۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
دروغ پراکنی پاکستانی ها علیه ایران برای گرفتن امتیاز از آمریکاییها| تبانی گمرک کذب است
«بازار» گزارش می دهد

دروغ پراکنی پاکستانی ها علیه ایران برای گرفتن امتیاز از آمریکاییها| تبانی گمرک کذب است

در حالی که یک مقام پاکستانی اخیرا مدعی شده ماموران گمرک ایران با تجار پاکستانی تبانی می کنند و اظهار نامه های اشتباه کالایی تنظیم می کنند تا سود بیشتری نصیب شان شود، یک مقام مسوول در سازمان گمرک این ادعا را کذب دانسته و می گوید: پاکستانی ها می خواهند با این اقدام آمریکا را تحریک و بگویند تجارت ما با ایران فراتر از ارقامی است که اعلام می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: برنج یکی از دانه های پرمصرف در جهان است و بر اساس داده های جهانی، چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان، با مصرف ۱۴۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰، بیش از هر کشور دیگری برنج مصرف کرده است. پس از چین، هند با ۱۰۰ میلیون تن مصرف برنج در مدت مشابه در رتبه دوم قرار دارد.

به این ترتیب بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده، پیش بینی می شود درآمد حاصل از محصول برنج تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۳۴۶ هزار و ۹۴۵ میلیون دلار برسد. از سوی دیگر انتظار می رود بازار این محصول تا سال ۲۰۲۵  سالانه ۲.۵ درصد رشد کند. این در شرایطی است که بیشترین درآمد در این بخش در چین ایجاد می شود.

۴۴.۵ کیلوگرم؛ میانگین سرانه مصرف جهانی برنج در سال ۲۰۲۰
گفتنی است اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ مصرف جهانی برنج به ۴۹۰ میلیون تن رسید که در این سال نزدیک به ۱۴۳.۸ میلیون تن برنج در چین مصرف شد.

وزارت کشاورزی ایالات متحده  : تولید جهانی برنج در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به میزان  ۵۰۱.۹۶ میلیون تن تخمین زده شده است

در حالی که گزارشات منتشر شده حاکی از این است که در سال ۲۰۱۹ «چین، هند و اندونزی» سه کشور برتر مصرف برنج بودند، آمارهای جهانی، میانگین سرانه مصرف برنج در جهان را در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۴.۵ کیلوگرم اعلام کرده اند.

قیمت هر کیلوگرم برنج سفید در کشورهای مختلف در سال۲۰۱۹-۲۰۲۰

تخمین افزایش ۱.۶۵ درصدی تولید برنج در سال ۲۰۲۱
بر اساس گزارشی که در ماه مه ۲۰۲۰ از سوی وزارت کشاورزی ایالات متحده  USDA )) منتشر شد تولید جهانی برنج در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به میزان  ۵۰۱.۹۶ میلیون تن تخمین زده شده است. این در شرایطی است که میزان تولید برنج جهانی در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۹۳.۷۹ میلیون تن بوده است که می تواند نشان از افزایش ۱.۶۵ درصدی تولید برنج در سراسر جهان در پایان ۲۰۲۰ باشد.

سهم ۹۰ درصدی قاره آسیا در تولید برنج جهانی
داده های آماری جهانی نشان می دهد که از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۹ قاره آسیا با میانگین تولید ۹۰.۶ درصد از برنج جهان بیشترین سهم را در تولید این کالا در سطح دنیا داشته است. این در شرایطی است که قاره آمریکا با سهمی به میزان ۵.۲ درصد در رده بعدی و قاره آفریقا نیز با تولیدی به میزان ۳.۵ درصد در رده سوم قرار دارد. اروپا و اقیانوسیه نیز به ترتیب به دارا بودن سهمی به میزان ۰.۶ درصد و ۰.۱ درصد در جایگاه های بعدی تامین کنندگان برنج جهانی قرار دارند.

داده های آماری جهانی نشان می دهد که از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۹ قاره آسیا با میانگین تولید ۹۰.۶ درصد از برنج جهان بیشترین سهم را در تولید این کالا در سطح دنیا داشته است

قیمت هر کیلوگرم برنج سفید در ژاپن ۴.۹۰ دلار، در ایران ۳.۴۳ دلار و در سریلانکا ۵۹ سنت است!
بر اساس داده های جهانی، در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ قیمت هر کیلوگرم برنج سفید در ژاپن ۴.۹۰ دلار است و به همین دلیل در ردیف اول لیست قیمت برنج در کشورهای مختلف قرار گرفته است. کشور کره جنوبی نیز با قیمت هر کیلوگرم برنج ۴.۱۷ دلار در جایگاه دوم قرار دارد. رتبه سوم به ایالات متحده با ۳.۹۹ دلار اختصاص دارد.

 ایران نیز با قیمت گذاری هر کیلوگرم برنج به قیمت ۳.۴۳ دلار در جایگاه چهارم دنیا قرار دارد. گفتنی است کشورهایی مانند «سوئیس، سوئد، نروژ، تایوان، لبنان و کانادا» نیز در رده های پنجم تا دهم قرار گرفته اند.

از سوی دیگر بر اساس آمار منتشر شده قیمت هر کیلوگرم برنج در هندوستان؛ دومین مصرف کننده بزرگ برنج در جهان ۷۲ سنت است! و در رده ۹۹ دنیا قرار دارد. کشور سریلانکا نیز با قیمت ۵۹ سنت به ازای هر کیلوگرم برنج در جایگاه آخر یعنی ۱۰۲ دنیا  قرار گرفته است.

حجم واردات ایران در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰
در حالی که کشورهای «فیلیپین، چین، اتحادیه اروپا و عربستان» جزو بزرگترین  واردکنندگان برنج دنیا در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ محسوب می شوند، بر اساس آمارهای جهانی کشور ایران نیز با وارداتی به میزان ۱.۱۰۰ میلیون تن جزو ۱۰ وارد کننده اصلی برنج در دنیا قرار گرفته است. اگرچه آمار گمرک ایران بیانگر این است که در ۹ ماهه سال جاری ۷۷۸هزار تن برنج به ارزش ۷۰۷ میلیون دلار وارد کشور شده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارشی که مجله آنلاین TRT World در حدود یک ماه پیش تحت عنوان «چگونه تحریم های ایالات متحده بزرگترین بازار صادرات برنج باسماتی جهان را گاز گرفته است» منتشر کرده است، مصرف برنج باسماتی در ایران سالانه ۲.۵ میلیون تن است که نیمی از آن به صورت محلی تولید می شود و بقیه از هند و پاکستان وارد می شود. به طوری که سال گذشته هند با صادرات ۱.۴ میلیون تن رقم برنج به ایران، ۱.۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و آن را به بزرگترین بازار صادراتی برنج هندی در جهان تبدیل کرد.  

همچنین بر اساس اطلاعات بانک جهانی، پاکستان در همین مدت ۷۷ هزار  کیلوگرم برنج به ایران صادر کرده و اندکی بیش از ۶۷ هزار دلار درآمد کسب کرده است. اگرچه صحت و سقم این گفته بر ما پوشیده است اما در بخش دیگری از این گزارش یک عضو ارشد انجمن صادرات برنج پاکستان (REAP)، به شرط ناشناس ماندن، مدعی شده است که ارقام مربوط به پاکستان به طور گسترده کمتر از اندازه واقعی تجارت برنج که با ایران انجام می شود، کمتر گزارش می شود. چرا که حجم قابل توجهی از برنج باسماتی از طریق ایست های بازرسی مرزی حرکت می کند، جایی که اظهارنامه های اشتباه کالا، اغلب با تبانی مقامات گمرک، بازرگانان محلی برنج را قادر می سازد تا سود خود را به حداکثر برسانند.

مقام مسوول سازمان گمرک ایران: در ۹ ماهه سال جاری ۷۷۸هزار تن برنج به ارزش ۷۰۷ میلیون دلار وارد کشور شده است

ادعای مقام پاکستانی مبنی بر تبانی ماموران گمرک ایران با تجار پاکستانی کذب است|
مقام مسوول سازمان گمرک ایران در این خصوص به «بازار» گفت: این ادعایی کذب است. حجم واردات کلیه محصولات ما از برنج، انبه، لوازم یدکی خودرو و غیره از پاکستان در ۹ ماه گذشته حدود ۱۲۰ هزار تن بوده است.

وی افزود: بر فرض محال که این ادعا هم درست باشد روی ۷۷۰ هزار تن برنج چقدر می تواند تفاوت داشته باشد؟ از سوی دیگر یک بخش هم تجارت محلی است که در بازارچه های مرزی انجام می شود که بسیار کم است. لذا این ادعا کذب است مگر اینکه ایرانی ها به دلیل بحث های ارزی از یک کشور ثالث برنج پاکستانی را وارد کنند. در غیر این صورت کل محصولاتی که از پاکستان وارد کشور شده ۱۲۰ هزار تن بوده است.

وی تصریح کرد: از طرفی هم چون در اوایل سال ارز دولتی شامل برنج می شد و بعدها ارز نیمایی شد، باز هم نمی تواند این ادعا درست باشد چون شخصی که می خواهد ارز نیمایی یا ارز دولتی بگیرد، تفاوت قیمت اش زیاد است و لذا باید حتما اسناد واردات برنج کامل درست باشد پس این ادعا درست نیست.

پاکستان یک کشور کاملا امنیتی است و وقتی از عبارت «به شرط ناشناس ماندن نام فرد گوینده یک ادعا یا حرف» استفاده می شود هیچ ارتباطی به وارد کنندگان و صادرکنندگان ندارد، بلکه پالس‌های امنیتی است که این کشور می دهد

وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر مقام پاکستانی با چه نیتی این ادعا را داشته است، گفت: پاکستان یک کشور کاملا امنیتی است و وقتی از عبارت «به شرط ناشناس ماندن نام فرد گوینده یک ادعا یا حرف» استفاده می شود هیچ ارتباطی به وارد کنندگان و صادرکنندگان ندارد، بلکه پالس‌های امنیتی است که این کشور می دهد. در حقیقت احتمالا با این حرف ها آمریکا را تحریک می کند که بگوید تجارت ما با ایران فراتر از ارقامی است که اعلام می شود و چون چین هم در آنجا شریک تجاری است و رقیب آمریکا محسوب می شود، به نوعی می خواهد آمریکا مشتاق شود تا پیشنهادات بیشتری بدهد برای اینکه با ایران تجارت نکنند.

۱۵ تا ۲۰ درصد از واردات برنج ما از پاکستان است
مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج نیز در خصوص این ادعای مقام پاکستانی به «بازار» گفت: اگر در کشور مبدا تخلفی می‌شود به ما ارتباطی ندارد اما آنچه که در گمرک ایران ثبت می شود بر اساس آنچه اظهار شده در بازار عرضه می شود و کسی نمی تواند مثلا برنج پاکستانی را در گمرک کالای دیگری اظهار کند و سپس ترخیص نماید. چون امکان ترخیص آن از سوی سازمان بهداشت و سازمان استاندارد نیست.

کشاورز افزود: در واقع در کشور مبدا شاید به دلیل اینکه بخواهند مالیات کمتر بپردازند بحث های داخلی اینچنینی داشته باشند اما در کشور ما اجازه چنین کاری داده نمی شود و هر کالایی بخواهد وارد شود سازمان استاندارد بر اساس اظهار نامه ها نمونه گیری می کند. لذا نمی توان مثلا برنج وارد شود و در اظهار نامه کالای دیگری ثبت شود. بنابراین ممکن است آنها نوع برنج را در اظهار نامه ها تغییر بدهند که مشمول تعرفه های کمتری شود اما نوع کالا را به طور کامل نمی توانند تغییر بدهند.

از سال  ۱۳۹۰ نیز واردات از کشور پاکستان تقریبا حذف شد، اما اخیرا با روش هایی که در انتقال ارز به پاکستان داریم در ۳-۴ سال اخیر بین  ۱۵ تا ۲۰ درصد از ۱۰۰ درصد واردات برنج ما از این کشور بوده است

وی در خصوص حجم واردات سالیانه برنج نیز گفت: سقف وارداتی که در سالیان غیر کرونایی داشتیم حدودا  یک و نیم میلیون تن بوده است. از سال  ۱۳۹۰ نیز واردات از کشور پاکستان تقریبا حذف شد، اما اخیرا با روش هایی که در انتقال ارز به پاکستان داریم در ۳-۴ سال اخیر بین  ۱۵ تا ۲۰ درصد از ۱۰۰ درصد واردات برنج ما از این کشور بوده است.

این مقام مسئول در خصوص کاهش واردات برنج در سال جاری نیز اظهار داشت: به  دلیل شرایط کرونا و شرایط اقتصادی کشور، و همچنین به دلیل اینکه ارز واردات برنج از خرداد ماه از گروه ۱ به گروه ۲ تغییر کرد هم تقاضا به دلیل قیمت تمام شده بالا به شدن کاهش یافت و هم مشکلات ارزی که از سوی بانک مرکزی بوجود آمد در نتیجه تا امروز که حدود ۷۰۰ هزار تن واردات انجام شده، نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش داشته ایم.

این اقدام پاکستانی ها برای متهم کردن گمرک ایران به تبانی، در هر صورت نتیجه ای جز این نخواهد داشت که چون ایران بهترین منبع و بیشترین متقاضی خرید برنج است در نهایت به ضرر پاکستان تمام خواهد شد.

کد خبر: ۶۴٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha