۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
مجلس ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را از بودجه ۱۴۰۰ حذف کند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل:

مجلس ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را از بودجه ۱۴۰۰ حذف کند

اردبیل- پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: انتظار می‌رود ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومان با تلاش مجلس شورای اسلامی از بودجه سال ۱۴۰۰ حذف شود.

حسین پیرمؤذن در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ما در روزهای حساس بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته ایم و انتظار می‌رود مطالبات بخش خصوصی در تدوین بودجه سال آینده مورد توجه قرار گیرد.  

وی تصریح کرد: مشکل اساسی که بخش خصوصی در کشور و استان اردبیل با آن روبه‌رو است، نرخ متفاوت ارز در کشور است در حالی که باید سیاست تک نرخی را در حوزه اقتصاد در پیش بگیریم.  

ارز ۴۲۰۰ تومانی بی ثباتی در نظام اقتصادی کشور را به همراه داشته است       
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به توزیع نامناسب ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومان در بین فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان نه تنها تعادل در بازار و صادرات را به هم زده بلکه نوعی بی‌ثباتی در نظام اقتصادی کشور را به وجود آورده و به آبروی بخش خصوصی و اقتصاد کشور لطمه وارد کرده است.  

پیرمؤذن افزود: امیدواریم ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ حذف شود و به جای آن روش‌های کمک هزینه‌ای مختلف در حمایت از فعالان اقتصادی و تجاری در نظر گرفته شود.  

وی در ادامه ضرورت پرداخت تسهیلات مناسب را به فعالان بخش اقتصادی یادآور شد و خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد تسهیلات کشور مختص سه استان بزرگ است و استان‌های کمتر توسعه یافته‌ای نظیر اردبیل از این منابع بی‌بهره هستند.  

پیرمؤذن در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: باید تسهیلات مناسب برای فعالان اقتصادی این استان‌ها در نظر گرفته شود و رویه غلط در نظر گرفتن منابع و مصارف بانکی در این استان منسوخ شده و از بین برود.  

ضرورت حذف قوانین مرتبط با پرداخت تسهیلات منطبق بر منابع و مصارف     
وی ادامه داد: به هیچ وجه در استانی نظیر اردبیل منابع و مصارف بانک‌ها همخوانی نخواهد داشت و ضرورت دارد بانک‌های عامل در این استان‌ها براساس منابع ملی تعریف شده، تسهیلات خود را پرداخت کنند تا حمایت واقعی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم آید.  

پیرمؤذن بیان کرد: قطعا در بودجه سال آینده باید قوانین مرتبط با پرداخت تسهیلات منطبق بر منابع و مصارف، حذف شود.  

وی اظهار کرد:‌ این معقول و منطقی نیست که برخی از استان‌ها با داشتن تنوع زیرساخت‌ها از منابع تشویقی استفاده کنند اما استان‌هایی که از این زیرساخت بی‌بهره هستند، نتوانند در جذب سرمایه‌گذاران از این بستر بهره بگیرند.  

پیرمؤذن تصریح کرد: مجلس انقلابی باید نظام بودجه‌ریزی کشور را به هم ریخته و به نفع توسعه استان‌های محروم این نظام بودجه‌ریزی را تغییر بدهد و برای اولین بار در ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب تخصیص منابع کشور را از پایین‌ترین سطح استان‌ها به بالاترین سطح هدایت کنند.  

عدم وجود عدالت در توزیع اعتبارات طی سال‌های گذشته      
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به هیچ وجه عدالت در توزیع اعتبارات طی سال‌های گذشته مد نظر قرار نگرفته است و منابع محدود کشور به استان‌های توسعه‌ یافته سرازیر شده و سال به سال استان‌های محروم، محروم و محروم‌تر شدند.  

پیرمؤذن به تشدید تحریم‌ها و محدود شدن شرایط تجارت بین‌المللی اشاره کرد و افزود: متأسفانه سرمایه‌گذاران و فعالان بخش تجارت ما به دلیل تحریم‌ها با موانعی در حوزه صادرات روبه‌رو هستند و امکان دسترسی به بازارهای جدید صادراتی نیز وجود ندارد که بهتر است محدودیت در گشایش اسناد اعتباری و ال سی رفع شود.  

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل همچنین اردبیل را قطب گردشگری کشور در فعالیت هتل‌ها و مراکز اقامتی متعدد اعلام کرد و ادامه داد: در شرایط سخت کرونا بسیاری از واحدهای بخش گردشگری آسیب دیدند که انتظار می‌رود دولت کمک و همراهی جدی را در این بخش مد نظر قرار داده و از این فعالان بخش گردشگری حمایتی همه‌جانبه انجام شود.  

کد خبر: ۶۳٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha