۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
رقابت سرعت در خودروهای شاسی بلند
سریع‌ترین بلندقامتان دنیا را بشناسیم

رقابت سرعت در خودروهای شاسی بلند

بنتلی بنتایگا قوی‌ترین اس‌یووی لاکچری در لیست‌ سریع‌ترین خودروهای شاسی بلند دنیا است. در تست‌های که انجام شده با بهره‌گیری از موتور ۱۲سیلندر ۶۲۶اسب‌بخاری و گشتاور ۹۰۰نیوتون‌متری با تخت‌گاز کردن در ۳.۹ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر برساعت دست یافته است.

بازار؛ گروه خودرو: بیشتر مشتریان و مالکان خودرو بر این باور هستند که خودروهای شاسی بلند به دلیل ارتفاع زیاد از سطح زمین، ایمنی و سرعت مطلوب و کافی ندارند. این درحالی هست که خودروسازان در سال‌های اخیر محصولاتی را طراحی و تولید کردند که آن‌ها را با نام اس یو وی اسپرت می‌شناسیم. باتوجه به درخواست مشتریان و توسعه بازار خودروهای اس یو وی، خودروسازان را برآن داشت که محصولاتی با وزن کمتر، بدنه آیرودینامیک و بهینه سازی انتقال قدرت را در دستور کار خود قرار دادند. درکنار این موارد، پیشرانه‌های پرخوران و البته گیربکس‌های دوکلاچه در اس یو وی‌های اسپرت افزایش پیدا کرد. این مساله سبب شد که قدرت حرکت خودروها توام با سرعت‌شان افزایش جدی یابد. بنابراین در این گزارش سعی داریم سریع‌ترین اس یو وی‌ها دنیا را بررسی کنیم:

بنتلی بنتایگا اسپید
بی‌شک بنتلی بنتایگا قوی‌ترین اس‌یووی لاکچری حاضر در این لیست خواهد بود. چراکه طراحی فوق جذاب و زیبای آن به واسطه خطوط برجسته روی بدنه و به ویژه هانچ روی‌گل‌گیرهای عقب حس عضلانی و تنومندتر بودن به بنتایگا اسپید می‌بخشد. چنین طراحی زیبایی واقعا لایق پیشرانه‌ای قدرتمند است، شاید بعضی‌ها مدل اسپید با موتور ۱۲سیلندر W شکل ۶لیتری تویین‌توربو را به اندازه مدل وی‌۸ آن چابک نداند و ۴۰هزار پوند گران‌تر بودن را منطقی نداند، اما به راستی بنتایگا اسپید یکی از سریع‌ترین‌هاست، چون در تست‌های که انجام شده با بهره‌گیری از موتور ۱۲سیلندر ۶۲۶اسب‌بخاری و گشتاور ۹۰۰نیوتون‌متری با تخت‌گاز کردن در ۳.۹ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر برساعت دست یافت که حداکثر سرعت این اس‌یووی لاکچری اسپرت دوست به ۳۰۶کیلومتربرساعت می‌رسد.  

لامبورگینی اوروس 
لامبورگینی به عنوان یکی از خاص‌ترین سوپراسپرت‌سازهای جهان اواخرسال ۲۰۱۷ با اوروس به جرگه بلندقامتان پیوست. سبک طراحی منحصربه‌فرد که با وجود خطوط شارپ و تیز و شکسته روی بدنه می‌توان همان هیجان اونتادور را به هر ببینده‌ای که ما و شما باشیم، القا کند. این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی که با محصولات فوق عملکردی در کنار پیشرانه‌های تنفس طبیعی، سریع‌ترین‌ دو درهای جهان را در کارنامه درخشان‌اش دارد. اوروس تنها محصول پرفورمنسی از لامبورگینی است که مجهزبه پیشرانه‌ای توربوشارژ شده تا با سازه بدنه آلومینیومی و به‌کارگیری کربن در آن و وزن ۲۲۰۰کیلوگرمی توانایی ثبت شتاب از حالت ایستاده و توقف کامل تا ۱۰۰کیلومتر برساعت در ۳.۶ ثانیه دارد، این عدد همان زمانی است که از سوی لامبورگینی نیز اعلام شده بود و با تست‌های متعدد صحت آن تایید شد. قلب تپنده اوروس که یک موتور ۸سیلندر وی‌شکل به حجم دقیق ۳۹۹۶سی‌سی مزین شده به تویین توربوشارژ است تا توان خروجی را به ۶۴۱ اسب‌بخار و گشتاور را به ۸۵۰ نیوتون‌متر برساند. گیربکس ۸سرعته با مکانیزم تسریع تعویض دنده‌ها با سامانه چهارچرخ محرک اصلاح شده لامبورگینی، پرفورمنس این اس‌یووی اسپرت سریع را بهبود می‌بخشد. اوروس با چنین مشخصاتی توانایی حرکت تا ۳۰۵کیلومتر برساعت را نیز دارد.  

آئودی RS Q۸ 
محصول جدید و بهتر بگوییم اس‌یووی کوپه آئودی که تنها بیش از یک سال است، چرخ‌هایش روی آسفالت خیابان‌ها می‌غلتد. طراحی زیبا و سود جستن از زبان جدید طراحی آئودی و البته رینگ‌های ۲۳اینچی استایلی جذاب برای RS Q۸ فراهم آورده است. این اس‌یووی کوپه اسپرت زیر کاپوت خود یک پیشرانه هشت‌سیلندر وی‌شکل به حجم ۴لیتری را جا داده که با تکنولوژی TFSI و مجهز بودن به دو توربوشارژ حداکثر قدرت خروجی ۵۹۲ اسب‌بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتون‌متری را با گیربکس ۸سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک بهینه‌سازی با هماهنگی سامانه کواترو به دو محور جلو و عقب انتقال می‌دهد. آنچه آئودی اعلام می‌کند، اصلاحاتی در ساخت میل‌لنگ، سیستم اگزوز و همچنین سیستم انتقال قدرت صورت گرفته که به پرفورمنس را بهبود و شتاب را تسریع می‌بخشد. در تست‌های انجام شده شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر برساعت در ۳.۸ثانیه به خود اختصاص داده و تنها ۱۳.۷ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۲۵۰کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت را به ۳۰۴کیلومتر برساعت محدود می‌کند. از آنجا که RS Q۸ مشترکات بسیاری با لامبورگینی اوروس دارد اما حداکثر سرعت و شتاب اولیه‌ای ضعیف‌تری دارد.

جیپ گرندچروکی Trackhawk
گرند چروکی تراک هاوک را باید گران‌ترین جیپ تا به امروز معرفی کرد. شاید در کنار واژه گران‌ترین باید به قوی‌ترین نیز اشاره‌ای کنیم، چراکه در زیر چهره کاملا عضلانی و باابهتش یک موتور هشت‌سیلندر وی‌شکل سوپرشارژ HEMI به حجم ۶.۲لیتری قرار گرفته که این نیروگاه بزرگ حداکثر ۷۰۷ اسب‌بخار قدرت و ۸۸۱ نیوتون‌متری گشتاور تولید می‌کند تا با گیربکس ۸سرعته اتوماتیک ساخته شده توسط کمپانی ZF و سامانه چهارچرخ محرک ۴*۴ امکان شتاب از حالت سکون تا ۱۰۰کیلومتر برساعت را در ۳.۴ثانیه به ارمغان می‌آورد. این به معنای شتاب‌گیری فوق‌العاده‌ای با وجود وزنی برابر۲.۴ تنی است تا حداکثر سرعت این اس‌یووی غول‌پیکر به ۳۰۵ کیلومتر برساعت می‌رساند. قیمت ۸۸هزار و ۳۹۵دلاری در مقابل تجهیزاتی چون ترمزهای سفارشی برمبو شش پیستونه در جلو و با سایز ۱۵.۷۵اینچی و سامانه چهارچرخ محرک به همراه کنترل پایداری و وضعیت‌های مختلف رانندگی و سیستم تعلیق قابل تنظیم با ارزش به‌نظر می‌رسد و می‌توانید از راندن یکی از سریع‌ترین بلندقامتان جهان که در چند سال پی‌درپی در چنین لیستی قرار گرفته، نهایت لذت را ببرید.  

تسلا مدل X پرفورمنس
بیش از ۵ سال است که نماینده بلندقامت سایز متوسط تسلا در بازار الکتریکی‌ها حضور مهمی داشته و با عرضه مدل Performance توانسته میان اسپرت‌ها و سوپراسپرت‌های سریع قدعلم کند. تسلا مدل X با ظاهری ساده و به دور از حجم‌ها و فرم‌های اغراق شده و به همراه داشتن موتورهای پرقدرت الکتریکی هم به عنوان یک کراس‌اوور میان سایز لاکچری کاربردی شناخته می‌شود و هم یک خودروی قدرتمند برای ثبت رکورد سرعت و شتاب‌های هیجان انگیز. تمامی مدل‌های مدل X از دو موتورالکتریکی برخورداراند که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب قرار گرفته‌اند تا مجموع قدرت را به ۶۸۰اسب‌بخار و گشتاور را به ۹۶۷ نیوتون‌متر برسانند. اما آنچه نسخه Performance ارائه می‌کند، گویی یک سوپراسپرت ۱۲سیلندر توربوشارژ با سازه مونوکوک فیبرکربنی است که شتاب صفر تا ۹۶کیلومتر برساعت در ۲.۷ ثانیه می‌پیماید. البته تست‌ها و درگ‌های متعدد از مدل X، Performance نشان داده که صفر تا ۱۰۰کیلومتربرساعت(۶۲مایل‌برساعت) را نیز در ۳ثانیه به دست می‌آورد. هرچند که قیمت ۱۰۶هزار و ۱۹۰دلاری به معنای ۲۰هزار دلار گران‌تر از نمونه Long Range(برد بلند) است، اما با یکبار شارژ کامل توانایی حرکت تا ۴۹۰کیلومتر(۳۰۵مایل) مسافت را نیز دارد.  

ب‌ام‌و X۵/X۶ M Competition
مراقب یکسان بودن باشید! شاید این عبارت بهترین توصیف برای دو باواریایی عملکردی و خشن باشد. فارغ از مزاح، اگرچه X۶ و X۵ از نظر ظاهری و استایلی متفاوت‌اند یکی کوپه کراس اسپرت و دیگری اس‌یووی کراس‌اوور اسپرت، اما بخش فنی و به ویژه قوای محرکه‌ آن‌ها، این دو اس‌یووی‌ اسپرت را مشابه یکدیگر می‌کند. در نمونه‌های M و M کامپیتیشن از موتور هشت‌سیلندر وی‌شکل به حجم ۴.۴لیتری تویین‌اسکرول توربوشارژ بهره می‌گیرند که در مدل‌های M هر دو بلندقامت اسپرت باواریایی ۶۰۰اسب‌بخار و در نمونه M کامپیتیشن توان ۶۲۵ اسب‌بخاری و گشتاور ۷۵۰ نیوتون‌متری دارند. این پیشرانه که همان قلب تپنده سدان پرفورمنسی باواریایی‌ها M۵ است، با گیربکس ۸سرعته M استپ‌ترونیک و سامانه xDrive چنین قدرتی را به چهارچرخ می‌رساند. همانطور که کمپانی ب‌ام‌و پیش‌تر اذعان داشت که شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر برساعت هر دو اس‌یووی پرفورمنسی اسپرت ۳.۸ثانیه است، در تست داریوها و درگ‌های انجام شده X۶ و X۵ ام کامپیتیشن در ۳.۸ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر برساعت دست یافته‌اند که حداکثر سرعت‌شان نیز ۲۹۰کیلومتر برساعت است.

پورشه کاین توربو S E-Hybrid
کاین توربو S E-Hybrid یک اس‌یووی دوستدار محیط زیست است، اما این مساله نباید شما را تحت تاثیر قرار دهد و مانند یک خودرو الکتریکی که تنها مختص مصارف روزانه شهری است، استفاده شود. بلکه در اتوبان کمربند خود را ببنید، وضعیت رانندگی را در حالت اسپرت پلاس قرار دهید و پدال گاز را طوری فشار دهید که آدرنالین بدنتان هر لحظه افزایش یابد، آن وقت متوجه خواهید شد که شما در ۳.۸ثانیه در کابین محبوس شده‌ای که مملو از چرم باکیفیت و نورپردازی عالی است، به سرعت ۱۰۰کیلومتر برساعت رسیدید و اگر از فشرده کردن پدال گاز دست‌برندارید تا سرعت ۲۹۵کیلومتر برساعت می‌تواند سرعت بگیرید. آنچه کاین توربو S E-Hybrid را متمایز می‌کند یک پیشرانه ۸سیلندر به حجم دقیق ۳۹۹۶سی‌سی است که با وجود قرارگیری توربوشارژ قدرتی برابر ۵۴۲ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۷۷۰نیوتون‌متر تولید می‌کند که با هماهنگ شدن با یک موتورالکتریکی قدرتمند در مجموع ۶۷۱ اسب‌بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتون‌متر گشتاور به وسیله گیربکس ۸سرعته تیپ‌ترونیک S به چهارچرخ می‌رساند. برای اینکه مالک کاین توربو S E-Hybrid شوید بایستی ۱۷۲هزار و ۶۰۴ یورو هزینه کنید که البته بسته به نوع آپشن باید بهای بیشتری پرداخت کنید.

مرسدس‌بنز GLE۶۳ S AMG
تجربه رانندگی متفاوت با مرسدس GLE۶۳ S AMG با وجود فناوری ۴۸ ولتی (EQ Boost)، هیجان رانندگی با یک اس‌یووی اسپرت تهاجمی مدرن را برای شما به ارمغان می‌آورد. موتور ۸سیلندر وی‌شکل ۴لیتری بای‌توربو مزین شده به تکنولوژی AMG با وجود تغییراتی در ساختار تایمینگ سوپاپ‌ها و بهینه‌سازی محفظه احتراق و هماهنگ شدن با سیستم ۴۸ولتی هیبرید ملایم می‌تواند ۶۰۳ اسب‌بخار قدرت را با گیربکس ۹سرعته اسپیدشفت و با وجود فورماتیک پلاس این قدرت را به محور جلو و عقب منتقل می‌کند. بهینه‌سازی‌های مهندسان AMG در بخش سیستم انتقال قدرت منجربه شده تا شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر برساعت این اس‌یووی اسپرت پرفورمنسی به ۳.۸ثانیه ختم شود و سرعت را به ۲۸۰ کیلومتر برساعت محدود می‌کند.

کد خبر: ۵۴٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha