۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
کمبود مسکن معضل جدی جوانان است| ۴۰ هزار مستأجر در خراسان شمالی
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود مسکن معضل جدی جوانان است| ۴۰ هزار مستأجر در خراسان شمالی

بجنورد- به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان، خراسان شمالی از کمبود ۴۰ هزار واحد مسکونی رنج می‌برد و همین موضوع باعث گرانی سرسام‌آور اجاره‌بها در این استان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چالش مسکن به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سال‌های اخیر خراسان شمالی تبدیل‌شده و بسیاری از جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده در مقابل سد بزرگ نداشتن واحد مسکونی و عدم توانایی تأمین آن٬ زانو می‌زنند و اکنون افزایش دوباره قیمت مسکن آن‌هم در اوج شیوع کرونا موجب نگرانی مستأجران شده‌ است.

درحالی‌که حدود ۴۰ هزار واحد استیجاری در خراسان شمالی وجود دارد اما تفاوت تعداد خانوارها و واحدهای موجود، حدود ۱۷ هزار مورد است که این موضوع کمبود مسکن را در استان نشان می‌دهد به گفته مسئولان باید با پای‌کار آمدن تمامی متولیان امر٬ پرونده نیاز مسکن خراسان شمالی تا ۲ سال آینده بسته شود.

عدم نظارت بر قیمت مسکن
یکی از شهروندان بجنوردی با گلایه از این‌که هیچ نظارتی بر قیمت مسکن انجام نمی‌شود، می‌گوید: به هر بنگاهی برای منزل اجاره‌ای مراجعه می‌کنیم قیمت‌ها بیشتر از توان پرداخت ماست و افزایش قیمت چند برابری نسبت به سال گذشته داشته است.

حدود ۴۰ هزار واحد استیجاری در خراسان شمالی وجود دارد

رحیمی می‌افزاید: منازلی که هیچ تغییری در آن رخ نداده و در منطقه پایین‌شهر است باقیمت ۲۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید اجاره پرداخت کرد.  یک کارگر ساده روزمزد در این ایام کرونا و در فصل زمستان که یک روز سرکار می‌رود و چند روز بیکار است چطور می‌تواند این مبلغ را پرداخت کند.

افزایش اجاره بها
دیگر جوان خراسان شمالی که در روزهای اخیر برای اجاره مسکن به بنگاه‌های معاملات مراجعه کرده‌اند، می‌گوید: اجاره‌ها خیلی بالا رفته و از توان مالی امثال ما که تازه زندگی مشترکمان را شروع کرده‌ایم خارج است. ما زوج‌های جوان با مشکلات زیادی مواجه هستیم که متأسفانه اجاره‌بها و قیمت مسکن با توجه به گرانی‌های اخیر به این مشکلات افزوده است.

منازلی که هیچ تغییری در آن رخ نداده و در منطقه پایین‌شهر است باقیمت ۲۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید اجاره پرداخت کرد

محمد پور با بیان اینکه مسئولان تنها وعده می‌دهند، اما متأسفانه نظارتی بر بنگاه‌های معاملاتی نمی‌شود و زمان مراجعه به بنگاه‌ها نیز می‌گویند صاحب‌خانه قیمت‌ها را مشخص می‌کند، ابراز کرد: مسئولان ازیک‌طرف جوانان را به ازدواج ترغیب و تشویق می‌کنند و از طرف دیگر زیرساخت‌های بحث ازدواج ازجمله مسکن را فراهم نمی‌کنند.

نظارت تشدید شود
یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: در سال گذشته یک واحد ۱۰۰ متری  ۸۵ میلیون تومان رهن کامل کردیم، اما امسال مالک قیمت این واحد را به ۱۲۰ میلیون تومان رسانده است از مسئولان خواستار نظارت و تغییری در این قیمت‌ها هستیم زیرا در حال حاضر قیمت منازل ازنظر فروش، رهن و اجاره بدون هیچ برنامه‌ای در حال افزایش است.

رجب پور بابیان اینکه شرایط طوری رقم خورده که روزبه‌روز قیمت مسکن روبه افزایش است می‌گوید: قیمت‌ها در استان سرسام‌آور است و قیمت اجاره‌بها و مسکن در بجنورد از تهرآن‌هم بیشتر است؛ این مشکلات مستأجران را آزار می‌دهد.

در سال گذشته یک واحد ۱۰۰ متری  ۸۵ میلیون تومان رهن کامل کردیم، اما امسال مالک قیمت این واحد را به ۱۲۰ میلیون تومان رسانده است

وی افزود: قیمت را بنگاه بر اساس کار کارشناسی تعیین نمی‌کنند بلکه هرچه فروشنده گفت ملاک خریدوفروش است و این موارد هم برای تعیین اجاره‌بها هم صدق می‌کند.

افزایش تقاضا و کمبود عرضه
مسئول یک بنگاه مسکن هم دلیل افزایش بی‌رویه کرایه‌خانه را افزایش تقاضا در مقابل کمبود عرضه می‌داند و می‌گوید:قیمت‌ها در سال جاری غیرعادی بالا رفته است و صاحب‌خانه‌ها علت آن را افزایش دلار و مصالح ساختمانی عنوان می‌کنند.

حسن‌پور می‌افزاید: تا اجاره مسکن یا قیمت مسکن بالا می‌رود همه یقه بنگاه‌داران را می‌گیرند در حالی ما بی‌تقصیر هستیم متأسفانه بحث گرانی مسکن هنوز به‌خوبی آسیب‌شناسی نشده و نیازمند برنامه‌های بلندمدت است.

ثبت نام ۸۰۸۰نفر در سامانه طرح اقدام ملی مسکن
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی به‌صورت استیجاری مورداستفاده مستأجران در استان است و این آمار گویای کمبود مسکن در استان است.تعداد واحدهای مسکونی در استان نسبت به تعداد خانوارها، ۱۷ هزار کمتر است که برای رفع این نیاز، باید ساخت واحدهای مسکونی در برنامه به‌صورت جدی در دست اقدام قرار گیرد.

مجید نژاد صفوی در پاسخ به سؤال اینکه چه تعداد از افراد در استان در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند می‌افزاید:  در راستای اجرای این طرح هشت هزار و ۸۰ نفر در استان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۷۰ نفر واریز وجه داشته‌اند و وجه مربوط به آورده اولیه ۴۰۰ میلیون ریالی را واریز کرده‌اند.

در حال حاضر حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی به‌صورت استیجاری مورداستفاده مستأجران است

وی با بیان اینکه درصورتی‌که متقاضی آورده اولیه را در موعد مقرر واریز نکرده باشد از لیست متقاضیان حذف می‌شود، تاکید کرد: در شهر بجنورد، پروانه ساختمانی برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در شهرک فرهنگیان در حال صدور است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، تجهیز کارگاه انجام‌شده است و تا چند روز آینده، اجرای آن آغاز می‌شود.

تفاهم نامه ساخت مسکن
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه از تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی فی‌مابین استانداری و قرارگاه خاتم اشاره می‌کند می‌گوید: این  تفاهم‌نامه فی‌مابین استانداری و قرارگاه خاتم مبادله شده است که زمین برای احداث آن نیز تأمین‌شده و هیچ مشکلی دراین‌ارتباط وجود ندارد.

نژاد صفوی در ادامه همچنین در پاسخ به سؤال اینکه چند درصد واحدهای مسکونی استان دوام‌دارند می‌گوید: بر اساس طرح سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۴۸ درصد از واحدهای مسکونی استان کم‌دوام و یا نیمه بادوام است که باید نوسازی شود.

ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز با اشاره به کلنگ زنی ۲۰ هزار واحد مسکونی در خراسان شمالی با حضور نیکزاد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید: سازمان بنیاد مستضعفان زمین‌های خود را به‌منظور اجرای این طرح در اختیار گذاشته تا برای ساخت‌وساز مورداستفاده قرار بگیرد که اولویت اجرای طرح در بافت فرسوده شهرستان‌ها است.

غلامرضا هوائی در گفتگو با خبرنگار بازار تعادل نرخ مسکن، کاهش نرخ اجاره، رونق بازار مصالح و فرصت حمایت از شهرداری‌ها را از مزایای اجرای این طرح عنوان می‌کند و می‌افزاید: بر این اساس ١١ هزار واحد شهری و ٩ هزار واحد مسکن روستایی تا دو سال آینده احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه استاندار خراسان شمالی بحثی را مبنی بر نیازسنجی مسکن استان مطرح کرد که پس از بررسی مشخص شد این استان نیاز به اجرای ۱۸ هزار واحد مسکونی دارد، افزود:  با اجرای این طرح نخستین استان کشور خواهیم بود که نیاز مسکن آن مرتفع می‌شود.

۱۱هزار واحد شهری و ٩ هزار واحد مسکن روستایی تا دو سال آینده احداث می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی بابیان اینکه در جلسه‌ای با مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نیازسنجی مسکن به ۲۰ هزار واحد افزایش یافت، اظهار می‌دارد: مقرر شد ۱۰ هزار واحد با مسئولیت راه و شهرسازی و ۱۰ هزار با مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در همه شهرها و روستاهای استان خراسان شمالی اجرایی شود  که این نیازسنجی در قالب جدولی با عنوان مسکن اترک تهیه‌شده است.

کاهش تقاضای دریافت تسهیلات
ناصری مدیر شعب بانک مسکن خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: تقاضای دریافت تسهیلات ساخت مسکن در هشت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد کاهش‌یافته است همچنین افزایش نرخ تورم، نوسانات ارزی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی را ازجمله عوامل اصلی کاهش تقاضای دریافت تسهیلات برای ساخت مسکن ذکر می‌کند.

وی با بیان اینکه طی مدت یادشده از مجموع چهار هزار و ۷۴۹ فقره پرونده، دو هزار و ۷۳۳  میلیارد و ۹۸۷ میلیون ریال تسهیلات پرداخت‌شده است، ابراز داشت:  هشت هزار و ۸۰ نفر برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام و تاکنون فقط ۶۹۵ نفر آورده ۴۰ میلیون تومانی خود را واریز کرده‌اند.

در نهایت باید گفت شرایط امروز برای مسکن جوانان در خراسان شمالی دشوار شده است و به نظر می رسد وام هم کارساز نباشد باید دید در ادامه سال مسئولان در باره تسهیل مسکن جوانان چه اقدامی می کنند.

کد خبر: ۶۴٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha