۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
 طلا به بالای یک میلیون تومان هم می رسد؟
کارشناس بازار ارز در گفتگو با بازار پاسخ می دهد

طلا به بالای یک میلیون تومان هم می رسد؟

کارشناس بازار طلا و ارز با بیان اینکه اگر سیاست‌های پولی خود را اصلاح نکنیم قیمت طلا به بالای یک میلیون تومان درهر گرم می‌رسد، گفت: همه صرافی‌های تهران در بازار فردوسی تهران اول صبح چمشان به قیمت دلاری است که صرافی بانک ملی مشخص می کند. برخلاف آنچه آقای همتی اعلام می کند بانک مرکزی خود به دنبال افزایش قیمت دلار است.

بازاراز روز گذشته بازار ارز واکنش سنگینی به قرارگرفتن ایران در فهرست سیاه FATF نشان داد. آخر وقت چهارشنبه قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۱۴‌هزار و ۳۸۰ تومان بود و در اولین ساعات معاملات دیروز، قیمت دلار با جهش ۵۲۰ تومانی به ۱۴‌هزار و ۹۰۰ تومان رسید. اما افزایش قیمت دلار به همین جا ختم نشد و در میانه روز دلار رکورد۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان را هم به نام خود ثبت کرد. اما این قیمت زیاد دوام نیاورد و در نهایت بازار روز خود را با قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان به پایان رساند. با وجود اینکه دو روز از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF‌سپری می شود واکنش های منفی بازار به این تصمیم همچنان ادامه دارد. سهراب اشرفی کارشناس بازار و طلا و ارز که معتقد است بانک مرکزی در دو روز گذشته تلاشی برای کنترل قیمت ها در بازار نکرده است، است به بازار می‌گوید: تمام کاری که آقای همتی در دو روز گذشته انجام داده گذاشتن یک پست اینستاگرامی که بانک مرکزی به صور هیجانی رفتار نمی کند و قیمت‌ها کاهش می یابد، بوده است. او با بیان این جمله که بازار را با پست و توییت نمی توان کنترل کرد، ادامه داد: قیمت هایی که امروز در بازار مشاهده می شود به نوعی مورد تایید خود بانک مرکزی بوده است. متن کامل گفتگوی بازار با این کارشناس بازار ارز و طلا با این فعال و کارشناس بازار را در ادامه می خوانید:

افزایش قیمت ارز و سکه همچنان در بازار ادامه دارد. برخی شیوع ویروس کورنا و برخی دیگر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF‌را دلیل اصلی این رکورد شکنی می‌دانند. مهم ترین دلیل افزایش قیمت ها در بازار چیست؟

برخلاف آنچه ادعا می شود این بانک مرکزی است که قیمت ها در بازار را از طریق صرافی بانک ملی جهت می دهد. همه صرافی‌های تهران در بازار فردوسی تهران اول صبح چمشان به قیمت دلاری است که صرافی بانک ملی مشخص می کند.  برخلاف آنچه آقای همتی اعلام می کند بانک مرکزی خود به دنبال افزایش قیمت دلار است. این را از قیمت هایی که صرافی بانک ملی در روزهای گذشته اعلام کرده به خوبی می توان فهمید. به عنوان مثال صرافی ملی در حالی دیروز قیمت دلار را به ١٤‌هزار و۴۸۰تومان اعلام کرد که آخرین قیمت اسکناس آمریکایی روز چهارشنبه ۱۴‌هزار و ۲۰۰ تومان بود. همچنین امروز این صرافی قیمت دلار را ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان تعیین کرده است. در چنین شرایطی که قیمت ارز مورد تایید بانک مرکزی مدام در حال افزایش است نمی توان انتظار داشت که قیمت‌ها در بازار کاهشی شود.

اما امروز رییس کل بانک مرکزی طی پستی اعلام کرده که بانک مرکزی ثبات را به بازار بازمی گرداند. این گفته ها چقدر درست است و رفتار بانک مرکزی برای کنترل قیمت ها در دو روز گذشته چطور بوده است؟

تنها کاری که آقای همتی برای کنترل بازار انجام داده گذاشتن پست اینستاگرامی است. گویا ایشان فراموش کرده اند که کنترل قیمت‌ها بیش از اینکه به جرف سخن نیاز داشته باشد مستلزم افزایش عرضه است. این روزها عرضه در بازار کم شده این در حالی است که تقاضا چند برابر شده است.

برخی از مردم بر این باورند که قیمت هر گرم طلا تا پایان سال به یک میلیون تومان هم می رسد؟

طلا هم بعد از قرارگرفتن ایران در فهرست سیاه FATF صعودی شد. البته بخش اندکی از این افزایش قیمت مربوط به بالا رفتن قیمت اونس جهانی است. بهای هر اونس جهانی در جمعه شب به ۱۶۴۴ دلار رسید و این مساله قیمت طلا در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داده است. اما مهم ترین عامل گرانی طلا در این روزها نگرانی ناشی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF‌ است. اما اینکه این روند تا کی ادامه پیدا می کند کاملا به سیاست های بانک مرکزی بستگی دارد. بدون شک اگر اصلاحی در روند فعلی ایجاد نشود یک میلیون تومان که هیچُ قیمت طلا به بالای آن هم می تواند افزیش پیدا کند.

کد خبر: ۶٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha