۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
عوامل روانی و هجوم برای افزایش تقاضا از عوامل گرانی هستند
استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

عوامل روانی و هجوم برای افزایش تقاضا از عوامل گرانی هستند

خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران از عوامل روانی به عنوان یکی از دلایل اثرگذار بر افزایش قیمت‌ها یاد کرد و گفت: التهاب و هجوم برای خرید، معادلات غیر اقتصادی را بر بازار حاکم می‌کند.

به گزارش بازار، محمد خوش چهره  استاد اقتصاد دانشگاه تهران از ضرورت نگاه آسیب شناسانه به مشکلات اقتصادی گفت و بیان کرد: پزشکان وقتی با بیماری مواجه می شوند سعی می کنند دلایل بروز آن بیماری را کشف کنند و سپس به سراغ دارو یا جراحی می روند. بنابراین در حوزه اقتصاد نیز پیش از نسخه نویسی، ضروری است درک صحیحی از پدیده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر ریشه های بروز مشکلات اقتصادی را به درستی تشخیص ندهیم، ممکن است حتی یک نسخه و راه حل ارائه بدهیم اما قطعا به درمان کامل و جامع نمی انجامد زیرا راه های مقابله با مشکلات اقتصادی متناسب با دلایل بروز آن هستند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به گرانی های چند ماه اخیر اظهار کرد: اگر به تحلیل محتوایی و درک صحیحی از ریشه های گرانی ها نرسیم، هر کسی یک راهکار ارائه می دهد؛ یک نفر می گوید با بگیر و ببند و فردی دیگر می گوید با ارائه تسهیلات مشکلات حل می شد و در انتها نیز راه مشخصی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: گرانی ها دلایل مشخصی دارد؛ نخستین دلیل افزایش فشار تقاضا است زیرا اگر تقاضا به طور ناگهانی برای یک کالا افزایش پیدا کند و عرضه آن کاهش پیدا کند، قیمت ها رشد خواهند کرد. دلیل دیگر گرانی ها، فشار ناشی از هزینه است یعنی اگر هزینه ها افزایش پیدا کند، قیمت تمام شده کالا است.

خوش چهره از عوامل روانی به عنوان یکی از دلایل اثرگذار بر افزایش قیمت ها گفت و بیان کرد: التهاب، تشویش و هجوم برای خرید سبب می شود معادلات غیر اقتصادی بر بازار حاکم شود و شاهد رشد قیمت ها باشیم.

وی به دو واژه گرانی و گران فروشی و ضرورت تفکیک آن دو اشاره و عنوان کرد: گرانی ریشه در افزایش هزینه ها دارد و فروشنده نیز مجبور است سود و هزینه را در نظر بگیرد و قیمت کالا را تعیین کند. از سوی دیگر طمع شخص یا شرکت تولید کننده و وارد کننده سب افزایش قیمت شود، باید از عنوان گران فروشی استفاده کرد.

کد خبر: ۵۳٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha