۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
جایگاه ایران در شاخص بهبود کسب‌ و کار

جایگاه ایران در شاخص بهبود کسب‌ و کار

بانک جهانی در گزارش جدید خود شاخص سهولت کسب‌ و کار کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده که ‌اقدامات ایران در راستای تسهیل تجارت فرامرزی در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ گسترده بوده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بانک جهانی طبق روال سال‌های گذشته در گزارش سالانه «انجام کسب و کار ۲۰۲۰» که با عنوان "حفظ سرعت اصلاحات" نام‌گذاری شده، تعداد ۱۹۰ کشور جهان را به لحاظ شاخص سهولت انجام کسب‌وکار رتبه‌بندی کرده که در آن رتبه ایران برای سال ۲۰۲۰، ۱۲۷ اعلام شده است.

با توجه به اصلاح اخیر داده‌های مرتبط با هر یک از زیر شاخص‌ها و همچنین امتیاز شاخص کل برخی از کشورها برای سال ۲۰۱۹ (گزارش سال گذشته بانک جهانی)، چنانچه رتبه‌بندی مجدد با استفاده از داده‌های اصلاح شده شاخص کل کشورها صورت گیرد، رتبه ایران به ۱۱۶ تغییر می‌یابد. با این حال امتیاز فاصله ایران از شاخص پیشرو در زیرشاخص‌های شروع کسب‌وکار، اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، سهولت پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی و اجرای قراردادها نسبت به گزارش سال قبل تغییر نکرده است. البته در دو زیرشاخص حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و مقررات اخذ مجوز ساخت، به ترتیب سه و یک رتبه بهبود یافته است.

طبق اعلام بانک جهانی، اقدمات ایران در راستای تسهیل محیط کسب‌وکار، طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، ساده‌سازی کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها از طریق سیستم ثبت الکترونیکی و ایجاد پورتال‌های وب که امکان جست‌وجو و ذخیره نام انحصاری شرکت را برای موسسان آن فراهم می‌کند و همچنین ساده‌سازی رزرو اسامی و مراحل ثبت شرکت‌ها اقدامات مثبتی در زمینه تسهیل محیط کسب‌وکار محسوب می‌شود.

طبق این گزارش، ایران در راستای تسهیل اخذ اعتبار در سال‌های ۲۰۱۰ و همچنین ۲۰۱۷ اقداماتی از قبیل تاسیس دفتر جدید اعتباری خصوصی انجام داده که موجب بهبود وضعیت دسترسی به اطلاعات اعتباری شده است و همچنین به گزارش‌گیری از خرده‌فروشان خودرو در زمینه پرداخت‌های اعتباری به منظور تسهیل دسترسی به اطلاعات اعتباری مبادرت ورزیده است و این امر در زیرشاخص تسهیل اخذ اعتبار از جمله اقدامات کارا و موثر ایران عنوان شده است.

در این گزارش آمده است که الزام فضای فوری اطلاعات طرفین معامله در ایران موجب بهبود وضعیت حمایت از سرمایه‌گذار شده و همچنین ایجاد سیستم مدیریت پرونده الکترونیکی، بایگانی الکترونیکی برخی اسناد و آگاهی از پیام‌های متنی به صورت الکترونیکی، اجرای قراردادها را در راستای تسهیل اجرای قراردادها بسیار راحت کرده است.

بانک جهانی به این موضوع هم پرداخته است که در زمینه شرایط و مقررات مجوز ساخت و همچنین پرداخت مالیات‌ها نیز تسهیلاتی انجام گرفته است که از آن جمله می‌توان به تسهیل شرایط اخذ مجوز ساخت از طریق ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی در تهران و همچنین تسهیل در فرآیند کسب تاییده محل و جوزهای ساخت و گواهی‌های تکمیل ساختمان و کاهش زمان اتصالات آب و برق اشاره کرد.

از سوی دیگر، در پرداخت مالیات نیز از طریق راه‌اندازی سیستم آنلاین برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، درخواست آنلاین استرداد مالیات بر ارزش افزوده و سیستم آنلاین ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت وسیستم پرداخت آنلاین بدهی مالیاتی از طریق اتصال به بانک سهولت انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، از میان همه این فعالیت‌ها، ‌اقدامات ایران در راستای تسهیل تجارت فرامرزی در بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بسیار گسترده‌تر بوده که شامل موارد زیر است:

-کاهش زمان صادرات و واردات از طریق نصب و راه اندازی اسکنر در بنادر شهید رجایی و سازماندهی مجدد دفاتر گمرکی برای جداسازی بازرسی کالاهای خاص(پتروشیمی و شیمیایی) از کالاهای عمومی

-توسعه و بهبود خدمات صادرات و واردات از طریق پنجره واحد ملی

-بهبود فرآیند بارگذاری اسناد واردات و صادرات و همچنین بهبود فرآیند بازرسی و اداری برای صادرات و واردات که در نهایت موجب کاهش زمان و هزینه انطباق اسنادی شده است.

کد خبر: ۵۳٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha