۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
درباره اشتغال از شعار زدگی پرهیز کنیم
کارشناس مسائل اقتصادی:

درباره اشتغال از شعار زدگی پرهیز کنیم

عزیزخانی، کارشناس اقتصادی گفت: نباید به روش محاسبه مرکز آمار متمرکز شد؛ این دردی از مشکل اشتغال حل نخواهد کرد.

به گزارش بازار، فاطمه عزیزخانی، کارشناس اقتصادی درباره موضوع تحلیل شاخص‌های بازار کار در تابستان ۹۹، گفت: وقتی نرخ بیکاری منتشر می‌شود، اینکه درباره اختلاف آمار و ارقام مراکز مختلف و نحوه محاسبه نرخ بیکاری بحث شود، دردی را دوا نمی‌کند و در عمل، پاک کردن صورت مسئله است.

وی افزود: تمام طرح‌های که تا الان بوده بیشتر بار مالی را برای دولت تحمیل کرده است. برای رسیدن به اهداف اشتغال باید از شعار زدگی پرهیز کنیم و از بنگاه‌های خرد حمایت جدی داشته باشیم.

عزیزخانی گفت: بنگاه‌های خرد باید به شرایط اقتصادی کشور امیدوار و اطمینان داشته باشند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ بیکاری نسبت به تابستان سال ۹۸ کاهش داشته است، افزود: اتکا به نرخ بیکاری نمی‌تواند کاملاً درست باشد؛ باید به مبحث اشتغال نگاه علمی داشته باشیم.

عزیزخانی گفت: حدود ۳ میلیون نفری که از ۹۴ تا ۹۸ به جمع شاغلین اضافه شده اند، کمک خاصی از دولت دریافت نکرده اند و خودشان شغل ایجاد کرده اند.

وی افزود: باید شرایط شاغلین در بازار کار ایران رصد شود. بیشتر شاغلین در کشور متکی به دولت نیستند یعنی دولت برای این‌ها شغلی ایجاد نکرده است.

وی گفت: حدود ۸۰ درصد شاغلین در بنگاه‌ها با کارکنان کمتر از ۵ نفر مشغولند.

کارشناس اقتصادی افزود: بیشترین آسیب از کرونا را بنگاه‌های با شاغلین زیر ۵ نفر کارکن تشکیل می‌دهند. این‌ها در استان‌های مرزی بیش از ۵۰ درصد شاغلین را شامل می‌شوند.

فاطمه عزیزخانی گفت: نباید به مرکز آمار گیر داد که چرا اینگونه نرخ بیکاری داده است. مرکز آمار برای نشان دادن نگرانی به مسئولین است. نباید به روش محاسبه مرکز آمار متمرکز شد. روش مرکز آمار بر اساس نمونه گیری است.

وی افزود: جمعیت غیر فعال نهفته است و اگر این به آمار بیکاری اضافه شود خیلی آمار نگران کننده‌ای خواهد بود.

کارشناس اقتصادی گفت: قانون اقتصاد می‌گوید بین رشد اقتصادی و اشتغال رابطه نزدیکی وجود دارد. عدم تطابق شغلی در جامعه ما بیداد می‌کند. نرخ بیکاری در جامعه دانشگاهی در برخی مناطق به ۷۰ درصد می‌رسد. این‌ها سیگنال‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

وی افزود: پایداری معیشت خیلی مهم است و صرف دستوری بودن این نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

اصلاح زیر ساخت‌ها در اولویت نگاه مسئولین باشد
علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران گفت: یک میلیون نفر از افراد جویای کار در کشور افراد تحصیل کرده دانشگاهی هستند و باید زیر ساخت‌های لازم برای بکارگیری این‌ها در نظر گرفته شود.

وی افزود: نباید به راست درست آمارها متمرکز شویم، بلکه معیشت مردم و اصلاح زیر ساخت‌ها در اولویت نگاه مسئولین باشد.

علی‌اکبر محزون افزود: استانداردی برای تحلیل نرخ بیکاری نداریم. در تابستان ۶۲ میلیون نفر واجد کار داشته ایم که ۴۸ درصد این افراد خود را به بازار کار عرضه کرده اند.

وی گفت: شاخص ما مشارکت در کار است. برخی بیکار مطلق هستند حتی یک ساعت هم فعال نبوده اند و برخی هم دو روز در هفته آماده کار بوده اند. از مباحث مربوط به مسائلی مانند تعریف اشتغال یا یک ساعت کار عبور کرده ایم و لازم است از این به بعد، به اعداد و ارقام جدیدی توجه کنیم. باید به موضوعاتی از جمله عواملی که باعث رشد اقتصادی می‌شود بپردازیم.

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران افزود: رشد اقتصادی، تورم و ... شاخص‌های کلان اقتصادی هستند، اما در ارائه نرخ بیکاری، مشارکت در فعالیت کاری مد نظر است.

محزون گفت: با آمار و ارقام نمی‌توانیم برای جمعیت جوان کشور اقدام مفیدی انجام دهیم.

نگرانی‌ها از گفتمان‌های متفاوت درباره اشتغال
علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم گفت: در بحث اشتغال در کشور آنچه نگران کننده است گفتمان‌های متفاوت درباره اشتغال است.

علی بابایی کارنامی افزود: کسی از منظر معیشت شاغل هست که مصوب در نظر گرفته شده برای کار را دریافت کند، اما در ارائه نرخ بیکاری شاخص‌های متفاوت مد نظر است.

وی افزود: در هشت سال اخیر رشد اقتصادی خوبی نداشتیم اگر این را مبنا قرار دهیم می‌توانیم بگوییم دولت یا مجلس موفق بوده است یا نه.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هماهنگی بیشتری با نرخ بیکاری ارائه شده با شاخص‌های اقتصادی وجود دارد و در شرایط فعلی اقتصادی نمی‌توانیم انتظار بیشتری از دولت داشته باشیم.

بابایی کارنامی افزود: ما شغل‌های بیشتری در همه گیری کرونا از دست دادیم. لایحه‌ای در مجلس در قالب بودجه پایدار برای حمایت از مشاغل در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۵۹٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha