۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۴
رشد مالی شرکت‌ها، عامل اصلی رشد نسبی شاخص کل/ احتمال رشد بازار سرمایه در تعطیلات کرونایی
استراتژی هفته در گفتگو با کارشناس؛

رشد مالی شرکت‌ها، عامل اصلی رشد نسبی شاخص کل/ احتمال رشد بازار سرمایه در تعطیلات کرونایی

شاخص کل بازار سرمایه در هفته گذشته باز هم سازمان بورس و اوراق بهادار را جلوی سهامداران خود رو سفید کرد و باز هم  سر به فلک کشید.

فاطمه میرزایی؛ بازار شاخص کل بازار سرمایه هفته گذشته باز هم سازمان بورس و اوراق بهادار را جلوی سهامداران خود رو سفید کرد و باز هم سر به فلک کشید به طوری که در قایق ابتدایی معاملات چهارشنبه، این شاخص بیش از ۲۳ هزار واحد بالا آمد و چیزی جلودارش نبود و مسیر صعود خود را بدون هیچ مشکلی طی کرد؛ به گونه‌ای که در دقایق پایانی معاملات شاهد ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحدی بودیم، بازار سرمایه خیز برداشته است تا خود را به قله یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی برساند و شاید آن جا کمی استراحت کند که همه این مسائل بستگی به اعتماد مردم به سازمان بورس دارد. اما برخی از کارشناسان هم هستند که این روند را فقط به صورت مقطعی مثبت می‌دانند و از نظر آن‌ها، این جهش‌ها زمین خوردنی هم به دنبال خواهد داشت.

روند معاملات چگونه بود؟
در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، گروه خودرو برترین نمادها را در خود داشتند. زیرا اغلب سهم‌های این گروه به رنگ سبز درآمدند که این موضوع  نشان می‌دهد اغلب افراد با پایین آمدن قیمت خودرو رو به سهم‌های این گروه حرکت کرده‌اند تا بتوانند از سهام شرکت‌های عمده خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا استفاده کنند اما درمیان معاملات، گروه‌های شیمیایی و کانه‌های فلزی هم درصد رشد خوب و معاملات جالبی پشت سر گذاشتند و پس از خودرویی‌ها بهترین گروه‌های معاملات بودند. بنابراین، امروز روز بسیار خوبی برای سهامداران از جمله سرمایه‌گذاران در سهم‌‎‌های «شستا» و «فارس» بود که پس از مدت زیادی بازگشایی شده بودند.

بازار به چه دلیلی رشد کرد؟
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره معاملات امروز و روند رو به رشد بازار سهام گفت: روز شنبه اطلاعات مالی شرکت‌ها منتشر شد که بر اساس این اطلاعات، در هشت ماهه ابتدایی امسال، وضعیت مالی و سودآوری شرکت‌ها بهتر از این دوره در سال قبل بوده است.

وی ادامه داد: سهامداران حقوقی شرکت‌ها این هفته در روند بازار باعث افزایش عرضه سهم‌ها و روی آوردن سرمایه‌گذاران به خرید سهام عدالت و صندوق‌های ETF شد که همین مسائل در روی آوردن بیشتر سهامداران حقیقی به بازار سرمایه و همچنین بالا رفتن شاخص کل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره بسته شدن معاملات ذوب آهن با نماد معاملاتی «ذوب» در دو روز کاری فرابورس تصریح کرد: بسته شدن معاملات ذوب آهن تأثیر چندانی در روند بازار نخواهد گذاشت و این بسته شدن به دلیل اصلاح اطلاعات است بنابراین تغییر چندانی هم در سرنوشت این سهم در معاملات فرابورس ایجاد نخواهد کرد چراکه این اصلاحات، اطلاعاتی کاملا جزئی است.

صفاری در رابطه با باز و بسته بودن معاملات یک نماد در بورس عنوان کرد: پشت داستان باز و بسته بودن معاملات، نمادها در بورس و فرابورس باید به صورت منطقی انجام شود و قاعده‌ای در پس آن باشد تا بازیگران بازار سهام چرایی این تصمیم‌ها را متوجه شوند که در این میان، مشکل ما در اطلاع‌رسانی به سهامداران است و مشکل ما در بورس نیز این است که نهادهای اجرایی بورس تبادل اطلاعات کمی با سهامداران بازار سرمایه دارند.

وی افزود: همین اتفاقات در بازار سهام باعث می‌شود که سهامداران بازار سرمایه به نمایندگان مجلس فشار آورند و قوه مقننه را وارد کار بازار سهام کنند؛ در صورتی که حجم مبنا و دامنه نوسان بورس تصمیم‌هایی هستند که مطرح شدن آن‌ها در مجلس برای نهادی اقتصادی مانند بورس افت دارد اما عدم شفافیت در نهاد تصمیم‌گیری بورس موج می‌زند.

احتمال رشد شارپی در ایام تعطیلات 
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در زمان اعمال محدودیت‌ها تعطیل نیست، گفت: با توجه به سابقه‌ای که در معاملات بورس در زمان تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها در تعطیلات عید داشتیم و شاهد رشد شاخص کل در این زمان بودیم، باید اذعان کرد که روند معاملات در صورت وجود داشتن محدودیت‌ها در دو هفته اول آبان ماه تأثیر چندانی روی بازار سهام نخواهد داشت و شاید با تعطیل شدن اصناف دیگر شاهد رشد بیشتر شاخص باشیم.

کد خبر: ۵۴٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha