۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
 ۱.۲ درصد مصرف بذر گواهی شده در کشور مربوط به بذرهای وارداتی است
معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور:

۱.۲ درصد مصرف بذر گواهی شده در کشور مربوط به بذرهای وارداتی است

مبصر، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت: در حال حاضر تنها ۱.۲ درصد مصرف بذر گواهی شده در کشور مربوط به بذرهای وارداتی است.

به گزارش بازار، «صمد مبصر» افزود: سابقه تولید بذر گواهی شده در کشور یک سابقه بیش از ۷۵ ساله است.

وی اظهارداشت: خوشبختانه از روزی که این اقدام در کشور شکل گرفته همواره بر اساس اصول و چهارچوب های فنی حرکت کرده است.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت: از سال ۱۳۸۲ به بعد که بخش خصوصی بصورت جدی وارد عرصه تولید بذر در کشور شده توسعه صنعت بذر هم سرعت و شدت بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: صنعت بذر از جمله بخش های حیاتی و جدی در حوزه کشاورزی کشور است که بیشترین خوداتکایی را دارد.

مبصر اظهارداشت: سالانه بطور متوسط ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تن بذر گواهی شده در کشور مصرف می شود که از نظر وزنی حدود هفت هزار و ۵۰۰ تن از خارج وارد می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱,۲ درصد مصرف بذر گواهی شده در کشور مربوط به بذرهای وارداتی است.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت: شاید بیش از ۹۰ درصد بذرهای تولیدی مربوط به ارقامی هستند که اصلاح و معرفی شده اند به همین دلیل هیچ مشکلی در تداوم تولید این بذرها حتی در شرایطی مثل تحریم ها در کشور وجود ندارد.

وی افزود: بخش های خصوصی و تحقیقاتی در کشور از تخصص ها خوبی در زمینه تولید بذور هیبرید و تولید بذرهای مثل سیب زمینی که دارای تکنولوژی پیچیده مثل تولید گیاهچه و مینی تیوبر هستند، برخودارند.

مبصر بیان داشت: طبیعی که کشور خاستگاه رویش بسیاری از گیاهان نیست به همین سبب دسترسی به ژرم پلاسم کافی برای فعالیت های بهنژادی را نداشته و عمده دلیل واردات بذر به کشور دسترسی به ارقام جدید ی که در دنیا تولید می شود.

وی تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور با توجه به اینکه از نظر قیمت ارز شرایط رقابت برای تولید داخل خیلی فراهم نبود شاید بسیاری از بذرهای که ضرورتا امکان تولید در داخل وجود داشت هم از خارج وارد می شد.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور یادآورشد: با تغییر شرایط ارزی کشور وانتقال بذر به گروه کالایی دو قدرت رقابت تولید کننده های داخلی در مقابل واردات بذر افزایش پیدا کرده و همینطور یکسری زیرساخت ها هم در کشور فراهم شده که اگر قسمتی از ارقامی که بذرشان مورد نیاز است و از خارج تامین می شود در ادامه کار اگر بصورت سرمایه گذاری مشترک توسط شرکت های خارجی و ایرانی انجام شود امکان تولید بذر در کشور وجود دارد.

کد خبر: ۶۰٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha