سال رقمی برابر با ۱۴.۵ میلیارد دلار گزارش شده که از آن سال به بعد در حال افزایش بوده است.

دکتر ابراهیمی در ادامه گفتگوی خود خاطر نشان کرد که عوامل اساسی جاذبه سرمایه گذاری برای اتباع و تجار خارجی، شفاف بودن زمینه های سرمایه گذاری، بهره مندی سرمایه گذار از سرمایه و همچنین روشن بودن شرایط حقوقی تجارت بین المللی، دینامیسم توسعه اقتصادی و آشکار بودن آیین نامه و قوانین، جوانان تحصیل کرده آماده به کار، نزدیکی مراکز مصرف به مراکز تولید با در نظر گرفتن حوزه اتحادیه اروپا و جنوب دریای مدیترانه و قرار گرفتن در مسیر کریدور های انرژی بوده است.

وی تصریح کرد آماده سازی زمینه های دیجیتالیزه کردن تجارت ترکیه، تولید درحد محصولات کشورهای اروپایی و رقابت در امر کیفیت و بهبود روش های تولید به همراه تلاش برای دیجیتالیزه کردن گمرکات و ایجاد پلتفرم های آسان سازی صادرات از جمله عوامل دیگر ترغیب در انجام سرمایه گذاری بوده است.

تعداد کارخانجاتی که تولیدات آن ها امکان صادرات دارند، به رقمی بالغ بر یازده هزار و چهارصد و چهل و چهار واحد تولیدی در ۷۰ استان رسیده است

سید جلال ابراهیمی گفت: وزارت تجارت ترکیه به تولید کنندگان اعلام کرده که آماده کمک در جهت بالا بردن سطح کیفیت بالاخص در اجناس تولیدی با زمینه صادراتی است. فقط در ۷۰ استان تعداد کارخانجاتی که تولیدات آن ها امکان صادرات دارند، به رقمی بالغ بر یازده هزار و چهارصد و چهل و چهار واحد تولیدی رسیده که وزارت تجارت ترکیه به همه این واحدهای تولیدی در۷۰ استان در جهت توسعه صادرات، کمک های فکری و مشاوره و امکان سازی صادراتی ارائه کرده است.

وزارت تجارت ترکیه به تولید کنندگان اعلام کرده که آماده کمک در جهت بالا بردن سطح کیفیت بالاخص در اجناس تولیدی با زمینه صادراتی است

وی افزود: همچنین این وزارتخانه، در همین راستا در حوزه استخدام، اشتغال و کمک به هزینه های کرایه و تقلیل بهره اعتبارات بانکی و زمان بندی اعتبارات، کمک های لازم را در مناطق آزاد ارائه می کند. همچنین، در کنار فعالیت Yased، گروه موسیاد نیز، در چهار قاره دنیا نوزده قرارداد همکاری را منعقد کرد.

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه گفت: مرکز صاحبان صنایع مستقل صنعت کاران ترک (موسیاد)، از طریق وبینار دیپلماسی تجاری با همکاری ۵۰ کنسولگری، ۱۹ قرارداد تجاری صنعتی منعقد کرده است.

وی در پایان گفت: با امضای این تفاهم نامه های تجاری، صاحبان صنایع و صادرکنندگان ترکیه با استفاده از کنسولگری ها در قاره های مختلف و با اعمال روش های اقتصاد سیاسی و همچنین بهره مندی از اطلاعات تجاری که از سوی کنسولگری ها جمع آوری شده، توانسته اند تا ۱۹۳ تفاهم نامه تجاری را به امضا رسانند.

کد خبر: ۶۵٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha