۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
خودروهای دلاریزه
یادداشت وارده؛

خودروهای دلاریزه

مشهد- پس از انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن که به همراه آن کاهش قیمت نرخ ارز را مشاهده کردیم قیمت خودرو نیز متعاقباً به شکل معناداری کاهش پیدا کرد اما وقتی نمادهای کلان اقتصادی را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم نمادی در اقتصاد واقعی ما تغییر نکرده فقط کمی انتظارات تورمی تعدیل‌شده است، این بخشی از یادداشت فرزان راعی تحلیل‌گر بازارهای مالی و سرمایه برای بازار است.

فرزان راعی؛ بازار:  ازنظر روانی بازار آرام‌گرفته است با توجه به ناترازی بودجه سال ۹۹ دولت مجبور است به‌نوعی ناترازی را جبران کند و لذا هرچه به انتهای سال نزدیک‌تر شویم  کسری بودجه بیشتر جلوه بیشتری پیدا خواهد کرد و این موضوع تورم را تشدید می‌کند.

انتظار نمی‌رود که قیمت ارز در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان باقی بماند و پیش‌بینی می‌شود تا حدود بهمن‌ماه امسال قیمت ارز بازهم افزایش پیدا کند که با افزایش قیمت دلار خودرو رشد مجددی خواهد داشت و در محدوده صد میلیون باقی نخواهد ماند.

در حال حاضر صنعت خودروی ما در یک دو راهی بسیار حساسی قرارگرفته است اگر قیمت خودرو آزادسازی نشود و خودرو در حاشیه بازار از طرف کارخانه به فروش نرسد ما ورشکستگی صنعت خودرو را خواهیم داشت ازآنجایی‌که همواره وزارت صمت از صنعت خودرو حمایت داشته است اجازه نخواهد داد که دو قطب بزرگ خودروسازی کشور ورشکست شوند.

از سمت دیگر شورای رقابت حداقل تا انتهای سال یک‌بار دیگر افزایش قیمت خودرو را از درب کارخانه کلید خواهد زد تا قیمت درب کارخانه نزدیک به قیمت بازار آزاد شود تا خودروساز ما ضررهای انباشته خودش را  بتواند جبران کند.

در حال حاضر شاید نتوانیم به‌صورت مطلق اعلام کنیم تمام اقتصاد ایران دلاریزه شده است ولی باید آن را پذیرفت قسمتی از کالاهای ما با نرخ دلار مقایسه می‌شوند ازجمله خودرو در سال ۹۶ خودروی ما ۲۰ میلیون تومان و قیمت دلار چهار هزار تومان بود اما در حال حاضر قیمت دلار ما ۶ تا ۷ برابر رشد کرده حداقل قیمت خودروی ما که ما در اینجا خودرو پراید را در نظر می‌گیریم باید حداقل ۶ برابر شده باشد و انتظار نداریم که قیمت خودرو پراید در محدوده ۱۰۰ میلیون تومان باقی بماند و یک افزایش دیگر را تا انتهای سال برای قیمت خودرو پیش‌بینی می‌کند.

واقعیت این است کاهش قیمت در بازار با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا شاهد یک کاهش هیجانی بود و لذا انتظار می‌رود با فروکش کردن این هیجان در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت در کالاهای سرمایه‌ای ازجمله خودرو باشیم.

متأسفانه به دلیل سیاست‌های پولی نادرست مانند افزایش نقدینگی، افزایش ارز، عدم تقارن رشد نقدینگی و رشد اقتصادی لذا شاهد رشد انبساطی کالاها هستیم که خودرو نیز از این افزایش قیمت‌ها مستثنا نیست.

ازآنجاکه در اقتصاد کلان اتفاقی نیفتاده است و عاملی تغییر نکرده است لذا هر چه به آخر سال نزدیک شویم کسری بودجه بیشتر خود را نمایان کرده و احتمال افزایش قیمت‌ها بیشتر است.

واردات خودرو دست‌دوم
هر از چند گاهی واردات خودرو دست‌دوم در دستور کار  مجلس شورای اسلامی و وزیر صمت برای تعدیل قیمت‌های خودروهای خارجی قرار می‌گیرد و اما واقعیت اینجاست که اگر این امر محقق شود و خودرو دست‌دوم وارداتی با نرخ متوسط ۱۰ هزار دلار وارد ایران شود و چیزی حدود ۱۰۰ درصد تعرفه گمرکی بر آن اعمال شود در این صورت دیگر افراد خرید خودرو داخلی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند درنتیجه ساده انگارانه است اگر تصور کنیم خودروهای دست‌دوم برای کاهش قیمت و افزایش رقابت‌پذیری می‌توانند کمکی به صنعت خودرو ایران نماید.

با وارد شدن خودرو دست‌دوم تا رسیدن به دست مصرف‌کننده به‌قدری افزایش قیمت خواهد داشت که صرفاً قشر ثروتمند جامعه قادر به خرید این خودروها خواهند بود برای حمایت از تولید داخلی هم که شده قیمت این خودروهای وارداتی بسیار بالاتر از خودروهای تولید داخل خواهد بود سؤالی که اینجا مطرح هست این است که چه کسانی این خودروها را وارد می‌کند آیا همه افراد اجازه دارند که این خودروها را وارد نمایند؟

نمایندگان شرکت‌های واردکننده به دلیل ابهامی که در سلامت این خودروها وجود دارد چندان تمایلی به انجام این کار ندارند ما در واردات خودروهای دست‌دوم مسئله کیفیت خودرو آلایندگی و خدمات پس از فروش را نیز باید در نظر بگیریم و باید بتوانیم خدمات متناسبی را ارائه بدهیم این پروسه می‌تواند با توجه به اینکه مجموعه قوانینی که وزن می‌شود بسیار زمان‌بر و حتی بالای یک سال طول بکشد که این خود نیز مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

در انتها  راه‌حل به‌مراتب مناسب‌تری نیز وجود دارد و آن‌هم این است که به‌جای واردات خودروهای دست‌دوم می‌توانیم خودروهای صفرکیلومتر مدل‌های چهار پنج سال گذشته را وارد کنیم که با حدود یک‌سوم قیمت خودروهای صفرکیلومتر مدل سال می‌توانیم این را جایگزین خودروهای دست‌دوم کنیم.

نکته بعدی این است که کشور نیاز دارد این خودروها با تیراژ بسیار بالا وارد شوند  بالای ۱۰۰ هزار عدد دستگاه خودرو وارد شود تا بتواند این کاهش قیمت را رقم بزند نکته‌ای که حائز اهمیت است درصورتی‌که ارز موردنیاز واردات خودرو بخواهد از بازار آزاد تأمین شود با کوچک‌ترین تلنگری قیمت ارز به بالا ۴۰ هزار تومان خواهد رسید و این خود باعث افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد خواهد شد و در شرایطی که ارز موردنیاز برای کالاهای اساسی به‌سختی در حال تکمیل شدن است محقق شدن واردات خودروهای دست‌دوم نشدنی برآورد می‌شود و در صورت اجرا ناکارآمد می‌ماند.

کد خبر: ۶۰٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • yas GB ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      فک کنم این اقای به اصطلاح تحلیل گر مخ تو خالی خودش محتکر وماشین و دلار زیادی داشته باشه که این حرفارو داره میزنه اخه ادم حسابی خودت بازار رو داری میبینی که خریدار نیست بعد میگی بهمن ماه دلار 40 تومن میشه ماشین گرون میشه برو دم نمایندگی ها چه خبره دارن چ جوری ماشین تحویل میدن سکته نکنی دلال3