۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
لامپ هالوژن چیست؟ بررسی ساختار و انواع

لامپ هالوژن چیست؟ بررسی ساختار و انواع

امروزه تنوع لامپ هایی که برای تامین روشنایی محیط‌ها و همچنین تزئین استفاده می‌شود، بیش از هر زمان دیگری است.

به گزارش بازار، امروزه تنوع لامپ هایی که برای تامین روشنایی محیط‌ها و همچنین تزئین استفاده می‌شود، بیش از هر زمان دیگری است. تا همین چند سال اخیر لامپ رشته‌ای یا التهابی معمولی؛ محبوب‌ترین لامپ بازار بود و برای تامین روشنایی هر محیطی از آن استفاده می‌شد. با روی کار آمدن لامپ هالوژن، ورق محبوبیت لامپ‌های رشته‌ای برگشت و اکثر مردم متقاضی خرید لامپ‌های هالوژن شدند.

البته همین لامپ‌های‌ هالوژن نیز از زمان ساخت نمونه اولیه تا به الان دچار تغییر و تحولاتی شده‌اند و در کنار کارایی بیشتر، مصرف برق کمتری هم دارند. در حال حاضر انواع مختلفی از لامپ‌ هالوژن تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها کاربرد مختص به خود را دارند ولی دیگر خبری از فناوری تولید قدیمی آن‌ها نیست، بلکه از فناوری‌های جدید برای افزایش طول عمر، نوردهی بیشتر و مصرف برق کمتر استفاده می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از انواع لامپ‌ هالوژن می‌پردازیم.

لامپ هالوژن چیست؟

لامپ‌های رشته‌ای معمولی که تا همین چند سال اخیر هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ کیفیت چندانی نداشتند. لامپ رشته‌ای؛ طول عمر زیادی ندارد، به سرعت و با شدت زیاد گرم می‌شود و در عین حال نوردهی چندان زیادی هم ندارد. وجود همین نکات منفی زمینه ساز ایده پردازی طراحان لامپ هالوژن شد. مکانیسم عمل لامپ هالوژن به این صورت است که از طریق اعمال جریان الکتریسیته به لامپ؛ رشته تنگستن قرار گرفته در حباب شروع به تبخیر شدن می‌کند.

با توجه به اینکه در حباب لامپ‌ هالوژن؛ گاز بی‌اثر به همراه ‌هالوژن‌هایی مانند ید و یا برم نیز وجود دارند،‌ هالوژن باعث ته نشین شدن تنگستن تبخیر شده بر روی همان رشته تنگستن می‌گردد، به این ترتیب نور سفید رنگی تولید می‌شود و در عین حال خبری از سیاه شدن حباب نیز در کار نیست. نکته مهم مکانسیم عمل لامپ‌های هالوژن همین ته نشین شدن تنگستن تبخیر شده بر روی رشته تنگستن و جلوگیری از هدر رفتن ذرات تنگستن و در نتیجه افزایش طول عمر لامپ است.

بهتر است بدانید امروزه از این فرآیند شیمیایی یعنی ترکیب‌ هالوژن با بخار تنگستن برای نوردهی لامپ هالوژن استفاده نمی‌شود، بلکه فناوری ال ‌ای دی (LED) جایگزین فناوری هالوژن شده است. در حال حاضر انواع مختلفی از لامپ ال‌ ای دی طراحی و تولید می‌شوند که نسبت به نمونه‌هایی که با فناوری‌ هالوژن تولید می‌شدند؛ نوردهی بیشتر، مصرف برق کمتر و در نهایت طول عمر بیشتری هم دارند. در واقع تنها دلیل استفاده از این نام، شکل ظاهری مشابه با محصولات قدیمی است.

انواع لامپ هالوژن بر اساس فناوری ساخت

همانطور که گفتیم امروزه از فرآیند شیمیایی ترکیب بخار تنگستن با هالوژن برای افزایش طول عمر و نوردهی بیشتر لامپ‌های هالوژن استفاده نمی‌شود، بلکه فناوری‌های جدیدی برای ساخت این لامپ‌ها به کار برده می‌شوند. انواع لامپ هالوژن پرفروش بر اساس فناوری ساخت در سه دسته مختلف که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، قرار می‌گیرند:

۱_ لامپ‌ هالوژن ال‌ ای دی (LED)

یکی از رایج‌ترین لامپ‌های ‌هالوژنی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ لامپ‌های ال ‌ای دی هستند. برای ساخت لامپ ال ‌ای دی از دیودهای LED استفاده می‌شود. دیود یک قطعه الکتریکی است که از یک سر آن جریان الکتریسته عبور می‌کند ولی از سر دیگر آن مقاومت بالایی برای گذر جریان وجود دارد، به این ترتیب نور تولید و ساطع می‌شود. توجه داشته باشید هر چه قدر تعداد دیودهای LED به کار رفته در این نوع لامپ‌ هالوژن بیشتر باشد، نوردهی لامپ نیز افزایش می‌یابد. مزیت استفاده از لامپ ال ‌ای دی؛ کاهش مصرف برق، طول عمر بالا، تولید گرمای کمتر و در نهایت نوردهی بیشتر است، به همین علت یکی از بهترین گزینه‌ها برای تولید نور در محیط‌های مختلف محسوب می‌شود.

۲_ لامپ‌ هالوژن اس ام دی (SMD)

عنوان این نوع لامپ هالوژن از فناوری ساخت آن یعنی فناوری SMD گرفته شده است. در لامپ‌های اس ام دی از چیپ‌های ال ‌ای دی استفاده می‌شود و گرمای کمتری نسبت به سایر انواع لامپ‌های‌ هالوژن تولید می‌کنند و در عین حال نوردهی بیشتر و مصرف برق کمتری هم دارند. همچنین لامپ‌های اس ام دی قابلیت تولید نورهای رنگی مختلف را نیز دارند و به همین علت از آن‌ها در نورپردازی محیط‌های مختلف نیز استفاده می‌شود.

۳_ لامپ هالوژن سی او بی (COB)

همانطور که گفتیم برای ساخت لامپ‌های هالوژن امروزی از فناوری ال ‌ای دی استفاده می‌شود، بنابراین پایه تمام لامپ‌های هالوژن مانند COB نیز همان فناوری ال‌ ای دی است. برای ساخت لامپ سی او بی ‌از چیدمانی جدید برای دیودهای ال ‌ای دی بر روی برد استفاده می‌شود، به همین علت اتصال دیودها فشرده‌تر و کوچک‌تر از لامپ‌های ‌ال ای دی شده است. نوردهی بالا، مصرف کم برق، طول عمر زیاد، گرمای تولید شده کمتر و تولید نقطه نورانی توسط لامپ‌های COB از جمله دلایل قانع کننده برای استفاده از این لامپ‌ها جهت تزئین دکوراسیون محیط‌های مختلف محسوب می‌شوند.

تفاوت اصلی هالوژن COB و SMD در ارتباط با زاویه تابش نور است. محصولات اس ام دی نور را با زاویه گسترده‌تری پخش می‌کنند در حالی که لامپ سی او بی نور متمرکزتری می‌تاباند.

لامپ هالوژن چیست؟ بررسی ساختار و انواع

انواع لامپ‌ هالوژن بر اساس پایه

لامپ‌های هالوژن انواع مختلفی دارند و همه آن‌ها مانند لامپ‌های ال ‌ای دی ساده به داخل سرپیچ وصل نمی‌شوند. به همین علت لامپ‌های هالوژن را می‌توانیم بر اساس نوع پایه آن‌ها یعنی نوع اتصال آن‌ها به سیستم سیم‌کشی برق محیط مورد نظر به سه دسته مختلف که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، تقسیم کنیم:

۱_ لامپ‌ هالوژن سیمی

این نوع از لامپ‌های هالوژن که بیشتر کاربرد تزئینی دارند و در سقف محیط‌های مختلف نصب می‌شوند؛ دارای سیم‌هایی جهت اتصال به سیستم برق کشی محیط هستند. این نوع از لامپ هالوژن دارای سرپیچ، سوکت یا پین سوزنی نیست، بنابراین باید توسط افرادی که به برق کشی ساختمان و نصب لامپ‌های هالوژن سیمی مسلط هستند، نصب شوند.

۲_ لامپ هالوژن سوزنی GU۵.۳

یکی دیگر از انواع پایه لامپ‌های ‌هالوژن؛ پایه سوزنی است. پین‌های سوزنی لامپ‌های‌ هالوژن، فشاری هستند و نسبت به لامپ هالوژن با پایه سیمی، راحت‌تر در محل مورد نظر نصب می‌شوند. لامپ هالوژن سوزنی GU۵.۳ دارای پایه سوزنی شکل فشاری با فاصله ۵.۳ میلی متری است که از طریق همان پین‌های سوزنی به محلی که در سیستم سیم‌کشی ساختمان برای آن در نظر گرفته شده است، وصل می‌شود.

۳_ لامپ هالوژن سوکتی GU۱۰

در کنار انواع لامپ‌ هالوژن سیمی و سوزنی، نوع سوکتی GU۱۰ هم برای تامین نور محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. پایه لامپ هالوژن سوکتی GU۱۰ ضخیم‌تر از نوع سوزنی است و به همین علت سوکتی نامیده می‌شود. پین‌های سوکتی این نوع لامپ‌ هالوژن، فشاری نیستند بلکه باید به داخل محل در نظر گرفته شده؛ پیچ خورده و قفل شوند، بنابراین نحوه نصب لامپ‌ هالوژن سکوتی تا حدودی سخت‌تر از نوع سوزنی است.

لامپ هالوژن چیست؟ بررسی ساختار و انواع

کاربردهای لامپ ‌هالوژن

امروزه از لامپ‌های مختلف فقط برای تامین نور محیط و به اصطلاح خارج شدن محیط از تاریکی استفاده نمی‌شود، بلکه لامپ‌هایی مانند هالوژن برای تزئین محیط و نورپردازی‌های فانتزی هم استفاده می‌شوند. مصرف کم، گرم نشدن بیش از حد، نوردهی بیشتر و طول عمر بالا از جمله مواردی هستند که باعث گسترده شدن کاربرد لامپ‌های‌ هالوژن شده‌اند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای لامپ هالوژن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تامین نور اصلی محیط‌های مختلف
  • نورپردازی نمای ساختمان
  • تکمیل تزئین سقف و کناف
  • نصب در قسمت‌های مختلف کابینت
  • نورپردازی محیط‌های خاص

انواع لامپ هالوژن که امروزه بر اساس فناوری ال‌ ای دی تولید می‌شوند؛ نورهای رنگی متفاوتی را نیز تولید می‌کنند. اما رنگ نورهای آفتابی (زرد)، مهتابی (سفید) و صدفی (طبیعی) آنها محبوب‌تر هستند. این لامپ‌ها گزینه مناسبی برای طراحی دکوراسیون و تزئین محیط‌های مختلف محسوب می‌شوند.

جمع بندی

امروزه متناسب با پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های مختلف، وسایلی تولید می‌شوند که در کنار کارایی بیشتر، نواقص و معایب کمتری هم دارند. در حوزه نور و روشنایی هم انواع مختلف لامپ هالوژن که در حال حاضر با فناوری ال ‌ای دی تولید می‌شوند، جایگزین لامپ‌های رشته‌ای قدیمی یا همان التهابی معمولی شده‌اند. از انواع مختلف لامپ‌های‌ هالوژن می‌توان برای تامین نور و یا تزئین محیط‌های مختلف استفاده کرد. لامپ‌های‌ هالوژن بر اساس فرآیند ساخت و پایه، انواع مختلفی دارند و به همین علت انتخاب یک لامپ مناسب تا حدودی سخت محسوب می‌شود. به همین منظور می‌توانید با بررسی جزئیات لامپ‌های مختلف از طریق سایت آرتا الکتریک، بهترین محصول را انتخاب کنید.

کد خبر: ۲۲۸٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha