۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
سیاست‌های بازدارنده در حوزه «صادرات» استان‌ها را دچار بحران کرده است 
نایب رئیس اتاق اردبیل:

سیاست‌های بازدارنده در حوزه «صادرات» استان‌ها را دچار بحران کرده است 

اردبیل- پورسلیمان، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت:‌ سیاست‌های بازدارنده در حوزه صادرات به نحوی کشور و استان‌های مختلف را دچار بحران کرده که با بازنگری قوانین در این حوزه می‌توان به تقویت نظام تجاری و صادراتی بیش از این کمک کرد.

بهروز پورسلیمان در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: قوانین کشور اصلا به نفع بخش خصوصی و حمایت از فعالان اقتصادی نیست در حالی که باید براساس آمایش سرزمینی و توازن منطقه‌ای توزیع منابع به درستی و با اولویت تقویت مناطق محروم مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مجلس یازدهم باید در توزیع اعتبارات آمایش سرزمینی را مورد توجه قرار دهد تا براساس آن استان‌های کمتر توسعه یافته فرصت رقابت با سایر استان‌های در حال توسعه را داشته باشد.

قوانین حوزه صادرات و واردات باید بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی بازنگری شود
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: انتظار می‌رود قوانین حوزه صادرات و همچنین واردات کشور به روش درست و اصولی بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی مورد بازنگری قرار گیرد تا ارتقا جایگاه استان‌ها را در حوزه صادرات و تقویت تجارت شاهد باشیم.

پورسلیمان افزود: در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها ما پیشنهاداتی را برای توسعه صادرات در این شرایط انجام دادیم و بر این باوریم در این اوضاع جنگ اقتصادی راهی جز پیروزی در برابر خواسته‌های نظام استکبار نداریم و این امر جز با تکیه بر تقویت صادرات و تولید داخلی امکان‌پذیر نیست.

وی به سیاست‌های ضد صادراتی و همچنین سیاست‌های مغایر با تقویت تولید به عنوان سم مهلک در این حوزه یاد کرد و ادامه داد: با توجه به تنوع کشورهای همسایه، انتظار می‌رود با در نظر گرفتن نیاز این کشورها، توان صادراتی خودمان را افزایش دهیم چرا که قابل قبول نیست ما از بازار آسیای میانه تنها ۲.۷ دهم سهم صادراتی داشته باشیم در حالی که باید این سهم صادراتی را به پنج درصد افزایش دهیم.

سیاست‌های بازدارنده در حوزه صادرات، کشور و استان‌های مختلف را دچار بحران کرده است 
پورسلیمان به غفلت سال‌های اخیر در حوزه صادرات و تقویت تجار اشاره کرد و گفت: سیاست‌های بازدارنده در حوزه صادرات به نحوی کشور و استان‌های مختلف را دچار بحران کرده که با بازنگری قوانین در این حوزه می‌توان به تقویت نظام تجاری و صادراتی بیش از این کمک کرد.

وی به اصلاح ساختار بانک مرکزی نیز اشاره کرد و افزود: هر چند صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را بازگردانند اما بانک مرکزی با شیوه دستوری نمی‌تواند برای تجار و صادرکنندگان راهکاری مناسب در این حوزه در نظر بگیرد.

پورسلیمان ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی را در کشور با فعال کردن رایزن‌های با تجربه در کشورهای مختلف یادآور شد و خاطر نشان کرد: باید تعرفه‌های ترجیحی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود تا زمینه تقویت در این بخش فراهم‌ آید.

وی در ادامه بیان کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم یک درصد منابع حاصل از واردات به عنوان بسته تشویقی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود و در کنار آن با تسهیلات کم بهره می‌توان در خدمت صادرکنندگان بود.

تک نرخی کردن ارز بهترین کمک برای صادرکنندگان و تجار
پورسلیمان صادرات را عامل محرک در تقویت اقتصاد داخلی برشمرد و اضافه کرد: با تک نرخی کردن ارز بهترین کمک برای صادرکنندگان و تجار انجام می‌شود و در کنار آن باید با بسته‌های تشویقی و ترغیبی در خدمت فعالان این حوزه بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به تعهدات ارزی تجار در سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم تا تعهدات ارزی زیر یک میلیون دلار صادرات در سال‌های اخیر مورد معافیت قرار گیرد چرا که کارت بازرگانی بسیاری از تجار ما به خاطر عمل نشدن تعهدات ارزی به حالت تعلیق درآمده است.

کد خبر: ۶۳٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha