۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
 هوش مصنوعی به لانه زنبورهای عسل رسوخ کرد
نجات زنبور های عسل با هوش مصنوعی فناوری نظارتی ApisProtect

هوش مصنوعی به لانه زنبورهای عسل رسوخ کرد

نظارت بر زنبورهای عسل مبتنی بر هوش مصنوعی، به زنبورداران این امکان را می دهد تا کلونی ها را با کارآیی هر چه بیشتر مدیریت کنند، هزینه های نیروی کار و حمل و نقل را کاهش دهند و تمرکز خود را بر پرورش کندوهای بزرگتر و قوی تر بگذارند. با استفاده از ApisProtect، زنبورداران می توانند سالیانه سود بیشتری را از هر کندو بدست بیاورند.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: کنترل کندوهای  زنبور عسل یکی از مشکلات و چالش های پیش روی زنبورداران می باشد و اگر شخص کنترل کننده از تخصص کافی برخوردار نباشد، در پایان خطر از بین رفتن کلونی، تخریب  سلول های ذخیره سازی در داخل کندوها و همچنین احتمال  از دست دادن ملکه حتمی خواهد بود؛ امروزه روش های متعددی برای بررسی چگونگی کیفیت کندوها به خدمت گرفته شده است، یکی از این روشهای نوین بهره گرفتن از فناوری های هوشمند می باشد که اخیرا نمونه ای از آن توسط شرکت ApisProtect معرفی شده است. ApisProtect یک شرکت نوپای اروپایی است که از دستگاه های اختصاصی ساده و مجموعه ای منحصر به فرد از هوش مصنوعی و نرم افزار مانیتورینگ استفاده می کند تا اساساً به زنبورداران در کنترل مشکلات زنبورها یاری برساند. این بدان معناست که زنبور داران می توانند از مسائل بهداشتی که  از دید آنها پنهان مانده است، قبل از موعود اطلاع پیدا کنند.

ApisProtect، داده های حسگر مربوط به شرایط کندو، قدرت و سطح فعالیت را با داده های بزرگ اختصاصی، اینترنت اشیا و تکنیک های یادگیری ماشین ترکیب می کند و امکان دسترسی به جامع ترین شبکه نظارت بر زنبورعسل  در زمان واقعی را  ارائه می دهد؛ البته برای استفاده از این فناوری مهارت خاصی لازم نیست و تنها کافی است سیستم شبانه روزی ApisMonitor این دستگاه فعال باشد تا داده ها به صورت تمام وقت از کندوها دریافت شوند، پس از شناسایی نوع مشکل از طریق حسگرها سیستم هشدار فعال می شود و سپس زنبورداران وارد عمل می گردند

به گفته ApisProtect، بسیاری از زنبور داران در سراسر دنیا از روشهای دستی پرهزینه و وقت گیر برای کنترل کندوهای زنبورها استفاده می کنند. با این حال، تحقیقات ApisProtect نشان می دهد که ۸۰٪ از بازرسی های دستی بسیار کند می باشند و علاوه بر آن باعث تخریب کندو های  زنبورهای عسل و یا خطر از دست دادن یک ملکه را به همراه خواهد داشت. با استفاده از ApisProtect، زنبورداران تجاری می توانند با خیال راحت بیماری، آفات و سایر مشکلات کندو را سریعتر از گذشته شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهند که در نتیجه اندازه کلنی را افزایش داده و از تلف شدن کلنی جلوگیری می کنند. همچنین ApisProtect به زنبورداران اجازه می دهد بلافاصله کندوهایی را که به توجهات بیشتری نیاز دارند تشخیص داده و یا کندوهایی که دارای بیشترین میزان بازده ای هستند را شناسایی کنند.

پدرایگ ویلان  بنیانگذار و مدیر ارشد علمی ApisProtect، در یک خبر مطبوعاتی اعلام کرد، سال ۲۰۲۰ برای بسیاری از زنبورداران بسیار فرسایشی بود و اتفاقات فجیع مستقیم و غیر مستقیمی که نتیجه عملکردهای انسانی بودند، برای زنبورها رخ داده است که از آن جمله می توان به آتش سوزی های مهیب در سراسر دنیا اشاره کرد که نتایج بدی را بر روی سلامت زنبورها به جای گذاشت، که این موضوع کنترل و بررسی مداوم کندوهای عسل را می طلبد که متاسفانه بسیاری از زنبورداران از تخصص و مهارت کافی برای بررسی همه جانبه برخوردار نیستند و در نتیجه آسیب های جدی به کندوها وارد شده است که قابل جبران هم نیستند؛ در این راستا، ما با تلفیق دانش روز و هوش مصنوعی به یک سیستم کاملا هوشمند رسیده ایم که پاسخگوی نیاز بسیاری از زنبورداران حتی آماتورها  خواهد بود.

تحقیقات ApisProtect نشان می دهد که ۸۰٪ از بازرسی های دستی بسیار کند می باشند و علاوه بر آن باعث تخریب کندو های  زنبورهای عسل و یا خطر از دست دادن یک ملکه را به همراه خواهد داشت. با استفاده از ApisProtect، زنبورداران تجاری می توانند با خیال راحت بیماری، آفات و سایر مشکلات کندو را سریعتر از گذشته شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهند که در نتیجه اندازه کلنی را افزایش داده و از تلف شدن کلنی جلوگیری می کنند

وی در ادامه افزود : این وسیله هوشمند قادر خواهد بود از آفت های کشنده  و شاخک های قاتل (هورنت یا زنبور قاتل که در یک حمله به کندو  قادر است تعداد زیادی زنبور عسل را بکشد) که تهدید جدی برای کندوهای زنبور عسل در فصل گرده افشانی هستند، جلوگیری کند؛ به گفته وی، سیستم عامل  ApisProtect می تواند تمامی اتفاقات درون کندو  و زمان ورود شاخک های قاتل و یا مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی  را سریعا  اطلاع رسانی کند.

بر اساس گفته  های دکتر فیونا ادواردز که یکی از  مدیران  ارشد ApisProtect است، در بسیاری از کشورها  هر سال حداکثر ۵۰ درصد زنبور های عسل دچار بحران های جدی می شوند و بدون اقدامات به موقع و به علت شدت آسیب از بین می روند، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹  زنبورداران ایلات متحده  ۴۰ درصد از کلنی های خود را از دست دادند که بیشترین آمار تلفات در ۱۳ سال گذشته بوده است؛ وی در ادامه افزود، عسل به عنوان یکی از مهم ترین منابع غذایی نیازمند درک و مراقبت بیشتری را می طلبد چرا که زنبورهای عسل با گرده افشانی، سالانه ۱۵۳ میلیارد یورو به صنعت کشاورزی و غذایی کمک می کنند و  نقش اساسی در تولید جهانی مواد غذایی دارند؛ جالب است بدانید، یک سوم از کل غذایی که  استفاده می شود به گرده افشانی  بستگی دارد و در این خصوص  ۹۱ میلیون کندوی زنبور عسل مدیریت شده در سراسر جهان پرورش داده می شود. اما مسئله ای به این مهمی تا به اکنون به صورت سنتی و غیر حرفه ای پیش رفته است  و زمان آن رسیده است که همانند سایر زمینه های کشاورزی از Agtech در بخش زنبور داری نیز بهره گرفته شود؛ به گفته وی فناوری ApisProtect، با تهیه نرم افزار مدیریت زنبورستان و کسب بینش از آنچه در کندو اتفاق می افتد، به زنبورداران می تواند در کاهش تلفات و بهبود سلامت زنبورهای عسل در سراسر جهان کمک کند.

 فناوری جدید زنبورداری ApisProtect، داده های حسگر مربوط به شرایط کندو، قدرت و سطح فعالیت را با داده های بزرگ اختصاصی، اینترنت اشیا و تکنیک های یادگیری ماشین ترکیب می کند و امکان دسترسی به جامع ترین شبکه نظارت بر زنبورعسل  در زمان واقعی را  ارائه می دهد؛ البته برای استفاده از این فناوری مهارت خاصی لازم نیست و تنها کافی است سیستم شبانه روزی ApisMonitor این دستگاه فعال باشد تا داده ها به صورت تمام وقت از کندوها دریافت شوند، پس از شناسایی نوع مشکل از طریق حسگرها سیستم هشدار فعال می شود و سپس زنبورداران وارد عمل می گردند. داده های دریافتی شامل نمودارهای چند عملکردی با ویژگی هایی از قبیل دما، کیفیت و صدا می باشد که  از کلیدی ترین مولفه های یک کندو به شمار می روند. لازم به ذکر است،   این فناوری اطلاعات دوره ای از تمامی کندوها اعم از کندوهای بدون مشکل را نیز ارائه می کند؛ به عنوان مثال زنبور داران قبل از باز کردن کندوها در فصل برداشت از چگونگی بازدهی هر کندو مطلع خواهند شد.

در بسیاری از کشورها  هر سال حداکثر ۵۰ درصد زنبور های عسل دچار بحران های جدی می شوند و بدون اقدامات به موقع و به علت شدت آسیب از بین می روند، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹  زنبورداران ایلات متحده  ۴۰ درصد از کلنی های خود را از دست دادند که بیشترین آمار تلفات در ۱۳ سال گذشته بوده است

این سیستم در کمتر از دو دقیقه در کندو های مورد نظر نصب می شود و از طریق سنسورهای  IoT داخلی با ارتباطات دوربرد اطلاعات را به تلفن همراه ارسال می کند و نظارت  مستمر بر شرایط و سطح فعالیت کندو در زمان واقعی را ممکن می سازد و در مواقع مشکل ساز  با سیستم جامع هشدار فوری اطلاع رسانی می کند. گفتنی است که این سیستم در طول یک ماه  بیش از ۱۵ میلیون مجموعه داده را ارسال می کند.

کد خبر: ۶۰٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha