۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
ترموستات های هوشمند با قابلیت کنترل مستقل دما رونمایی شدند
بررسی ترموستات Wyze مجهز به فناوری ژئوفنسینگ

ترموستات های هوشمند با قابلیت کنترل مستقل دما رونمایی شدند

کمپانی Wyze Labs که تولید بسیاری از محصولات هوشمند از جمله دوربین های امنیتی را در کارنامه خود دارد، امسال با یک ترموستات هوشمند با قابلیت کنترل خودکار تمامی سیستم های گرمایشی و سرمایشی به بازارهای رقابتی بازگشته است؛ محصول جدید این کمپانی از طریق یک نرم افزار کاربردی پشتیبانی و کنترل می گردد.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: ترموستات ها ابزارهای هوشمندی هستند، که برای کنترل  دما در انواع تجهیزات گرمایشی و تهویه، گلخانه ها، کوره ها و بویلرهای بخار، انواع لوازم خانگی مانند ماشین های لباسشویی، ظرفشویی، آبگرمکنها و سیستم تهویه اتومبیلها و بسیاری موارد دیگر کاربرد فراوان دارند. نکته مهم در مورد ترموستات این است که این قطعه ها به صورت اتوماتیک عمل می کند و اصولاً به دستگاهی که باید میزان گرمایش یا سرمایش آن ثابت نگه داشته شود، اتصال می یابد و فرمان عملکرد یا قطع عملکرد را صادر می کند. عملکرد کلی ترموستات بدین صورت است که با قطع یا وصل کردن مدار دستگاه مانع افزایش یا کاهش دمای مطبوع از حد غیر مجاز می شود؛   علاوه بر این، به وسیله یک ترموستات هوشمند می توان تا حدود زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی نمود. ترموستات ها نیز همانند سایر ابزار هوشمند در حوزه کنترل ایمنی دارای انواع گوناگون برای کاربردهای متفاوت و متنوع می باشند، با این حال می توان آنها را بر اساس پارامترهایی همانند دما، نوع عملکرد، محدوده عملیات و فصل مورد استفاده، گروه بندی کرد.

یکی از مهمترین  ترموستات های جدید که در اواخر  سال ۲۰۲۰ معرفی شده است، Wyze نام دارد که هفته پیش توسط کمپانی Wyze Labs به بازار عرضه گردید. این وسیله به ظاهر کوچک دارای عملکرد سریع برای کنترل دما می باشد وبر اساس ادعاهای شرکت سازنده، قادر است با تمامی نیاز های کاربران همراه شود. اگر چه این محصول جدید در اواخر امسال رونمایی شد اما در همین مدت زمان کوتاه هم تحسین بر انگیز بوده است. لازم به ذکر است، شرکت Wyze Labs با طیف وسیعی از  از دوربین های امنیتی خانگی فوق العاده ارزان قیمت، هدفون های کاهش دهنده نویز، لامپ هوشمند  کاربرانش را تا به اکنون تحت تاثیر قرار داده است، و به نظر می رسد با اولین نسل ترموستات Wyze همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده باشد. این ترموستات دارای یک طراحی زیبا برای اتاق های منزل می باشد، استفاده از آن بسیار آسان است و تنها توسط چرخش یک دکمه عقربه مانند، قابل تنظیم خواهد بود تا دمای مورد نظر محیط منزل را به خوبی کنترل نماید.

نصب سخت افزاری و نرم افزاری این مدل فقط ده دقیقه طول خواهد کشید؛ ابتدا بخش سخت افزاری را به وسیله حباب صفحه پشتی به دیوار نصب کنید و سپس سیم های را که  به سیستم HVAC متصل هستند را  به سوکت های  خروجی متصل نمایید؛ مرحله بعدی دانلود  برنامه Wyze و ایجاد حساب کاربری در سایت اصلی Wyze Labs می باشد، این برنامه به کاربران امکان پیکربندی اولیه و تعیین برنامه ریزی چند متغیره برای فصول مختلف را فراهم خواهد کرد. نحوه عملکرد  از طریق  برنامه همراه نصب شده بر روی گوشی هوشمند  و یا پنل نمایشگر  داخلی  تنظیم می گردد. برای  مراحل اولیه با اعمال فشار بر دکمه تنظیم، صفحه نمایش کوچکی ظاهر می شود که حاوی یک منو با گزینه های متفاوت است و با چرخش دکمه عقربه ای اجازه انتخاب گزینه های موجود در آن را امکان پذیر خواهد  کرد؛ که شامل گزینه هایی همانند Rc (قدرت)، Y۱ (برای تهویه مطبوع، مرحله ۱)، Y۲ (تهویه هوا، مرحله ۲)، O / B (برای پمپ حرارت)، G (برای عملکرد دمنده فن)، Rh (توان ترانسفورماتور سیستم گرمایشی)، W۱ (گرما، مرحله ۱)، W۲ (گرما، مرحله ۲)، ستاره (برای یک وسیله جانبی، مانند دستگاه تهویه، مرطوب کننده، رطوبت گیر یا گرمای اضطراری)، و C (با نام مستعار "مشترک"، برای استفاده از خود ترموستات) است.

علاوه بر برنامه های زمانی که سیستم HVAC پشتیبانی می کند، ترموستات Wyze از فناوری  ژئوفنسینگ  نیز پشتیبانی خواهد کرد؛ در واقع، تنظیمات دما متناسب با مکان و فصل فعلی تعیین می شود به عنوان  مثال اگر شما از منزل خود خارج شده اید به راحتی می توانید دمای منزل را از راه دور به وسیله گوشی هوشمند خود تنظیم و مدیریت نمایید و  زمانی که به خانه باز می گردید تنظیمات را به حالت اصلی خود برگردانید. از دیگر ویژگی های این ترموستات با قابلیت ژئوفنسینگ می توان به کنترل محدودیت های ایمنی اشاره کرد که درصورت پایین بودن  یا افزایش ناگهانی دما در محل سنسور های امنیتی فعال شده و سیستم به دو شکل وارد عمل می شود؛ ابتدا از طریق  سیستم هشدار  بر روی گوشی همراه افراد منزل را مطلع می کند و سپس سیستم مربوط به مشکل را روشن و یا خاموش می نماید؛ به عنوان مثال اگر دمای منزل بسیار پایین است بخاری را روشن می کند و اگر دمای هوای  اتاق افزایش یابد سیستم تهویه را فعال می کند. برای انجام این روابط تنها کافی است که ده سوکت موجود درپنل اصلی  را به سیستم های گرمایشی و سرمایشی متصل نمایید  و مابقی امورات را به Wyze هوشمند بسپارید.

منحصر به فردترین بخش این سیستم هوشمند، به سنسور حرکتی مادون قرمز منفعل بر روی صفحه نمایش Wyze Thermostat  و سنسور رطوبت سنج، بر می گردد. اگر برای مدت طولانی کسی از کنار  سنسور حرکتی عبور نکند، ترموستات به طور خودکار بر روی  حالت صرفه جویی در انرژی قرار می گیرد؛ و سنسور رطوبت سنج نیز میزان رطوبت محیط را بررسی کرده و دستگاه رطوبت ساز و رطوبت گیر را فعال می کند. ترموستات Wyze از آمازون الکسا پشتیبانی می کند، بنابراین شما می توانید در مورد دمای فعلی از برنامه  ask در خصوص دمای بیرون سوال کنید و با دستورات صوتی تنظیمات ترموستات را انجام دهید؛ همچنین،   بلوتوث و وای فای ۲.۴  هرتزی  تعبیه شده بر روی این ترموستات امکان اتصال با سایر سیستم های هوشمند دیگر را فراهم آورده است.

شرکت Wyze در حال حاضر بر روی یک الگوریتم یادگیری کار می کند که به طور خودکار برنامه های گرمایش و سرمایش را بر اساس فعالیت در خانه و نحوه تعامل کاربران با ترموستات همگام سازی خواهد کرد؛ این کمپانی امیدوار است برای سال آینده این محصول را به بازار عرضه کند.

کد خبر: ۵۹٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha